Hvilken rækkefølge?

Vandkøling d.  05. november. 2005, skrevet af System
Vist: 358 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
05-11-2005 14:44:39
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej OC.dk

Jeg har et vandkølingssystem som jeg skal til at samle men ved ikke helt hvilken rækkerfølge det hele skal sættes i for at få bedst mulige ydelse... systemet skal køle følgende hardware:

ASUS P5WD2 Premium
Intel 640
PowerColor 850xt

Har følgende vandkøling:

CPU: Heatkiller 2.5
GFX: Heatkiller 2.0
Mosfet: MB Headtrap
Pumpe: C-Systems CPS750 mark 2
Reservoir: Cape Coolplex 25
Radi 1: HW Labs Black Ice Pro 1 120mm
Radi 2: HW Labs Black Ice Pro 2 240mm
Studs: 10mm
Slange: ClearFLEX 60 Premium 3/8" ID

Mvh.

Nanos
M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2005 16:09:23
Svar/Indlæg:
4112/53
Da det er et "tryk" system du har købt dele til, så vil jeg anbefale dig, at du sætter det op noget lignende dette:

Reservoir --> pumpe --> CPU --> single radi --> GFX --> NB --> mosfets --> dual radi --> reservoir.

Sæt NB og mosfets sidst i systemet, da de ikke "tager skade" af en høj vand temp.
en komponent du vil have kølet mest/bedst, skal sidde efter dual radi og pumpe, og den nestbedste efter single radi, resten er så "hips om haps", bare det kommer efter de to "primære" kølehoveder (CPU og GPU ).

Nogle vil måske brokke sig over jeg ikke smider dual radi ind mellem pumpe og CPU, men dette gør jeg ikke pga. trykket skal forplantes i CPU hovedet, og ikke i radi, hvorfor denne rækkefølge.

Mht. kølevand, hvad havde du tænkt dig at bruge der?
Jeg selv kører med demineraliseret vand + glykol (=kølervæske ) i en 80/20 blanding ca.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2005 17:33:24
Svar/Indlæg:
1137/24
En tommelfinger regl siger altid reservoir foer pumpen fordi det giver den bedste pumpe performance og endnu mere vigtigt saa har du ikk problemer med at faa fyldt systemet med vand...

M.Thomsens forslag ser godt ud!
Det eneste jeg ville goere anderledes er at jeg ville gaa parallelt efter mono radiatoren:
Reservoir --> pumpe --> CPU --> single radi --> manifold --> GFX/ NB/mosfets --> manofold --> dual radi --> reservoir

Det koster noget mere slange, plads og arbejde at goere det saadan, men du vil vinde nogle grader paa NB og mosfets... Om de grader saa er arbejdet vaerd naar vi taler specielt disse dele kan kraftigt diskuteres, og om du foerst skal lave parallelt efter GPU...

Men det er en af de mest optimale maader at goere det paa!

EDIT: Ved naermere eftertanke er at gaa parallelt efter GPU den bedste loesning:

Reservoir --> pumpe --> CPU --> single radi --> GPU --> Y-stykke --> NB/mosfets --> Y-stykke --> dual radi --> reservoir

Saa sparer du ogsaa en manifold :)
/Thomas

red_martians

Moderator
Tilføjet:
05-11-2005 18:04:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
kig evt. på min dumme-guide ;)
http://www.hardware-test.dk/oc...

Nanos

Superbruger
Tilføjet:
06-11-2005 19:54:52
Svar/Indlæg:
180/16
Okay.. tak for svarene jeg tror jeg prøver #1 opsætning først da jeg ikke har manifold og ystykker hjemme lige nu.. og skal bruge systemet i weekenden så må hellere få det op at køre så kan man altid rette...

#1 det bliver bare noget demiraliseret vand med aquacomputer ACfluid og noget glow motion da jeg har noget til at ligge :)