forskel på agp og pci

Grafikkort d.  24. oktober. 2005, skrevet af babysutdk
Vist: 328 gange.

babysutdk

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2005 20:53:47
Svar/Indlæg:
133/36
når jeg er inde i bios kan jeg også ændre på om det skal være agp eller pci, men jeg ved ikk havd det gør..

derudover, kan jeg også ændre på ramstørrelsen i bios, den står på 64 men jeg har et 128, skal jeg ændre det, og hvad er det?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2005 21:00:28
Svar/Indlæg:
6624/113
Det første hedder temmelig sikkert noget med "Primary Graphics Adapter" - og det bestemmer om den skal søge efter et grafikkort i PCI slots eller AGP slot'en først. Ligemeget hvad du vælger, skal maskinen nok starte - det tager bare 1-2 sekunder længere hvis du kører med AGP grafikkort i maskinen, og vælger PCI.

Det andet hedder med stor sandsynlighed "AGP Aperture" - og står IKKE for hvor mange systemram dit grafikkort må bruge, som de fleste folk fejlagtigt tror - men er derimod en øvre grænse for hvor store databidder der maksimalt må sendes og modtages over AGP porten til og fra grafikkortet. Sætter man den til 128, så er man ikke gået helt forkert i byen.. ;)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2005 21:02:52
Svar/Indlæg:
6052/189
#0:

når du vælger pci eller agp, er det det valg der vil blive tjekket først når bundkortet finder dit grafikkort..

er man en der flasher sit agp-grafikkort ret tit, er det en god ide at have den på pci, da man så ville kunne smide et pci-grafikkort i, og så vil bundkortet tjekke pci-porten for grafikkort inden den går videre til agp..

Du mister ikke ydelse ved dette.

Agp size ( den med 64 og 128 ) er hvor store "klumper" data dit system kan sende fra dine almindelige ram til dit grafikkort.

Jeg har ikke oplevet ydelses-tab mellem 64 / 128 og 256.

Ved ikke om der er noget tab generelt ved at vælge den ene for den anden, men det drejer sig nok om MEGET lidt.

Mvh

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2005 21:07:18
Svar/Indlæg:
2175/21
jeg fik forklaret at aperture size var en slags "swapfil" til gfx kortet...der så brugte systemrammene når der ikke var nok......dvs aperture size skal sættes til det samme som der er ram på ens gfx kort?

babysutdk

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2005 21:08:40
Svar/Indlæg:
133/36
så et sidste spørgsmål!!

kan jeg sætte den på 256 når mit bundkort er 128 uden der sker noget??