"Disk fejl"

Diverse d.  22. oktober. 2005, skrevet af RubberDub
Vist: 207 gange.

RubberDub

Overclocker
Tilføjet:
22-10-2005 11:14:52
Svar/Indlæg:
20/8
Det er lidt besynderligt. Jeg får en meddelelse "Disk fejl" hvis jeg booter alm op. Dvs kan ikke starte windows.

Men hvis jeg smider windows cd´en i cdrom drevet og laver den tælle ned ved "tryk en tast for at starte fra cd", så virker alt som det skal.

?:(

steen

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 11:56:26
Svar/Indlæg:
2870/65
Der er sansynlivis fordi din boot-sektor ikke kan findes på din HDD.

Der er flere måder at løse det på:

1. Du booter op på din windows cd og starter en installation. Når den spørger om du vil reparere windows gør du det.

2. Hvis du har (eller en af dine venner har) en ERD commander cd, kan du boote op på den og gå ind i det Stifinder som er på den cd. Så finder du filen boot.ini i roden af c-drevet og åbner den (du skal lige sikre dig at den er åben for at du kan skrive i den). Teksten i boot.ini-filen skal se sådanne ud:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

De 2 sidste linier skal være een lang linie. Hvis/når den ser sådanne ud, gemmer du den og genstarter maskinen.

RubberDub

Overclocker
Tilføjet:
22-10-2005 12:03:03
Svar/Indlæg:
20/8
Hvis jeg vælger repare windows så smider den mig ud i noget DOS halløj og så er jeg på bar bund. Men så er det måske fixed?

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
22-10-2005 12:21:31
Svar/Indlæg:
2309/846
I det "DOS halløj" skriver du HELP - så får du en liste over kommandoer du kan bruge.

FIXBOOT - vil være et godt bud, eller
FIXMBR....mener jeg den hedder, der er en der skriver en ny mbr.

Du kan også skrive CHKDSK for at scanne dit drev/system for fejl...det har reddet min r*v et par gange....hvis den siger at alt er ok uden at scanne så skriv CHKDSK /P for at tvinge den til at scanne.

Polarfar

RubberDub

Overclocker
Tilføjet:
22-10-2005 12:54:47
Svar/Indlæg:
20/8
Ok mange tak. det vil jeg prøve.

Men hva er forklaringen på at den godt kan boote når windows cd´en sidder i cdromdrevet men ikke uden?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 14:57:57
Svar/Indlæg:
2870/65
Siger du at du ryger ud i DOS???

Kører du Wintendo 98?

Hvis du gør, så skulle en win98 statdiskette kunne løse dit problem. Du starter op på den startdiskette. Når du ender i en DOS prompt, skriver du som følger:

C:\>sys c: og trykker Enter.

Nu overfører disketten system-filerne til din disk. Fjern diskette og genstart...det gælder også for Windows Miserable Edition (ME).

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 16:42:04
Svar/Indlæg:
1262/95
#5 Windows XPs Recovery Console er noget DOS lign. der er da forhåbentlig ikke mange i dette forum der kører Windows 98 længere...?