Papst, harddisk (75 °C) & ophæn

Diverse d.  09. november. 2005, skrevet af illuzioN
Vist: 271 gange.

illuzioN

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2005 16:44:07
Svar/Indlæg:
264/40
Godaften. Der er opstået nogle små problemer og vil spørge jer eksperter til råds. :)

Jeg har købt den gamle klassiske Papst 80x80 12db køler. Desværre er jeg kommet til at rive de 2 ledningerne fra det 4 pin stik (ikke særlig holdbart). Mit spørgsmål er derfor: på hvilken af de 4 poler skal de 2 ledninger placeres, således det giver de korrekte 12 volt. Tror selv det er Rød og Sort som er placeret ved siden af hinanden. Men helst være helt sikker, før jeg begynder at rode rundt. Evt. om det er ligegyldigt med placeringen af + og - polerne. (kan uploade et billede af køleren, hvis i ønsker det).

Jeg skal have lavet ophæng til min IDE harddisk. Har tænkt mig at lave det i 5.25, hvor jeg kunne spænde elastikker ud. Men er der nogen der ved hvor man kan få fat i de bredder elastikker (nogen kender dem sikkert når de får tilsend en pakke med posten).

Og til sidst. Jeg har downloadet programmet Everest og har funktionen: sensor måling. Min IDE harddisk er til tider helt oppe på de 75 grader, hvilket jeg synes er enormt meget. Kunne det tyde på at min harddisk synger på sidste vers? :00

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2005 16:54:50
Svar/Indlæg:
2664/97
1# ehh læs du hellere lidt i manualen til din PSU ;)

Rød = +5V Gul = +12V sort er 0V

Så Gul og sort, så kører den på 12V. Eller + ledning på Gul, og minus ledning på Rød, så kører din blæser på 7V ;) = mindre larm.. ikke at der er brug for det med den blæser, men så ved du det, hvis du skulle få brug for det :)

Dissing

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2005 18:57:57
Svar/Indlæg:
55/13
Jeg bruger selv 2cm bred bukse elastik, det holder 100... c. 1m til et ophæng... Det er dog bedst at ha en køler til at blæse på hd's når de hænger ellers bliver de meget varme... Jeg har begge mine hængende (raptor x maxtor dm9), med en 80mm køler ved 1700, de bliver ca. 32 grader load...

jeg mener at man kan se billede af ovennævnte elastik system i skipper 's profil, han har fået taget sig sammen til at lægge billeder op...

/dissing

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
09-11-2005 19:24:14
Svar/Indlæg:
5039/109
#0, har du prøvet at mærke på din disk? Brænder du nallerne, så er den for varm, men 75 grader? Jeg tror ikke så meget på de sensorer der sidder i diskene.

De har en arbejds temperatur på 5-50 grader. Inden for det burde der ikke ske noget.