For mig ville det ikke være noget svært valg !
1) Kig på pris ydelse/forholdet !
Se evt nogle test af alle kort og omregn pr. FPS til pr. krone ! så kan man for alvor begynde at se om tingene kan betale sig inden man falder i svimer over de nyere kort.
Det er noget jeg selv gør, hvergang jeg er i tvivl om evt GFX køb.
2) Kig på resten af dit system ! kan det leve op til de kort du kigger på uden at være en flaskehals ?
3) Asus Extreme AX800XL 2DTV koster 2000kr, et X1800XL koster 3200kr, dvs 1200kr mere, men yder det for 1200kr mere i reel ydelse ? udregn hvor meget mere du skal betale pr FPS mere. Ofte ender man med at skulle betale 20-30kr pr. 1FPS, hvilket i min bog er utilstrækkeligt.
4) GF7800GT.... tja, jeg ved ikke hvad jeg skal sige til det, men jeg har hele tiden haft nogle underlige ydelses problemer med deres GF6600/GF6800 serie, så jeg holder mig fra nVidia og satser på ATi.
5) I bund og grund hvis jeg skulle vælge, så var valget mellem X800XL og X1800XL, og her ville jeg helt klart vælge X800XL for der får jeg langt mere ydelse pr. betalt krone. Yderligere så vil kortet også holde sin gensalgs værdi på en rimelig prisleje efter 6mdr- 1år (se bare hvordan R9800Pro har hold sin gensalgs værdi flot), hvor X1800XL vil være faldet betragteligt i pris, og 6mdr. fremme kan så få en større model i X1800 serien billigere (da en ny GFX generation igen er i sigte) uden at have tabt så mange penge.
Jeg sidder selv med næsten samme system som dig (se signatur) som er 1½uge gammelt, og jeg har et X800XL og jeg har endnu ikke et spil jeg ikke har kunne køre i 1024x768 max detaljer og 4xFSAA og 8xAF.
Just my 5 cent