Kan pludselig ikke starte windows efter jeg v

Diverse d.  23. oktober. 2005, skrevet af mivs
Vist: 288 gange.

mivs

Overclocker
Tilføjet:
23-10-2005 13:51:16
Svar/Indlæg:
3/1
Min PC har i et stykke tid skrevet CMOS checksum error - defaults loaded, når jeg starter op, derfor prøvede jeg (hvilket jeg ikke skulle have gjort :r ) at gå ind i Standard CMOS setup for at se hvad der stod, opdagede at datoen var forkert og rettede den, resten stod til AUTO, det ændrede jeg ikke på. Jeg gemte ændringen og nu vil den ikke starte Windows, der er bare sort skærm. :x

Jeg håber at der er nogle herinde der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre. På forhånd tak.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2005 14:31:54
Svar/Indlæg:
2126/135
du skal købe et nyt batteri til bundkortet, og så skrive hvad din pc består af...

hilsen A-P

mivs

Overclocker
Tilføjet:
23-10-2005 19:09:50
Svar/Indlæg:
3/1
Det anede mig at det var fordi batteriet skulle skiftes, det har jeg læst et sted. Men det har den jo sagt i et stykke tid og så er det jo bare mærkeligt at det lige er efter at jeg havde været inde i standard CMOS setupen at det gik galt. Jeg kan stadig gå ind i setupen, men jeg ved ikke hvad der skal stå der.

Hvad mener du med hvad den består af?
(Jeg er altså desværre nødt til at have det skåret ud i pap :r )

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
24-10-2005 07:22:59
Svar/Indlæg:
5039/109
A-p mener hvad er der i din computer. Hvilket bundkort osv. Man kan sagtens komme ind i bios selvom batteriet er dødt. Et nyt koster omkring 10 kr.

Windows starter ikke op fordi den harddisk med windows er på, ikke er sat til som boot-enhed. Du kan måske godt gemme i bios, men efter en genstart hvor strømmen ikke er på , så bliver din cmos resat.

Håber det var en lille hjælp.

mivs

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2005 08:36:50
Svar/Indlæg:
3/1
Jeg har ikke helt tjek på hvordan man ser hvilket bundkort man har i, men jeg tror at der står: BD 100 Ver: 1.3. Og der sidder en "dims" på hvor der står Intel Pentium II
Der ud over har jeg bl.a. et cd-drev og et diskette drev.
Er det nok oplysninger?

Jeg prøver at sætte et nyt batteri i i dag og så vender jeg frygteligt tilbage. Skulle det alene løse problemet?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
24-10-2005 09:59:34
Svar/Indlæg:
5039/109
Det burde det, men du skal ind i bios og vælge hvilket drev den skal boote op på.

mivs

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2005 13:31:21
Svar/Indlæg:
3/1
Nu har jeg sat nyt batteri i.
Hvordan vælger man hvilket drev den skal boote op på?
Og hvilket drev bruger man til at boote op på?
(Ved slet ikke hvad det vil sige)