vapo - fordele/Ulemper??

Køling d.  01. november. 2005, skrevet af Thiim
Vist: 486 gange.

Thiim
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2005 20:00:20
Svar/Indlæg:
245/40
Hey...

Jeg går og overvejer om jeg skal smide vapo på min maskine...

MEN

Jeg har hørt en lille fugl synge om at hvis man har vapo på, og man f.eks. tager til LAN, så skal den stå stille i 24timer, da det gas kan springe i luften hvis det ikke er "rolig" lige som en køleskab/fryser som vi har til at stå i Køkkenet...

Ville lige høre om det er rigtigt??

og hvad i har af sige om fordele og udlemper... det bliver nemlig enten Vapo eller lydløs vandkøling

og hvad med strøm, hvordan får sådan en strøm? der det fra 220v eller fra PC'ens strømforsyning??


korte
 
Superbruger
Tilføjet:
01-11-2005 20:14:59
Svar/Indlæg:
77/7
Med mindre den har været på siden eller på hovedet at ligge, er der ingen grund til at lade den stå 24timer efter transport.

Hvad angår strøm så for de små vapochills (Classic, SE, PE, XE) strøm fra strømforsygningen, hvilket stiller krav til din psu. Prometeia, Vapochill LS og XEII suger alle direkte fra elnettet.



Thiim
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2005 20:16:42
Svar/Indlæg:
245/40
#1

Oki... Jeg har heller ikke tænkt mig at ligge den ned eller noget, mine pc'er står altid op :)

Jeg har en Chill innovation 400w, den er sikkert for lille til den så??



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2005 20:48:04
Svar/Indlæg:
6052/189
#2:

Ja..

Og det skal siges at kompressor-køling larmer meget mere end meget støjsvag vandkøling..

Plus at selvom du har minus-temps på cpu, kan det sagtens være den ikke kan clocke mere..

Plus vapo / prometia bruger en del ekstra strøm.

plus plus plus plus

Fang pointen :p



Thiim
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2005 20:54:45
Svar/Indlæg:
245/40
#3 jeg betaler ikke for strøm ;) det er med i huslejen hehe...

Men ja, tror jeg vælger vand... køber noget Uden blæser ;)



Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2005 21:03:00
Svar/Indlæg:
563/64
#3 Lad nu manden danne sine egne meninger :) ..
Men ville også sige at der er meget der taler for ikke at springe ud i den form for ekstrem køling med mindre man virkelig vil være sikker på at det ikke er køling der holder ens OC tilbage og det kræver også at man sætter sig ind i tingene. Noglegang har processore coldbugs dvs de kan ikke køre ved minus grader. Ved dog ikke om det findes hos intel :).. Springet fra vandkøling til kompressor er heller ikke så stort igen som fra luftkøling dvs ikke så meget at vinde.. Der er jo også sådan noget som risiko for kondens man skal tage højde for.. Hvis du kan læse alt dette og stadig ha blod på tanden så synes jeg da at du skal springe ud i det :D



ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2005 02:17:38
Svar/Indlæg:
734/32
Min kører nu fint med en 400w PSU.
Og selvom jeg har haft den omme på siden brokker den sig ikke - og jeg giver den max. 10 min. før jeg tænder.

Som jeg ser det er der følgende fordele:
kølingen - man kan altså bare clocke mere, intet at diskutere der.
blærefaktoren - "hvad så skat, skal du med hjem og se fars kompressor" virker altid kl. 3 om natten på det lokale disko.

Så er der ulemperne:
Støjen. kan vel sammenlignes med en luftkølet pc med et par ekstra blæsere der ikke kører 5 el. 7 v
opstartstiden - med et skud fra hoften vil jeg anslå at min tager 45-60 sekunder før den er kølet tilstrækkelig ned til at starte.
Så er der det med PSU'en. Generelt vil jeg mene at folk overdriver lidt når de skal anslå hvor stor PSU man behøver. Jeg har f.eks. tidligere kørt mit setup med en 360w Chieftec. OK jeg har jo heller ikke monster grafikkort - men alligevel. Prøv at bruge Gork's watt calculator før i køber PSU.
Til slut er der selvfølgelig strømforbruget - ja det koster lidt ekstra at have kompressor. Især surt for os der selv skal betale el regningen :l



Wizard
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 07:11:54
Svar/Indlæg:
845/46
Vil også tilslutte mig det som #7 siger.

Har selv haft 3 Vapo´er, og der er altså mere at hente med sådan en kal´



Thiim
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 07:19:36
Svar/Indlæg:
245/40
Ville jeg hente noget ved at skifte til vapo??
Altså, kan min pcu mere end den kan nu f.eks. ??



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 08:03:48
Svar/Indlæg:
1155/43
Det er altid det svageste led der sætter standarten. Der er ikke nogen her der kan garantere dig at du får meget mere ud af din cpu, men chancen er helt sikkert til stede. Jeg var lidt 'uheldig' med min 2,4 800fsb processor i sin tid. Den rendte 3,4 med luft, og 3,6 med vand og på sit max 3,75 under Vapo.

Jeg følte ikke at de sidste 150mhz var 6000kr værd i sin tid, men idag er det muligt at købe en fornuftig vapo til 1250kr. Det har jeg nemlig lige solgt min egen til.

Med hensyn til støjniveauet, så kunne jeg i sin tid skrue samtlige blæsere ned på 50% og samtidigt opretholde minusgrader(-6/-7) på cpuen, selvom den afgav omkring 125-130watt varme.

De nye cpuer bliver en del varmere, men reagere også bedre på kuldegrader, så var jeg dig ville jeg da prøve. Om ikke andet er det endnu en side til 'overclocking eventyret' ;)



Thiim
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 08:10:08
Svar/Indlæg:
245/40
#10
Hvad mener du med den giver omkring 125-130watt varme??



#11
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 08:25:17
Svar/Indlæg:
3712/44
Endnu en overclocker der overvejer kompressorkøling. :i

Lige et par betragtninger i den forbindelse.

CPU'er er forskellige. Man kan ikke bare regne med at en cpu kører xx Mhz hurtigere når den bliver xx °C koldere. Ikke alene er der forskel på forskellige cpu arkitekturer, men der kan også være store forskelle på forskellige steppings af samme cpu, og endda på individuelle cpu'er med samme stepping.

Som udgangspunkt vil du altid kunne clocke mere på kompressorkøling end på både vandkøling og high-end luft. Hvor meget kommer an på hvilken type kompressor du bruger.

Hvis du overvejer at bruge en ældre type kompressor som Vapopchill Classic/SE/PE til din P4 640, så ville jeg ikke gøre det. Den cpu afgiver alt for meget varme til at du får noget ud af det.

Du skal op og have fat i et Mach II eller bedre, enten en Vapochill LS eller Mach II GT. Så er kompressoren straks noget dyrere, både i anskaffelse og i drift.

Jeg tror nemt at et givent køleprincip kan blive nærmest en religion for overclockere, nogen sværger til vandkøling andre til kompressor. Inden jeg for for efterhånden en del år siden gik over til kompressorkøling har jeg brugt mange år på at rode med high end luftkøling, og jeg har da stadig et par pc'er kørende med luftkøling. De er så dejligt nemme at skille ad..... ;)

Vandkøling har jeg sådan lidt et bop-bop forhold til. Vand er optimalt til et low noise system, og til at lave et moderat oc uden at skulle leve med en masse larm. Så jeg kan godt forstå at nogle folk elsker det. Men i mine øjne det kan være mega omstændigt at have med at gøre hvis man skifter hw ret tit, hvilket jeg altså gør. Desuden bruger jeg det kun til at køle grafikkort og chipset, og så er det meget at bruge adskillige tusind kroner på at få max 20 Mhz mere ud af hver core på grafikkortet og lidt lavere temps på bundkortet.

Det eneste der på sigt ville kunne få mig til at opgive kompressorkøling ville være strømforbruget. Det er til gengæld også meget højt, så det skal man være opmærksom på.



Thiim
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 08:42:39
Svar/Indlæg:
245/40
#12
Oki.. jeg havde nenmlig kigget på en vapo SE og PE. men kan jeg så forstå at de ikke er vildt gode til lige mig... så tror jeg bare jeg vælger et helt lydløs vandsystem... Uden blæser.... :)



#13
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 08:47:40
Svar/Indlæg:
3712/44
#13 > Ja det havde jeg lidt på fornemmelsen mht. Vapo.

Uden blæsere? Så skal du nok ha' fat i en pænt stor radiator... ;)



Thiim
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2005 09:19:39
Svar/Indlæg:
245/40
Nemlig... den bliver montert på siden af kabinettet.. den kan fåes på vcore.dk



Xabre^
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2005 10:21:06
Svar/Indlæg:
178/21
Jeg ved nu ikke om jeg vil give #12 100% ret...

Ved godt jeg nu sætter mig op mod "the master" indenfor kompressorkøling :r , men jeg ville da mene at en Vapo PE nok burde kunne klaret jobbet, og stadigvæk få et rimelig fedt OC ud af det.

Men det kan godt være jeg er helt på spanden.

Men nu sidder jeg selv inde med den gamel Vapo Classic, og en p4 prescott 3.0ghz. Og den ryger da alligevel op på 4ghz, og stadigvæk ved -5.

Men var det ikke lige akkurat en 630-640 serien der lavede så forbandet meget varme ?