Hvilket lydkort til musik?

Diverse d.  31. oktober. 2005, skrevet af CFE
Vist: 518 gange.

CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2005 15:18:40
Svar/Indlæg:
64/4
Overvejer på det kraftigste om jeg skal købe Creatives nye X-Fi Extreme music (den billigste version til 900,-), men ville lige høre hvad eksperterne har at sige om det først.
Bruger mest et lydkort til musik, hvor jeg mest hører Techno, Trance, Dance og lidt Rock.
Mulighed for sorround er et must, da jeg ind imellem spiller BF2, HL2 eller noget andet med sorround anlæg, men som sagt har musikken første prioritet.

må helst ikke koste meget mere end 1000kr.
men kom gerne med anbefalinger :)

Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2005 15:39:59
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg synes du skulle fortælle hvilke højttalere du ejer.

99% af alle andre lydkort der er på markedet, kan det samme som X-Fi, både med hensyn til kvalitet og lir. Det eneste der er specielt ved det, er dets evne til at allokere rescourser - men det skal man så lige gøre manuelt.

Du skal altså sidde og skifte "mode" altefter om du gamer eller hører musik.

Hvis jeg var dig, tog jeg et Audigy.



CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2005 15:49:41
Svar/Indlæg:
64/4
#1 Bruger et par Sennheiser HD555 til musikken og nogle billige Creative Inspire højtalere til sorround.

Syns det lyder lidt mystisk det du siger, fordi jeg har hørt mange sige at der var en tydelig forskel i lydkvalitet på X-Fi og Audigy2.

Bruger i øjeblikket et SB Live! lydkort.


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2005 16:01:37
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg sammenligner mit eget Audigy med et X-Fi, og på trods af at jeg kører musikken over NAD forstærkeren / Dali 808 eller et dyrt Infinity surround sæt jeg lånte af en, synes jeg ikke der er nogen som helst grund til at være imponeret over X-Fi.
Jeg kan høre at der er forskel i lyden, men jeg kan ikke bestemme mig for om det er bedre eller dårligere - og baseret på det, returnerer jeg da mit X-Fi i løbet af ugen.

Min pointe er at du ikke vil kunne høre en dyt forskel når du kun bruger ørebøffer eller billige plastikhøjttalere, da det eventuelle fald i lydkkvalitet skal findes et helt andet sted. Al respekt for Sennheiser, men ørebøffer er nu engang et kompromis i lyddynamik og kvalitet - og vil ALDRIG kunne måle sig med gode løskomponenter. ;)



CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2005 16:40:41
Svar/Indlæg:
64/4
#3 Hvis forskellen er så lille, hvordan kan de så være div. hardwaresites roser kortet så meget for at være bedre end sine forgængere?

På X-Fi er der jo også hvad de kalder for Crystalizer som skulle gøre komprimeret musik bedre, hvilket er hvad jeg hører mest af..



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2005 18:44:23
Svar/Indlæg:
3532/303
#4 Tror ikke du skal tro særlig meget på de features. De virker somregl af H til og man kan virkelig kun høre forskel på ordentlige anlæg. På ordentlige anlæg spiller man bare ikke mp3 ved 128kbit... Slut!
Jeg sidder selv med et SB Live! og medmindre du går ud og køber et vildt anlæg, eller bare et til 10k, så kan du højst sandsyneligt ikke høre forskel. Ville være penge ud af vinduet, der er selvfølgelig blære værdien i at ha' det, men så heller ikke mere.
Har du læst artiklen på oc.dk om rating systemet ? Står en del om hvordan andre lovpriser middelprodukter uden synderrivende grund, siger ikke at x-fi er et middelprodukt, synes bare det er spild af penge. Hvis jeg VIRKELIG vil høre musik, så er det ukomprimeret og på et anlæg jeg ikke har... BASTA!
Rage



CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2005 18:48:56
Svar/Indlæg:
64/4
#5 er også gået væk fra det X-Fi da der ikke skulle være den store forskel fra det og tidligere kort..

Er derimod blevet anbefalet kort med EnvyHT chip, mangler bare lige at finde et kort med den :00



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
31-10-2005 19:31:49
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6: Der er massere. Terratec sky, space og universe er bare et par af dem ;) :)
Men man skal kunne lide klangen. Den kan være lidt skinger i tonen, men jeg kan godt lide det :)



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2005 19:40:54
Svar/Indlæg:
4120/115
#7
Nemlig, men den skingre tone kan på nogle gode højtalere jo resultere i et frekvens spektre der rækker langt højere end hvad man er vant til 😉 Og helt sikkert højere end både Audigy og X-fi.

Og for efterhånden "mangene" gang 😉 Så er de nye X-fi kort, teknisk set (bortset fra DSP'en), fuldstændig magen til Audigy2, og xtreme udgaven er fuldstændig magen til Audigy4... Så hvis der er nogen som mener lyden er blevet anderledes, så må det næsten skyldes deres crystal audio og hvad de nu ellers kalder deres DSP modes...



CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2005 20:00:31
Svar/Indlæg:
64/4
Har besluttet mig for dette kort:
http://edbpriser.dk/Listprices...



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
31-10-2005 20:00:42
Svar/Indlæg:
3222/205
Der findes guides på nettet til at softmodde sit Audigy2 ZS til et Audigy4.

http://www.driverheaven.net/sh...





micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2005 21:05:27
Svar/Indlæg:
4120/115
#10
Ja, men det ændre jo ikke på D/A konverteren og udgangstrinnet 😉



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
31-10-2005 21:32:57
Svar/Indlæg:
3222/205
-> #11 Det ved jeg så ikke noget om :f har heller ikke prøvet den guide da jeg er ganske tilfreds med mit lydkort.



#13
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2005 02:22:27
Svar/Indlæg:
638/78
Hvis jeg skulle købe et nyt lydkort i morgen og udskifte mit nuværende Audiotrak OPTOPlay USB-kort skulle det uden den den mindste tvivl være dette kort:

http://edbpriser.dk/Listprices...

Det har fået nogle rigtige gode anmeldelser. Her er et af dem:

http://www.tweakup.dk/article/...

Inden jeg fik kendskab til det her kort var jeg også sikker på, at det eneste alternativ var det AUDIOTRAK Prodigy 7.1 LT, som du selv linker til.

Men nu jeg jeg revideret min mening...og køber det HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD/Dolby Digital Live, når jeg engang får sparet lidt sammen til det sæt 2.1 THX højttalere jeg har luret på længe: Logitech Z 2300.

Det skal lige siges, at jeg ikke spiller og heller ikke ser film på PC'en (synes ikke der er meget ved, at sidde glo film på en kontorstol på en 17" skærm) og derfor ikke har det store behov for mange af de features som er indbygget for de film/spilelskende.

Mit kriterie er derfor: det SKAL være et suverænt kort til musik og INTET andet!

Mvh

Ali



#14
CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
01-11-2005 15:45:17
Svar/Indlæg:
64/4
#13 Hvorfor ville du vælge X-Mystique frem for Prodigy 7.1LT, hvis du udelukkende tænker på kvaliteten når der høres musik?

har selv kigget på X-Mystique, men hældte mere til Prodigy 7.1LT, da jeg var af den opfattelse at X-Mystique mere er henvendt multimedie og spillefolket med Live Dolby Digital encoding, end Prodigy 7.1LT er.

De to kort har fået præcis samme karakter på tweakup, så det er lidt svært at vurdere derud fra.

Skal måske lige siges at jeg aldrig hører musik på sorround-anlæg.



#15
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2005 19:58:36
Svar/Indlæg:
638/78
#14

Hvis man kigger på på kortene, så synes jeg umiddelbart, at X-Mystique bare oser af kvalitet og ser enestående ud for kort i den ende af prisskalaen.

Det eneste der trak ned på tweakup, som gjorde at det "kun" fik samme score (95/100) som det fra Audiotrak, var softwaren, som ikke var så nydelig at se på, som de fra tweakup kunne ønske sig. Ellers havde kortet jo fået absolut topscore som de selv skriver.

Men for, at være helt sikker så kunne du jo gi' et kald til XS-Sound som virkelig yder en god support til kunderne og høre om deres mening i denne sammenhæng. Meget flinke folk kan jeg kun sige!

Mvh

Ali




#16
CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
01-11-2005 21:38:22
Svar/Indlæg:
64/4
#15 må ha fat i eksperterne så, jeg vægter kvalitet højere end 'bling' :)



#17
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2005 22:15:14
Svar/Indlæg:
638/78
#16

Good idea :i

Kan du ikke poste dit svar på det - når du engang får det - det ville være interessant at høre om deres bud og anbefaling ?:(

Mvh

Ali



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
01-11-2005 22:35:33
Svar/Indlæg:
85/2
Argh... Har lige prøvet et x-mystique med mine bøffer (HD-595) og jeg kan sige, at det overhovdet ikke kunne sammenlignes med med mit audigy 2 ZS. Kortet kunne slet ikke spille lige så højt som audigy, og lyden var mudret.

Hvis jeg skulle give posteren råd, ville det være at beholde sit livekort, eller evt. købe et billigt audigy 2, og så købe et mere professionelt kort ala Emu 0404 eller Esi Juli@.

Head-fi.com er en god side at læse lidt på hvis man skal opgradere sit lydsystem til computeren... men pas på din pengepung ;)



#19
CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2005 12:35:14
Svar/Indlæg:
64/4
#18 Hmm så skal det nok ikke være X-Mystique...
har besluttet mig for at købe nyt, så beholder ikke mit Live kort.
Havde ikke tænkt mig at købe en professionelt lydkort, og har heller ikke tænkt mig at bruge flere tusind kroner på det, så meget går jeg heller ikke op i lyden.

Forresten så er det jo ESI der laver Audiotrak kortene.



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
02-11-2005 13:18:15
Svar/Indlæg:
85/2
Juli@ og 0404 koster 7-800 kr. så det er i samme prisklasse som det du søger...

MEN.. De har ikke noget der hedder sorround. eller.. de har vist ac3/DD/DTS passthru..



#21
CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2005 16:23:53
Svar/Indlæg:
64/4
#20 har kigget lidt på Juli@, men sorround er, som jeg skriver i #0 et must.

Hvis nogen kan lave en sammenligning af Audiotrak Prdigy 7.1LT og HDA X-Mystique ville jeg være meget taknemmelig :r



#22
CFE
 
Superbruger
Tilføjet:
03-11-2005 12:18:35
Svar/Indlæg:
64/4
Så kom svaret på mine spekulationer fra XS-Sound:

Til musik og diskret analog surround, er Audiotrak Prodigy 7.1 LT det bedste kort. Dette kort har en virkelig god analog lyddel, med et sæt rigtig gode AD/DA konvertere, som er afgørende for lydkvaliteten. Prodigy 7.1 LT lyder simplethen utrolig godt!

HDA X-Mystique 7.1 Gold har en række fordele, som digital kort. Dvs. hvis du f.eks. har en ekstern surround receiver der understøtter Dolby Digital, så kan X-Mystique kortet encode alt lyd fra spil, musik osv. til Dolby Digital. Effekten er virkelig god i spil. Som rendyrket musikkort er Prodigy 7.1 LT dog bedre, og hvis kortet alligevel ikke skal tilsluttes en ekstern surround receiver er der slet ingen diskussion om at valget skal falde på Prodigy 7.1 LT, pga. den bedre analoge lyddel.

Med venlig hilsen
XS-Sound ApS | www.xs-sound.dk



kkandler
 
Superbruger
Tilføjet:
14-11-2005 00:35:39
Svar/Indlæg:
114/23
#22 jeg er lige ved at købe mig sådan et Mystique... Af hvad jeg kan se understøtter det kun EAX 2.0 og ikke højere.

Er der nogen der ved hvor vigtigt det er i praksis, da jeg spiller en del?