ADSL deling?

Diverse d.  15. november. 2005, skrevet af Brovang
Vist: 1740 gange.

Brovang

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2005 14:36:06
Svar/Indlæg:
197/19
Hej, jeg vil gerne dele min ADSL linie med min søn, men hvordan kan man sørge for at han(eller jeg) ikke napper hele båndbredden ??
Er det noget med at have en lille server kørende konstant ?
Hvor stor skal den givet være ? Mhz ? RAM ? eller er det lige meget ?
går det ud over ping, når vi spiller "FPS" på nettet ? ?:(

PS. Det går ikk med et frivilligt software program, på hans maskine.. det lukker han bare ned.. :00

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 14:46:14
Svar/Indlæg:
1581/5
har du prøvet med fysisk afstraffelse? det har ret stor chance for succes i begrænsning af båndbredde forbruget

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 14:50:21
Svar/Indlæg:
453/31
du kan kigge efter en router med balance monitoring eller hvad det nu hedder :)

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 14:55:05
Svar/Indlæg:
1548/24
#2 det er noget andet, det deler man loadet mellem 2 eller flere adsl fobindelser

#0 IMO skal du finde dig en gammel maskine (200-300Mhz, 64mb ram, 2 netkort) og så sætte en freebsd gateway, på den måde kan du give din gametrafik højere priotet... Det du skal søge efter er Packet Filtering (også kendt som PF)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 14:59:20
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvor gammel er din søn?

Det nemmeste er som #3 siger - men det er omstændigt, og kræver meget tid at få til at virke.

ADSL er så ringe en forbindelse, så du ikke KAN downloade mens du spiller FPS spil.
Med andre ord, ville jeg bygge en lille maskine til download som han IKKE har adgang til - og så reservere natten fra f.eks klokken 23 til 07 til den slags. Det vil også sætte en naturlig grænse for hvor meget knægten sidder foran sin PC....

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 16:57:01
Svar/Indlæg:
688/32
Ikke for at fluekneppe men PF er en firewall som findes på OpenBSD og som er portet til FreeBSD.(Står for Packet Filter) FreeBSD's standard firewall hedder ipfw.

Det #0 leder efter er packet shaping som gøres på forskellige måder afhængig af hvilken firewall man benytter. Jeg har kun rodet med det i ipfw med queue's og pipe's.

Anyway, det er ALT for langhåret til #0's forbrug med mindre han synes det kunne være sjovt at lære at sætte op.

Jeg ville finde en router med noget QOS på. Det er dog ikke noget jeg kender det vilde til.

netsat

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2005 17:21:17
Svar/Indlæg:
190/24

Hvad du har brug for er en Linksys WRT 54g - eller anden router med QOS (quality of service)
På linksys'en kan tildele de forskellige LAN porte high/low prioritet. Man kan også/eller vælge at prioriterer trafiken efter hvilken porte man ønsker der har højst prioritet. Aplikationer kan kan osså prioriteres.

Tror det vil være den næmmeste løsning for dig.

/netsat