DHCP Opgave.

Diverse d.  22. oktober. 2005, skrevet af Silent Sniper
Vist: 1068 gange.

Silent

Skribent
Tilføjet:
22-10-2005 21:22:44
Svar/Indlæg:
3223/205
Godaften forum, det er ikke nogen hemmelighed at jeg er ved at skrive rapport om netværk.
Nærmere betegnet har jeg følgende problemstilling at arbejde ud fra omkring DHCP´s forunderlige verden.

Forklar hvordan en DHCP service fungere, og hvilke fordele/ulemper der måtte være ved at bruge denne service.
Dokumentation
DHCP servicens opsætning skal dokumenteres.

Jeg har beskrevet de mest grundlæggende dele ved en dhcp server, det jeg godt kunne tænke mig at vide er hvad "denne" service kunne være?

Har søgt på google, og har da også fundet en masse sider, men synes ikke helt de beskriver hvordan en dhcp server virker/fungere.

Vil også gerne høre om fordele samt ulemper ved en dhcp server, jeg er ej heller den store netværksguru.

Så hvis i kunne komme med indputs osv tager jeg imod dette med kyshånd :f

"Admin" Er velkommen til at flytte tråden, vil gerne have den på forsiden så folk kan se tråden.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 21:47:44
Svar/Indlæg:
10398/435
Fordel:
Man får tildelt ip'en og skal ikke selv config'e den = brugervenlighed.

Ulemper:
Mac adr afhængig. Skift af netkort = ny ip

Når du siger "hvordan" den fungerer, mener du så på uddybende plan?

Ellers så..

Computer forespørger dhcp om en ip.
Computer giver dhcp sin mac-adr.
DHCP sammenkæder mac-adr med en ip-adr.
Derefter giver den så ip'en til computeren.
Comp "indskriver" så ip'en i sin TCP-IP protokol

DHCP har så en "lease time" som angiver hvor lang tid at en ip skal være knyttet til en mac-adr, før den skal fornyes.

Silent

Skribent
Tilføjet:
22-10-2005 21:54:50
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #1 Tak :)

Når du siger "hvordan" den fungerer, mener du så på uddybende plan?

Ja blandt andet.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 22:15:07
Svar/Indlæg:
10398/435
av, jeg kan ikke hjælpe dig med det i dybden...

Jeg kan dog sige hvordan det hele starter..

Computeren laver et netværksbroadcast via NIC'en (netkort). Broadcast er ikke specificeret til nogen modtager, den spammer det så at sige bare ud på netværket. Den broadcaster med UDP protokol via port 67 eller 68.
DHCP'en (server/router) lytter konstant på netværket efter disse broadcasts.. Og ja, så "opsnapper" dette broadcast..

Jeg ved ikke om MAC-adr er med i dette broadcast, men det kunne man godt tro.

Silent

Skribent
Tilføjet:
22-10-2005 22:19:24
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #3 Jeg siger tak alligevel ;)

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 22:47:18
Svar/Indlæg:
1713/31
Har i ikke en masse om DHCP i det Cisco materiale i gransker på IT supporterdelen af datafagteknikeruddannelsen?

Har selv været igennem de 4 semestre i Cisco, men er altså ikke meget af det jeg kan huske :P

Silent

Skribent
Tilføjet:
22-10-2005 23:02:39
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #5 Jo da er lige startet på H1, jeg er dog lidt bagud da de IGEN har lavet om på uddannelsen! Efter de nye regler har man Cisco1 på grundforløbet og det havde jeg IKKE da jeg tog grundforløbet.

Så sagde læreren, ja så har du noget at læse i weekenden x(
Ja tak mand, vi starter på Cisco2 på onsdag.

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 23:26:32
Svar/Indlæg:
1713/31

Rimelig ringe, og et semester Cisco på en weekend.... de er på omkring 500 sider per semester hvis man smed dem i en bog. Dog er det ikke så galt at gå glip af 1'eren... Cisco starter fra bunden af og der er hele kapitler om hvordan en computer fungere, hvad et NIC (netkort) er, hvad er mac addresse osv. er.

Det er først senere de går amok...

Silent

Skribent
Tilføjet:
22-10-2005 23:31:55
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #7 Enig, spørgsmålet er dog også hvor meget man får ud af at skulle læse det hele selv :00

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 23:39:46
Svar/Indlæg:
1713/31

Ja, det er jo det. Der er helt sikkert nogen steder hvor man skal have en forklaring af læreren og faktisk have en god lærer til at forklare det før man forstår det.

Klarede mig dog udemærket igennem de 4 semestre med 95%, 82%, 75% og 76%. Det eneste der dog sidder fast er routerne, switchesne, netværksdesign og topologier... hvad pakkerne hedder en DHCP sender ud, hvilken protocol og port de bruger osv kan jeg kun huske svagt :00

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2005 00:47:19
Svar/Indlæg:
10398/435
pakke navne..

DHCPDISCOVER
DHCPOFFER
DHCPREQUEST/DHCPACK

som sagt, UDP på port 67
;)

ZykoPeTTer

Superbruger
Tilføjet:
23-10-2005 01:13:28
Svar/Indlæg:
215/39
hmm.... blev helt nysgærrig efter at høre hvor man får fat i de bøger henne, hvad de hedder og hvilket sprog de er på?
Og hvilken uddanelse der helt præcist er tale om?
Jeg går PT. i 2G og ved ikke hvad jeg skal der efter, men det her lyder MEGET interesant :)

Jeg skrev selv afgangsprojekt om Netværk da jeg forlod 9.klasse
og har også en "pæn" samling af 19"switches efterhånden

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2005 02:23:05
Svar/Indlæg:
1713/31

CCNA = Cisco Certified Network Associate. Det er et "certificat" som man som IT Supporter/Datafagtekniker skal have... man får undervisning i det på skolen under hovedforløbene.
Man er dog ikke tvunget til at gå op til en rigtig prøve og få certificatet på papir. Man skal bare bestå de 4 semestre (over 70% rigtige svar per semester)

Med et CCNA lærer man rigtig meget om netværk i <B>detaljer</B>. Gør mig bange at tænke på at der også er CCNP og CCNE (Cisco Certified Network Professional/Engineer). Det er dog ikke nogen certificater skolen giver eller som er krævet man lærer.