Er jeg blevet uretfærdigt behandlet?

Hyggehjørnet d.  18. oktober. 2005, skrevet af Anonym191016
Vist: 351 gange.

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2005 23:01:22
Svar/Indlæg:
525/67
Jeg købte for 1½ år siden en harddisk ved ..........

Den har før været defekt 2 gange, hvor .......... har sendt mig en ny, hver gang.

I sidste uge begyndte den så at hoste igen, harddisken virkede langsomt, og jeg kunne, hverken kopiere eller læse filer fra den.

Jeg sendte den så til .......... og skrev i min fejlbeskrivelse at den var defekt osv., og at jeg krævede mine penge tilbage, når det nu var 3. gang den var i stykker.

Jeg sendte den afsted til RMA igår, og idag får jeg to mails, den ene at de har modtaget den, og den anden er en ordrebekræftigelse, hvori står 0 kr. ud for, hvad harddisken koster, fragten og samlet pris (alle står der 0 ud for). Men nederst står at jeg skal betale pr. efterkrav, uden der står, hvor meget.

Jeg går ind på ........... hjemmeside, og da de har et smart kundecenter, kan jeg vha. mit RMA nr. se deres tekniske undersøgelse af HD'en:

"Teknisk undersøgelse.

18-10-2005 13:01:12
Ingen fejl fundet. Omkostning for undersøgelse: kr 200,-

18-10-2005 13:31:38
Fejl konstateret. Skal sendes til eksternt værksted."

Nu begynder jeg at undre mig, og da jeg går ind på hjemmesiden med det ordrenummer, der stod i mailen, står der at de efterspørger varen fra deres leverandør, og at jeg skal betale 200 kr. i efterkrav for varen.

De skriver altså at harddisken både 1. ingen fejl har - 2. har en fejl, og de opkræver mig 200 kr. samtidig med at de sender mig en ny.

For det første, mener jeg ikke de kan sende mig en ny og samtidig kræve 200 kr.! Jeg har jo dermed ingen mulighed for at kontrollere om den gamle disk var defekt, desuden forstår jeg ikke de bytter den, hvis der ikke er noget galt (og jeg vil da også gerne have de data tilbage, der var på HD'en).

For det andet har jeg allerede meddelt dem at jeg kræver handlen ophævet, og mine penge tilbage, da det er min ret ilfg. loven.

Jeg har skrevet en e-mail til dem, hvor jeg til sidst skriver:

"Hvis i ikke finder harddisken defekt kræver jeg min gamle harddisk tilbage, så jeg ikke mister mine data, der lå på den, og så jeg kan kontrollere selv at harddisken ikke er defekt som i påstår.

Hvis harddisken er defekt, kræver jeg at købet ophæves, og jeg får mine penge igen.

Under alle omstændigheder mener jeg ikke i både kan påstå at harddisken ikke er defekt, opkræve 200 kr., og samtidig sende mig en ny."

- Og jeg har meddelt dem at jeg er parat til at prøve sagen ved forbrugerklagenævnet.

Nu er det så jeg vil spørge oc.dk om i mener jeg er i min gode ret til at kræve pengene tilbage, og ikke mindst om firmaet .......... kan tillade sig at gøre som de gør?

En lang smøre :r Håber på lidt feedback ;)

JayN1 aka. Jakob

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2005 23:31:02
Svar/Indlæg:
4263/107
Ring til dem i morgen tidligt. Du har ikke gjort dit hjemmearbejde helt godt nok (endnu ;))

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2005 01:37:09
Svar/Indlæg:
6052/189
Jeg ville også ringe og høre hvad der sker.. eller ikke sker.

Mvh

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
19-10-2005 08:03:00
Svar/Indlæg:
5039/109
Du skal altid huske at tage backup før du sender en harddisk. Umiddelbart skal du i hvert fald ikke betale for den undersøgelse, hvis de har fundet den defekt.

Som #1 og 2 skriver; ring til dem. Det er 10 gange bedre at tale med en person end at skrive en mail, hvor man nemt bliver hidsig og kommer til at skrive noget bræk. <--Min mening.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2005 10:09:55
Svar/Indlæg:
3640/1231
De har sikkert ikke fundet en fejl, opdateret dig, og efterfølgende så fundet en fejl, og giver dig dermed en ny disk :i

Og ja, det havde været noget smartere at spørge dem hvordan og hvorledes inden man hidser sig op og forlanger handlen ophævet og hvad ved jeg :|

#3 > Han kan jo ikke læse fra disken, så er det ikke nemt at tage backup :e

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
19-10-2005 13:44:24
Svar/Indlæg:
4033/364
well det er værd at bemærke følgende:

1) man før en ny garanti/reklamationsperiode når varen byttes
2) normalt er det producenten man bytter hos (derfor sender de den eksternt, da det ikke er sikkert at de kan teste netop den fejl.. der findes mange værktøjer til at teste dette, de fleste producenter har sådanne nogle - det er dog ikke alle (maxtor fx) der kan teste hvis disken sidder på visse controllere, herunder nogle af promisses og vias). Kan også skyldes strøm.. selv med en chill 500w så kan min maxtor ikke virke hvis der sidder en anden HD i samme strømstik (y-stik)....

grunden til postopkrævningen kan være omkostningerne ved fragten, hvilket de KUN må kræve hvis HDen ikke er defekt.. så hvis de har givet dig en ny (du har krav på en NY, ikke en rep. defekt), så har de inddirekte erkendt at der er fejl på disken..

3) OBS. ved ophævelse af købet skal det være SAMME fejl.. (principelt..)

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2005 20:43:41
Svar/Indlæg:
525/67
Tak for svarene, jeg fik netop som #5 siger besked om, at jeg ikke kan få pengene igen, da det ikke er samme fejl.

Til gengæld har de tilbudt at bytte min Maxtor Diamondmax 9+ til en tilsvarende Maxtor Diamondmax 10, så det kan jeg selvfølgelig ikke være utilfreds med.

Og ja, jeg skulle måske nok have ladt være med at hidse mig sådan op :r Men det er altid nemt at sige set i bakspejlet ;)

Mvh. JayN1 aka. Jakob

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
22-10-2005 13:49:46
Svar/Indlæg:
4033/364

det er ganske forståeligt..

har flere gange måtte ringe til *fordi min telefon blev ved med at komme med (forskellige) fejl, og til sidst bliver man lidt hidsig (havde mistet ca. 1/2 månedløn pga. jeg var tilkaldevikar og ikke kunne modtage opkald) og det gik selvfølgelig udover en eller anden tilfældig - fortrød da også bagefter og ringede og sagde undskyld.. Men nogle gange så er der ikke grænser for hvad for noget l**** der bliver lukket ud fordi de ikke kender §erne.

rart at høre du har fået klaret problemet .. har også lige fået en 10er (well mere pga. at T7K250 var i restlager).. anyway vil stadig mene at du skal sende den via producenten.. da det er en garantisag og ikke en reklamationssag (som man har ifølge købeloven).

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2005 04:05:05
Svar/Indlæg:
525/67
#6 -->

Tak for dit svar ;) Men, hvad mener du med det sidste, du skrev om garanti og reklamation?

Det viste sig, at den harddisk jeg modtog OGSÅ var defekt :x Tro det eller ej. Så jeg oprettede en retursag og sendte den afsted i fredags. Kort efter fik jeg en mail fra deres returafdeling, som skrev at de kunne se, at også den nye harddisk var defekt og, at dette var uheldigt, hvorefter jeg blev spurgt om der var en anden disk, de havde på lager som jeg kunne bruge.

Jo tak :)

Har nu skrevet og sagt at jeg er interesseret i en T7K250 og, at jeg er villig til at betale differencen op til denne disk, også selvom den ikke er på lager i øjeblikket.

Håber på et positivt svar fra dem. Det er i hvert fald altid noget, at de tilbyder mig at vælge en disk selv.

Mvh.

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2005 14:30:53
Svar/Indlæg:
767/119
#5, lige en mindre tilføjelse - fejlen skal også være kontateret alle 3 gange.. Så det nytter ikke noget at man sender den ind 3 gang med en fejl der ikke eksistere (har vi en del kunder der har svært ved at forstå, bare fordi de ikke kan finde ud af at bruge deres PC betyder det jo ikke at den er i stykker) :e

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2005 20:18:31
Svar/Indlæg:
525/67
#9 -->

Klart nok ;) De har da også fundet fejlen alle gange, jeg har sendt den ind. Spørgsmålet er bare om det er samme fejl eller ej. De påstår jo det ikke er samme fejl og, at jeg derfor ikke kan få pengene retur, men jeg har jo ingen mulighed for at kontrollere dette.. :l

Edit: Svar nr. 500! Det har så taget mig 2-3 år ;)