#6 Det er sq dig der har skidt en grøn snemand/ikke ved hvad su snakker om.
2. HS der er monteret fra fabrikken, kan være en ulempe/forringelse, det er rigtigt. Men dette skyldes, at disse HS ofte er monteret med termisk tape, der kun dækker noget af RAM chippene, og ikke hele (og alle) chippene, og derfor bliver køle evnen forringet.
Køber man selv nogle HS, og monterer dem korrekt (med pasta eller tape over hele og alle chippene's overflader, så forbedrer man køle evnen.
RAM som dem med de gamle Winbond chip og nyere RAM med Micron chip (Ballistix), der har/havde gavn af meget Vdimm (3+ Vdimm, og nogle 3.5Vdimm eller mere), dem vil jeg ligefrem sige, at de skal have HS på (der er ordentligt monteret), eller vandkøling på.
Mine Ballistix har jeg haft kørende med 3.8Vdimm kotvarigt, og ved blot 1 times kørsel, men med en 12db papst til at køle dem (og kun dem), der var de stadigvæk omkring de 45°C. Så for mit vedkommende, der vil der helt klart være fordel af, at få vand på mine RAM, når jeg får fat i bedre CPU køling.
#0 Nu har du TCCD RAM, og så er det ikke nødvendigt med vand på dem, men som #1 skriver, lige så godt, om ikke bedre, at du "kun" sætter f.eks. en 120mm blæser hen over RAM, som du kan have kørende på 5 eller 7V (for at reducerer støjen), hvilket vil give en ganske tilstrækelig køling af dine RAM.