Valg af Lydkort til digital forstærker.

Diverse d.  07. november. 2005, skrevet af neverknow
Vist: 492 gange.

neverknow
 
Superbruger
Tilføjet:
07-11-2005 22:24:09
Svar/Indlæg:
44/7
Jeg skal bruge et lydkort til min computer som skal tilsluttes min Panasonic SA-XR30 Digitale forstærker.

Jeg har 4xBose 301 Højtalere og et styk Bose VCS-10 Center speakers tilsluttet og en JBL ATX100S Subwoofer.

Der er både Digital Coaxial in og Optisk in på forstærkeren.

Det leder mig frem til mine spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med!

- Jeg har hørt at Coaxial skulle være 20-30% bedre end optisk er det rigtigt?

- Hvis Coaxial er bedre hvilket kabel skal jeg så bruge til at forbinde mit lydkort til min forstærker?

- Hvilket lydkort skal jeg vælge? (Der må gerne være mulighed for at skifte mellem forstærker og hovedtelefoner på lydkort, uden at skulle ned og rode!)

- Hvilke kabler skal jeg bruge til at forbinde mine højtalere til forstærkeren?

Ved godt det er en masse spørgsmål men tænkte der kunne være nogen herinde der vidste noget for de fleste danske hi-fi sites jeg har fundet er ret døde!

På Forhånd tak...

(EDIT)
Hmm har måske formuleret det forkert og kommet til at udelade at der på ingen måde behøver ske så meget på selve lydkort siden da jeg jo har en forstærker som kan decoded til 6.1 surround så det digitale signal skal bare transporteres fra dvd drevet e.lign. over lydkort og til min digitale forstærker...
(/EDIT)

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2005 22:32:50
Svar/Indlæg:
4112/53
Lydkort til maskinen, vil jeg anbefale dig det kommende X-fi kort. Søg på creative X-fi, og der skulle komme end del test frem. Det er i den dyre ende, men "kan klarer det hele".

Kabler mellem effekt og højtalerne, skal være af RENT kobber, og jo større kvadrat, jo mindre forringelse af lyden. Hvis du er iblandt "hi-fi" freaks kan man hører forskellen på et "alm." 1.5 kvadrat 230V kabel og et 50-75 kvadrat højtaler kabel. Sidstnævnte koster så også noget i nærheden af 2-300 pr meter.

Resten har jeg ikke styr på.



neverknow
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2005 13:59:46
Svar/Indlæg:
44/7
Men burde 50kvadrat ikke være rigeligt? Det er jo ikke de helt vilde sindsyge højtalere jeg har... og hvis jeg skal bruge 200-300x10-15m så bliver det ret dyrt..



Nugit
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2005 16:57:19
Svar/Indlæg:
274/19
Det er da sjovt hvordan nogen er kommet frem til et procenttal på noget så subjektivt som audio, men jo coaxial er bedre end optisk da du slipper uden om to converter trin.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2005 17:15:10
Svar/Indlæg:
4112/53
#2 Jo, og for størstedelen af mennesker, så er 2.5-4 kvadrat også nok.

Det med de 50-75 kvadrat kobber, det er til de "fanatikere" der holder fast i lakken, og som kun har analoge forstærkere. Nogle af disse fanatikere, de kanhører forskel på deres "fintunede anlæg", om der er 2.5 eller 75 kvadrat kobber til højtalerne.

Nu jeg tænker over det, så er boose vist nok ikke just de højtalere med den reneste lyd, så hold du dig bare til 4 kvadrat. Det kan du også (på de fleste højtalere og forstærkere) sætte dirrekte i terminalerne.



Whistler
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2005 18:24:11
Svar/Indlæg:
207/0
coxial indgang kan du sagten sbruge, hvis du vil have en kabel der har nogle gode enskaber så kan det faktisk anbefales at bruge et ganske normalt stykke 75Ohm antenne kabel :), nemmere bliver det ikke, da coxial er 75Ohm på digital indput.

smid noget normalt 230v kabel på, måske noget af det massive (stiv) kabel, det burde være mer optimal til at trække strøm over.

hvis du vil gå så meget op i kablingen så skla du nok lige først skifte din forstærker samt højtalere og droppe at bruge en PC som lydkilde.

personligt så, holder jeg meget af god lyd og derfor har jeg en CD afspiller samt den får kun lov til at æde orginale CD'er, udover det har jeg brugt en fandens masse penge på signal kabler og HIFI enheder (og ja man kan faktisk høre forskel og man kan også måle forskelle).

man skal aldtid huske at overveje hvad det er man vil, og så kan du jo starte med at sætte bas, trebel etc. i 0 for det er der de hører til, den eneste grund til at bruge dem er hvis man har en skæv opstilling af ens højtalere, eller hvis højtalerne har så elendige delefilter, eller hvis man er total tonedøv og har en ide om at techno er noget hvor der kun er bas.





neverknow
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2005 19:27:28
Svar/Indlæg:
44/7
Heh kan altid skrue lidt på subben og vække blokken :D

Men det jeg vil er at forbinde min HTPC til min digitale forstærker! Jeg har hørt at Coaxial kabler kan brænde digitale forstærkere af når man tilslutter det til en pc via coaxial?



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2005 09:58:26
Svar/Indlæg:
4112/53
#6 Det er nok hvis din PC ikke er "jordet" ordentligt (Der ikke er jord i stikkontakten), at du resikerer at brænde forstærkeren af.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
09-11-2005 11:12:24
Svar/Indlæg:
7881/1165
hvad angår lydkort og digital-udgang, så vil jeg aldrig kunne finde på at smide 15hundrede kroner efter sådan noget som et X-fi.
Det er bare den rå digitale data du skal have. Så find et billigere lyd-kort med en ordentlig digital-udgfang end dem der sidder på X-fi og andre Creative-produkter.
Der findes fornuftige lydkort helt ned til 500kr der har en god coax eller toslink(optisk) udgang.
Nogle gange er det til at finde on-board på bundkortet. Hvis du har det, så prøv det lige af først. Det er jo ikke et analogt men et digitalt signal vi snakker om, så kvalitetsforskellen burde knab nok være hørbar fra det ene til det andet.



neverknow
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2005 12:16:32
Svar/Indlæg:
44/7
Hmm nogen forslag til et specifikt kort eller noget specielt jeg skal kigge på ved kortene der fortæller mig at det her bare kan transportere det digitale signal videre?



#10
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2005 12:40:15
Svar/Indlæg:
4018/217
vil anbefale x-fi lydkortet har prøvet de billige og sådan en digital forstærker skal have et thx eller et dolby signal og de kan de billige kort ikke converte.
som kabel fra din computer til din forstærker vil jeg anbefale et tykt OFC coaxial kabel med en lav kapacitet. Det skal ikke være et alm antenne kabel som har en fast inderleder. Det skal være et kabel som har en koret inderleder.
som højtaler kabel skal du have noget "rigtig" højtaler kabel som ikke er massivt men derimod fint koret fordi at det overføre lyden bedre og er mere bøjelig. det skal bare være 2,5-4 kvadrant hvis du vil have en god lyd hvis du ikke er totalt fanatiker.



neverknow
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2005 13:00:54
Svar/Indlæg:
44/7
Den skal jo netop ikke have et sådan signal mit indtryk er at den bare skal have et rådt digitalt signal og så står den selv for decodningen...



heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2005 15:29:46
Svar/Indlæg:
1341/56

dette lydkort ville kunne gøre det. og skulle vist efter rygtet være rigtigt godt.

http://www.edbpriser.dk/Listpr...



#13
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2005 20:49:14
Svar/Indlæg:
4018/217
Det er bare fordi at jeg selv har en digital forstærker og den vil kun havde et db eller et thx signal ellers spiller den kun i sterio.



brut@lis
 
Overclocker
Tilføjet:
12-11-2005 21:11:49
Svar/Indlæg:
349/17
0# ja jeg vil jo nok andbefale dig at bruge dit onboard lydkort.



kkandler
 
Superbruger
Tilføjet:
13-11-2005 13:43:07
Svar/Indlæg:
114/23
Det kommer også an på hvad du skal bruge det hele til... Hvis det er til spil så vil jeg da anbefale at du køber et X-Fi, da de understøtter alle EAX standarderne (forskellige typer af surround effekter, som de fleste store spilproducenter benytter sig af).

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Det Audiotrak kort der bliver linket til understøtter kun op til EAX 2.0.

Hvis det er rigtig god lyd til musik du er ude efter så er dette super:

http://www.edbpriser.dk/Listpr...



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2005 14:16:17
Svar/Indlæg:
4120/115
#0
Det er sådanset underordnet, om din forstærker er digital eller ej, for signalet skal aligevel konverteres til analog, for klasse D (PWM) trinnet i din forstærker kan forstærke det 😉
Men brug dit interne lydkort hvis du har mulighed for at få et S/PDIF signal ud af det... Jeg har oplevet at det super elendige (analogt set) onboard lydkort jeg har, det rent faktisk levere bedre digital signal, end både mit Aureon 7.1 og mit Audigy2, så du skal ikke helt afskrive det, bare fordi det er onboard! Men hvis du absolut vil ha det bedste, så kræver det jo en masse eksperimentering, for det er sku svært at sige noget om hvor godt forskellige lydkort, kabler osv. arbejder sammen med din panasonic forstærker... Men du skal jo nok regne med at den er en anelse skarp i lyden, det plejer de pwm forstærkere at være...

#1, #2, #4 m.fl.
Det er da vist en påstand med modifiationer, at lyden bliver bedre jo større kvadrat man bruger... For det første, så er elektriker ledning slet slet ikke egnet til audio! For det andet så er det ikke ren kobber, og for det tredje, så er det ikke på nogen måder afstemt til audio medsige formål, for ikke at snakke om dets dielektrium osv.

#3
Det er helt korrekt at man springer 2 konverteringer over 😉 Men det kommer også meget an på hvilke miljøer signalet skal passere, samt om man har brug for at have en galvanisk adskillelse... Men som udgangspunkt, så er en signalvej med så få led bedst, men det kommer også meget an på hvilke kabler man benytter, og bare fordi det er et digitalt signal, så betyder det langt fra, at det ikke kan høres på lyden!!!

#5
Det kan jo diskuteres meget længe hvad der er den bedste signal kilde... Om det er en realtime læsning fra et løbeværk, eller om det er et bufferet signal fra en computer... Der skal ikke være meget tvivl om at en PCM signal fra en cd, er bedre end en mpeg komprimeret signal fra en mp3 e.lign. Men som signal kilde, så vil jeg nu sætte mine penge på computeren... 😉

#6
Yeps! Det skal man passe på med, men det er nu ikke kun digital forstærkere, men det gælder alle former for signal kabler, man forbinder imellem udstyr der ikke er jordet. For hvis man forbinder fasen før stel, så kan fasen ligge adskillige hundrede volt over det andet stykke udstyrs stelplan!!! Men så snart at kablet er monteret (hvilket man self. kun gør når det er slukket!) så er stelplanerne jo udlignet, og risikoen er stort set elimineret...



Boomer
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2005 16:14:49
Svar/Indlæg:
906/100
Ellers tjek med dine lokal Hi-Fi klubben og find den størst lynørd på stedet og få ham til at anbefale nogle kabler. Men jo coaxial er bedre end optisk. Og jo større tværsnit destobedre da der er mindre modstand. Eller mht. til det bedste lydkort må du vel google dig frem til det helt rigtige.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2005 16:39:42
Svar/Indlæg:
4120/115
#17
Det kommer da ligeså meget an på materialet i kablet, hvor stor modstanden i kablet er... men om det skulle ha en ohmsk modstand på 1 eller 2ohhm, det gør sku nok ikke den store forskel, men det er nok en større faktor om impedancen passer, for den skal jo passe med indgangs impedancen i den digitale receiver, som er 75ohm. Og så self. kunne holde støj osv. væk fra fasen...



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2005 16:43:47
Svar/Indlæg:
4120/115
#18
Det kunne tænkes, at du ikke havde slået komprimering til, inde i Creatives kontrol panel...?

Creative laver nemlig deres lydkort med 3 eller 4 separate S/PDIF kanaler (2 kanaler pr. S/PDIF = 5.1/7.1), og har som std. ikke slået komprimering til... Men power dvd overuler nok creatives indstillinger, men det kunne måske nok være sådan noget der er i vejen 🙂



#20
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2005 17:34:37
Svar/Indlæg:
4018/217
En anden vigtig ting angående kabler som jeg har været inde på tidligere er at de har en lav kapacitet især når vi snakker om at overføre digital lyd igennem dem.
kapaciteten i en ledning er den strøm ledningen kan indeholde. Altså når man putter et digitalt signal som består af 0 og 1 taler/strøm ikke strøm igennem det er det vigtigt at spændingen falder hurtigt efter strømmen er slukket ellers vil forstærkeren i nogen tilfælde forveksle et 0 med et 1 tal og der vil så komme en fejl i lyden. Og i værste tilfælde vil forstærkeren ikke kunne læse hvad computeren sender til den fordi at der kommer alt for mange fejl koder igennem til den.



Neurobrain
 
Superbruger
Tilføjet:
13-11-2005 20:40:25
Svar/Indlæg:
389/13
Som #15 skriver

http://www.edbpriser.dk/Listpr...
er et kanon lækkert kort



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2005 22:51:40
Svar/Indlæg:
4120/115
#21
de resterende s/pdif kanaler er bare skjult inde i det samme minjack stik 😉



golden
 
Overclocker
Tilføjet:
13-11-2005 23:05:58
Svar/Indlæg:
20/5
Vil bare lige sige at KØB X-fi og det er ligemeget om du ik har råd til det store pro card, har selv lige købt extreme music kortet og er fuldt tilfreds, :e :e Super nice lyd i både spil, musik, film og vis du selv laver music er det sgu os et nice kort... kan kun anbefales



Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
13-11-2005 23:11:17
Svar/Indlæg:
1633/76
#24
Nu har jeg prøvet at sætte spdif udgangen på et creative lydkort (sb live! 5.1 og Audigy), til en "rigtig" surroundreciever og det giver aldrig andet en stereo når man tester højttaler config kontrolpanel.
Jeg ved ikke om jeg har været uheldig, men jeg har ikke kunnet få de creative lydlort til at understøtte surround andre steder end i film.

#0
Forresten, så vil jeg til enhvertid vælge at forbinde pc og anlæg via optisk. På den måde er man, som tidligere nævnt, isoleret i tilfælde af diverse fejlspændinger. Better safe than sorry, du ved.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2005 00:03:15
Svar/Indlæg:
10398/435
der går ikke noget tabt i konverteringen til "lys-signal"... mener du at der skulle forsvinde nogle 0'er og 1'er? der er <I>næsten</I> som at sige at der ville mangle nogle bgstavr i denne post hvis der ikke var noget som hed CRC og FIFO...

desuden ville man høre blanke udfald eller "blop" i lyden hvis der gik noget galt i konverteringen..

optisk og coax er præcis ens i kvalitet.. men coax har den fordel at kablet ikke er skrøbeligt..



#26
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2005 11:53:34
Svar/Indlæg:
4018/217
det er fordi at coax går op i en højere frekvens og at der er en kortere respons tid på coax end optisk overførsel af lyd.
Jeg anbefaler coax til korte afstande og lysleder til de lidt længere afstande (over 10m)



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2005 12:14:41
Svar/Indlæg:
10398/435
#28, så du siger at de binære tal 1 og 0 kommer op i en højere frekvens af 1 og 0? lol...

det med respons tiden må jeg så give dig.. men hvad snakker vi her? 5ms? 0,005 sekund..



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2005 22:56:08
Svar/Indlæg:
4120/115
#26
Det er jo fordi at du ikke kan bruge de resterende 2. eller 3. S/PDIF kanaler med normalt udstyr...! Det meste consumer udstyr understøtter jo kun flerkanals lyd, via komprimerede signaler, i form af DD og DTS osv... Ikke ren PCM 😉 udover lige Creative self. 😉
Derfor skal du jo slå komprimering til, for at få alle kanalerne med over i din receiver, som derefter dekoder DD eller DTS...

#27
S/PDIF er jo en audio stream, og CRC osv. findes slet slet ikke i denne sammenhæng... Men problemet opstår fordi den alt overvejende timeing bliver forskudt, pga. langsomme slewrates osv. på udstyret og komponenterne, og dermed flere komponenter i signalvejen, jo mere jitter, vil der uundgåeligt opstå! (Jitter = digital forvrængning)
Det er det samme som #22 snakker om, for hvis kapaciteten i kablet er for stor, så vil stige og falde tiderne på pulserne, bliver langsommere... Det samme gælder også kabler med stor induktion, for det vil gøre de firkantede pulser afrundede, pga. filter effekten...

#28
Øhhh. nå....

#29
Lidt ret i det med tiderne har han dog... (men ved ikke helt med kablerne) Men sample raten har direkte indflydelse på frekvensen, af impulser...
Men derudover skal man jo tænke på at, hver firkant puls, jo indeholder alle de logaritmiske frekvenser, så en stor båndbredde i kablet, vil i denne sammenhæng være at foretrække! Ihvertfald, hvad gælder elektriske signaler 😉