S-ATA 2 HDD

Diverse d.  26. oktober. 2005, skrevet af MG
Vist: 236 gange.

MG
#0
MG
 
Overclocker
Tilføjet:
26-10-2005 16:49:00
Svar/Indlæg:
12/6
Jeg er på udkig efter en harddisk, men jeg ved ikke rigtigt hvilke mærker der er bedst...

når jeg søger på EDBpriser.dk kommer disse harddiske frem
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

er der nogen af dem i vil anbefale?

Og nu vi er igang med SATA harddiske... jeg har hørt at det er utroligt besværligt at installere en SATA harddisk... er det rigtigt?

palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2005 17:36:52
Svar/Indlæg:
2307/37
Bare lige for at slå det fast, så er der ikke nogen officiel standard, der hedder S-ATA 2. SATA ll er det tidligere navn på den organisation, der står for udviklingen af af SATA standarden. De har nu blandt andet pga. forviringen skiftet navn til SATA-IO (SATA International Organization).

Den udbredte misforståelse er, at såkaldte SATA ll drev i modsætning til SATA eller SATA l drev automatisk tilbyder 3 GB transfer rates, hotplug, NCQ m.v. Det er der absolut ingen garanti for. SATA stanadarderne er en bruttoliste over muligheder, som fabrikanterne frit kan vælge imellem, hvilket reelt betyder, at man er nødt til at nærlæse specs for de enkelte drev, før man vælger.

Læs mere om emnet her: http://www.anandtech.com/stora...

Og her: http://www.sata-io.org/



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2005 17:43:17
Svar/Indlæg:
2870/65
90 % af alle mine diske er sata og western digital.

Western digital pga stabiliteten. Det er måske ikke den hurtigste disk på markedet, men den er stabil. Man får 5 års garanti fra fabrikantens side nu tildags....om det tæller en del hos mig.

Nej, det er ikke svært at installere en sata disk. Hvis du f.eks har et nforce4 board (har selv et msi) så ligger driveren til sata controlleren indbygget i windows xp m. sp2. Du installrer bare på livet løs.

Alternativt følger der ofte en driver diskette med i kasse med boardet, hvis ikke, kan du finde driveren på den medfølgende cd. Bare læg filerne ud på en floppy. Helt i starten af installationen (den første blå skærm) skal du trykke på F6 tasten (hvilket kan ses i bund-linien under installationen). Så kører installationen videre...og kommer snart med et billede hvor man skal trykke på S for at vælge hvilken driver man ønsker fra floppyen. Vælg den rigtige og tryk Enter. Så kører resten helt af sig selv.

Hvis du ønsker at din system-partition skal ligge på en sata disk, skal du måske sørge for at din sata disk er den eneste i din maskine under selve installationen. Ellers kan windows goidt finde på at lægge den på en alm. pata disk istedet, da denne vil være den første disk windows ser.




Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2005 18:13:27
Svar/Indlæg:
6624/113
#1 - 300MB/s - ikke 3GB... ;)

SKal jeg købe diske, er det Hitachi eller Samsung - og de har begge SATA2 på programmet til rimelige priser.



#4
MG
 
Overclocker
Tilføjet:
26-10-2005 20:32:17
Svar/Indlæg:
12/6
denne harddisk fra WD her en lydudbredelse på 34 db...
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

er det ikke lidt meget???

Jeg går efter at gøre min com så lydløs som mulig...

er der nogen der ved om harddiskene fra de andre mærker larmer lige så meget...



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2005 21:05:47
Svar/Indlæg:
2307/37
#3, nej det er ikke 300 MB/s og heller ikke som jeg sagde 3 GB/s. Det rigtige tal er 3 Gb/s:

"Dispelling the Confusion: SATA II does not mean 3Gb/s
The term SATA II has grown in popularity as the moniker for the SATA 3Gb/s data transfer rate, causing great confusion with customers because, quite simply, it's a misnomer.

The first step toward a better understanding of SATA is to know that SATA II is not the brand name for SATA's 3Gb/s data transfer rate, but the name of the organization formed to author the SATA specifications. The group has since changed names, to the Serial ATA International Organization, or SATA-IO.

The 3Gb/s capability is just one of many defined by the former SATA II committee, but because it is among the most prominent features, 3Gb/s has become synonymous with SATA II. Hence, the source of the confusion."




Nanos
 
Superbruger
Tilføjet:
26-10-2005 21:11:07
Svar/Indlæg:
180/16
Tag en Hitachi så er du sikker for at få ydelse og en nogen lunde stille disk.. jeg har lige selv købt en samsung disk, som skulle komme imorgen.. da jeg har hørt meget godt om den.. det kunne os være en mulighed



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2005 21:15:53
Svar/Indlæg:
1581/5
ja for at gøre forviringen totalt har de valgt at bruge gigabit isteddet for gigabyte som hastighedsbetegnelse.

Men lad være med at fokusere for meget på om det er det ene eller det andet interface, men se isteddet for på ydelsen ;)
Jeg kan som andre her anbefale hitachi 7k250/400/500 serien - men hitachi har netop lanceret T7k250 som er en "tunet" model, og den hurtigste 7200rpm disk på markedet lige pt.
Så skal det være i oc'ens ånd - så snup sådan en.