server hdd`er, forslag?

Diverse d.  18. oktober. 2005, skrevet af PK
Vist: 213 gange.

PK
PK

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2005 23:46:30
Svar/Indlæg:
931/181

hej

jeg står for at skulle lave en server med godt med hd-plads og tænkte om der var nogen der havde nogle gode forslag til hvilke jeg skulle vælge?

har opsat følgende kriterier:

250 gb som minimum
7200rpm som minimum
1100 kr/stk som vejledende max
8 eller 16 mb cache (nogen forskel ?:( )

det skal bruges på en http server med meget trafik, skal have 2 så de kører i spejlet i raid.

kom frisk kom frejdigt med jeres bud :D

//PK

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2005 23:50:36
Svar/Indlæg:
6624/113
SCSI er det eneste jeg gad bruge til det - da normale mainstream IDE eller SATA diske ikke kan tage ret mange tæv i længere tid.

Hitachi eller Samsung ville dog være mit valg, hvis jeg trods det skulle vælge noget af den slags - og så ville jeg sørge for masser af køling til dem..

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
18-10-2005 23:56:13
Svar/Indlæg:
1536/33
Fandt lige:

http://www.shg.dk/link.asp?got...

Prøv at læse produktbeskrivelsen....

Findes også i 320 gb version..

Men ellers giver jeg Sajmon ret :)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2005 23:59:52
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg bruger servere meget, da jeg også bruger dem i forbindelse med mit job til at teste ting på...også processere filer med mere.

Jeg bruger for det meste Western Digital PATA/SATA pga deres holdbarhed og stabilitet, men som Sajmon siger:

Vil du have det bedste og hurtigste til en server, skal du bruge SCSI. Det bruger jeg da også i nogle af mine servere. Det er solide ting. Rimelige SCSI diske kan efterhånden fås til rimelige penge.

PK

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2005 00:05:33
Svar/Indlæg:
931/181
#1 nu ligger landet desværre sådan at jeg på nuværende ikke har større budget at rode med, håber jeg ændre sig snart, for ville også helst have SCSI

de kommer til at sidde i et 1U rack kabinet nok

#2 uhh :P havde jeg blot brugt øjnene havde jeg selv fundet den :00 virker som et godt bud

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2005 07:55:38
Svar/Indlæg:
1881/217
Er det kun HTML? - eller er det også FTP/Download eller SQL der skal køre på den?

Hvis det kun er HTML, behøver du ikke nogle særlig stor eller helt vildt hurtige diske.

Hvis det er FTP/Download, er skal du primært have store diske i.

Hvis det er SQL, skal du have små men meget hurtige diske i, som skal kunne holde til nogle seriøse bank (Slidtage)

De skal selvfølgelig sidde i en RAID1 (Spejling) konfig som minimum.

Eks. her på HT / OC har vi valgt, at der skal være 2 St. Raptor 36 Giga diske i RAID1, da de er hurtige, og kan holde til nogle tæsk, da der er SCSI indmad i dem.

Hvis det havde været en mail server, eks. Exchange, skal du sørge for at det er diske med meget plads, samt de skal være hurtige, da mail servere defragmentere databasen hvert gang der kommer en ændring i post-kassen.

:)

PK

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2005 12:58:45
Svar/Indlæg:
931/181
#5 vi snakker html, lidt ftp, mysql, (måske) smtp.

havde også først øjnene på raptor diske, men der er nok ikke nokplads på dem, og planen var også at spejle dem for ikke at miste data.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2005 15:13:10
Svar/Indlæg:
1581/5
siden server miljø langt de fleste gange kræver mange tråde af gangen, vil jeg anbefale dig hitachi 7k250 eller maxtor maxline III, de har stor cache, lav søgetid og forholdsvis god i/o af en ide disk at være.

Det er ikke strængt nødvendigt med scsi blot fordi det er server miljø, man går mere og mere over til også at bruge ide i server miljør ganske enkelt på grund af prisen (og at der er udmærket holdbarhed idag).

Mit bedste bud vil være hitachi T7k250, det er en ny forbedret udgave der tæver alle de andre 7200rpm diske af banen, men er desværre ikke på lager ret mange steder, og deraf de 2 ovenstående, som ikke er "meget" dårligere.

PK

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2005 15:36:33
Svar/Indlæg:
931/181
#7 interessant hd, (hitachi`en) hvordan er det de får den op på den høje overførsel hastighed? er det med alm sata?