Responsivitet hænger naturligvis voldsomt meget sammen med hvilken cpu man bruger, men så sandeligt også med hvilke harddiske, bundkort/chipset og type/mængde af ram man anvender.
Jeg har prøvet lidt af hvert men kan stadigvæk blive overrasket ind imellem. Eftersom nogle erfaringer er friskere i min erindring vil/kan jeg ikke begynde at lave en prioriteret topliste.
Jeg har selv oplevelsen af dualcore cpu'er i mit hjemmesystem til gode, men forventer bestemt at det ikke varer længe før det skal prøves. Nu har jeg det imidlertid sådan at jeg opgraderer når jeg mener at noget er for langsomt pga. dårlig ydelse eller i øvrigt irriterer mig fordi det ikke bare lige sker indenfor 5 ms af at jeg har trykket på knappen. Jeg er meget utålmodig med computersystemer, nok fordi jeg bruger det meste af dagen på at hamre rundt i forskellige systemer og ofte, selv om jeg betjener en 4-5 systemer ad gangen, finder mig begrænset af at jeg skal vente på at de er klar..... Det gider jeg bare ikke når jeg har fri.
De cpu'er der har udemærket sig ved IKKE at irritere mig kan nævnes ganske kort. Min P4 3.4EE til socket 478 på et 875 chipset med BH-5 ram, især når den var clocket til over 4 Ghz. Damn den var hurtig. Min kollega der købte min 3.2EE siher også at den føles langt hurtigere end hans 3.4 Northwood i samme bundkort. Selv ved standard hastighed er den rigtig responsiv. Platformen er imidlertid efterhånden antikveret = ingen fremtid.
P4 6xx serien er ok. Jeg vil dog mene at den cpu skal et stykke over 4 Ghz før den er hurtig nok til min smag. Omkring de 5 Ghz og med low-latency DDR2 ram med OS på Raptors i raid0 er den dejlig responsiv. Hvad der imidlertid har imponeret mig meget var ydelsen på et Nforce 4 Intel Ed chipset med en enkelt gammel maxtor IDE disk. Det lykkedes mig (inden jeg bustede mit Abit NI8 bundkort) at køre med 4 ram blokke med cas 3-2-2-8 (1T), og selv om jeg ikke kunne clocke cpu'en til "mere end" ~4.65 Ghz og kørte med en gammel Maxtor disk føltes set faktisk endnu mere responsivt end mit P5WD2.
De "troværdige" tests jeg har læst, har enstemmigt sagt at 8xx cpu'erne føles mere responsive end 6xx'erne. Jeg har dog valgt at beholde min 6xx'er indtil Intel lancerer deres 65 nm dualcore cpu'er, ellers kommer mit Mach II på overarbejde. Og en 670 @ 5.2 Ghz er desuden en fortrinlig gaming cpu hvis nogen skulle være i tvivl. Eftersom drivere og programmer bliver mere og mere optimerede til dualcore's i fremtiden vil 8xx cpuerne nok blive et bedre og bedre valg i forhold til 6xx. Men lige nu synes jeg de mangler en del i clock speed for at være rigtigt interessante.
Min til dato største skuffelse mht. responsivitet var en FX-55 cpu jeg sad og rodede med en hel dag. Den var helt ok at game med, systemet var fint stabilt og det hele, men responsiviteten? Damn, det var som at lette fra et lyskryds i en Opel Vectra med en 1.1 liters 45 hk motor..... Siden den oplevelse har AMD ikke end været inde i mine overvejelser før de lancerede X2. Nu venter jeg i spænding på at de lancerer en platform til DDR2. Jeg regner med at skulle rundt og prøve lidt forskellige systemer, og prøver måske endda selv en X2 med tiden, men lige nu står jeg ikke og mangler hverken responsivitet eller ydelse som sådan.