Samsung, WD, Eller hitachi Harddisk 250GB+ Og

Diverse d.  15. november. 2005, skrevet af Illisher
Vist: 376 gange.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 22:54:19
Svar/Indlæg:
2664/97
Hejsa.. Jeg er på udkig efter ny harddisk(e) og ram.

Lige nu sidder jeg med en lånt 512MB stang. Mine harddiske er 2*120Gb hitachi 8mb.

Men jeg vil nu meget gerne have lidt mere plads samt nogle flere ram. De skal side i et IC7-MAX3 med et 6800NU p4 NW2400Mhz.. Jeg er bare ikke helt sikker på hvilke harddiske og ram jeg skal købe..

Ram, kan jeg næsten selv indskrænke til en min 1GB(måske 2GB) PC3200 Men det bare hvilke, jeg overclocker ikke rigtigt, så det potientale behøver de ikke beside.

Harddisken er så bare en del svære, da der jo er mange at vælge imellem, og større ydelses forskel. Ligenu kører mine 2 120GB raid0, hvilket jeg synes kører helt fint. Og vil ikke have noget imod at kører raid videre ud i fremtiden..
Jeg vil bare gerne have en del mere plads, de vigtigt, og de må meget gerne være lige så stille som de 2 Hitachi diske jeg har nu. Spørgsmålet er bare, hvilke diske der er max gode. Kan det betale siug at gå efter dem med 16MB cache, og er de så meget bedre? Skal jeg hellere vælge en rigtig stor disk til alt mit data også en hurtig en til systemet?

(ps. er det ikke noget med at IC7-MAX3 har/haft problemer med at kører raid med diske på over 160Gb?)

(edit) Mener at have set nogle test et sted, hvor samsung skulle have nogle kanon hurtige diske, og hitachi også have nogen der sparkede god røv.. Nogen der kender nogle af deres nyere "gode" diske, eller har et link til en test.
MVH. Jesper K / Illisher

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2005 22:58:45
Svar/Indlæg:
309/94
ville købe en hitach 7k250 250gb http://www.edbpriser.dk/Listpr...

og nogle Crucial ballistix pc4000 eller nogle ddr2
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
eller nogle gskill med bh5-6 eller tccd samsung

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 23:05:10
Svar/Indlæg:
6052/189
#1:

hvad skal han bruge ddr2 til ??

Og hvad ska han bruge bh5 eller tccd-ram til ?

#0:

G.Skill Extreme. Nu ANER jeg ikke hvilke chips der sidder på.
Men det er nok det billigste 2gb kit du finder der kører cas 2.5 fra standard :)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 23:06:36
Svar/Indlæg:
4112/53
#1 du har vist ikke lige styr på, hvad der bliver snakket om, mht. RAM'ene. Han skal ikke OC, så er der ingen grund til, at der skal ballistix, BH 5/6 eller Tccd RAM i maskinen.
hdd er nu OK.

#0 Køb en af 7K serien fra Hitatchi, da det er dem der "yder" bedst af 7200 rpm hdd.

Jeg vil dog anbefale dig, at du køber Raptor til System disk, og så en 250-300GB til lager.
På Max3 skal du lige være OBS på, at r3114 controlleren er begrænset af PCI bussen, så du skal ikke sætte system diske eller raid arrey's på den.
De hdd med 16MB cache, de har også NCQ, men det understøtter Max3 ikke, så det er spildte penge, at købe en af disse hdd. Køb du bare en "alm." 8MB cache hdd, til at være dine lager hdd.

RAM der er Geil Value 1GB stænger de "billigste" GB stænger, hvor det er Kingston Value der er billigst, når vi snakker om 512MB stænger.
Hvis du ikke redigerer video og store billeder, eller spiller spil i stil med BF2, så er det nok med 1GB RAM.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 23:07:23
Svar/Indlæg:
2664/97
1# Har slet ikke brug for så hurtige ram, det vil på ingen måde blive udnyttet, da jeg kører standart hastigheder på alt, andet end mit grafikkort..

Harddisken, den er "kun" med 8MB cache.. ville det give noget godt hvis man købte en med 16MB i stedet for? og evt, ville det være fedt at have sådan en 2 diske i raid 0?

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 23:13:50
Svar/Indlæg:
2664/97
2# tjaa, meget fedt, men måske lige i over kanten af hvad jeg vil bruge på ram hehe.. 1GB blokke er ret dyre sammenlignet med 512Mb... så det bliver nok 2*512 eller 4*512

3# Bundkort og CPU bliver de 2 næste opgraderinger efter dette, så diske med NCQ vil jeg gerne have, også selvom de måske koster lidt ekstra.

Jeg bruger intel controlleren og ikke den r3114, så det sku ikke være probler der :)
Kigger lige på de ram du snakker om der :)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 23:21:15
Svar/Indlæg:
2664/97
Har kigget lidt på disse ram

Der er så HS på Geil, men er det overhoved værd at tage med, mener, flere test viser da de er så elendige, så kan jeg ikke ligeså godt tage de andre, der er billigere?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2005 23:45:25
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis du køber en Raptor, til at have OS på, så vil jeg klart anbefale dig, at den bliver monteret på SATA 1 eller 2.

Dit arrey kan du godt smide på 3114 controlleren, uden det bliver et problem, men der kan opstå flaskehalse, hvis du skal overfører fra dit arrey, til en tredie hdd på 3114 controlleren (eller omvendt).

Hvis/når du alligevel snart skal have nyt MoBo + CPU, så køb du bare en DM10 eller Maxline3. Barracude 7200.8 er også fine, ligesom 7k300 serien fra Hitatchi.
DM10 er det kun de hdd der har 16MB cache, der understøtter NCQ (250+GB, men der er dog en undtagelse. Der er én 200GB med 8MB cache, der også har NCQ). Alle SATA udgaverne af 7200.8, Maxline 3 og 7k300 understøtter NCQ.

Raptor 360 er fin til "kun" OS + programmer, men Raptor 740 er lidt hurtigere, men er så lige en smule for stor, til "kun" at have OS, office og småprogrammer på. Der er nemlig en pæn smule ydelse at hente, ved at have games liggende på en sepperat/anden hdd, end dit OS ligger på.

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2005 08:46:56
Svar/Indlæg:
1604/60
#7 Manden kan jo ikke smide sit array på den Sil controller, det er 100% sikkert at så er alle data væk !! x(
Der skal vist lige læses lidt mere på lektien, det er nemlig sådan at hvis man har lavet et Raid lager på en Sil controller så virker den kun på Sil, og det samme gør sig gældende for Intel og Nvidia, den måde controlleren styre diskene på er forskellig.

Så husk at flytte dine data over på din nye Samsung 250Gb disk inden du flytter din Raid partition ellers så er den bye bye :x

Men hvis endelig jeg var dig, så ville jeg lade de to Hitachi diske sidde, bruge lidt som System lager ( 20Gb ) resten som hurtig lager til ja hvad ved jeg drivere, E-mule osv osv, og så sætte den nye disk på som single disk, har selv prøvet at en disk døde og alt på Raid var tabt :(

Ang ram, så køre de G.Skill PC3200 ok, du skal ikke kikke til TCCD og BH5 og hvad de vilde Oc´er ellers vil have dig til at ofre penge på, hvis du ikke oc´er så er det spild af penge, IMO ;)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2005 10:59:39
Svar/Indlæg:
2664/97
Oki, tror bare jeg napper de Gskill, med mindre nogen vil sige det vil være bedre at købe 2*1GB bklokke?

Det med raptor dropper jeg nok, da det bliver for mange penge så. er lidt nærrig med mine $$$ :p hehe
Så overvjer lidt bare at købe 2 diske og sætte dem i raid, og evt beholde en af mine hitachidiske også bruge den som system, også 2 diske i raid 0?

Nogen der kan sige hvilken af disse harddiske jeg skal vælge?
Maxtor DiamondMax 10 250 GB

Maxtor MaXLine III 250 GB

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2005 12:22:04
Svar/Indlæg:
2664/97
Hmm, efter at have sidet og kigget mere og mere rundt at alle de forskellige ram, har jeg nu ombestemt mig, til http://www.edbpriser.dk/Listpr... også 2 sæt af dem :D Det bliver også kun 1.386,33 med forsendelse og det hele hos BJ Trading

Kiggede også lidt på shop4memory, men det kunne sku ikke rigtig betale sig at bestille derfra.. kunne dog få nogle lidt bedre ram, men det ville så koste 1600 så hellere spare de 200 synes jeg..

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2005 16:59:01
Svar/Indlæg:
2664/97
Er der ikke nogen der kan hjælpe mig med hvilke harddiske jeg skal vælge af de 2 jeg linker til i 9#? Eller skal jeg finde mig 2 helt andre? :)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2005 15:26:08
Svar/Indlæg:
4112/53
#9 + 11
Vælg Maxline III, da de har længere garanti (5 år, mod 3 år på DM 10 ).

#8 Det tog jeg som en selvfølge, at #0 vidste, nu hvor han er så glad for RAID.
Jeg kender skam ganske ude mærket til RAID, alle nivau'er/typer, med undtagelse af RAID 6 har jeg styr på.
Har selv haft gang i 0, 1, 5, 0+1, 10, JBOD og 50, så ved det ganske ude mærket.

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2005 17:54:21
Svar/Indlæg:
525/67
Jeg ville ikke vælge Maxtor, de går ofte i stykker, er min erfaring efter at have prøvet _mange_ Maxtor diske. Det du sparer ved at købe en Maxtor disk (typisk 50 - 100 kr.), kommer du til at spendere på at sende diskene retur til RMA - det er som sagt kun min erfaring tag ved lære eller lad være.

Tilgengæld, hvis du vil vælge Hitachi, kan du lige så godt vælge deres nyeste og hurtigste model T7K250 istedet for den ældre 7K250.

Jeg har selv to T7K250 i raid, og det kører glimrende. Hvis jeg skulle vælge idag, ville jeg nok vælge Samsung Spinpoint 250 Gb.

Mvh.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2005 20:56:55
Svar/Indlæg:
2664/97
13# De er så også begge sata 2. det understøtter mit bundkort ikke..

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2005 23:16:40
Svar/Indlæg:
525/67
#14 --> Hvis dit bundkort understøtter SATA, understøtter det også SATAII.

Det vil svare til at du køber ram, der er hurtigere end dit bundkort kan trække, men istedet for ikke at virke, vil bundkortet blot køre rammene ved en langsommere hastighed (og fungere).

Bortset fra NCQ, (som i en del tests ikke har vist sig at give noget på nuværende tidspunkt med nuværende harddiske - som enten giver et par MB i ydelse, eller får ydelsen til at falde et par MB), er der ingen reelle fordele ved SATAII. Den reelle hastighedsændring, der er ved at gå fra SATA til SATAII er minimal. Det svarer til fx ydelsesforskellen, der var mellem AGPx4 og AGPx8.

Jeg mener tvært imod der er grund til at investere, i fx de Samsung diske jeg linker til, fordi:

1) De er hurtigere end tidligere generations-diske - det vil de også være på din computer, omend du mister, hvad jeg med et kvalificeret bud vil tro er ca. 1 % af ydelsen (meget lidt).

2) Hvis du en dag opgraderer dit bundkort til et, der understøtter SATAII vil du blive glad for at du købte diske, der understøttede dette istedet for ældre modeller.

To gode grunde synes jeg selv. Nu har jeg i hvert fald forsøgt at overtale dig ;)
Som sagt - de harddiske jeg linker til og dit bundkort _vil_ fungere sammen. 8)

Mvh.

Edit: Med mindre dit bundkort slet ikke understøtter SATA??

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2005 12:39:35
Svar/Indlæg:
2664/97
15# ahh se det var jo et emget godt lyspunkt. Jo det har 6 sata porte ;) Vidste bare ikke man godt kunne buge sata 2 diske på et bundkort der "kun" under støtter sata 1, men tak for informationen, så bliver det da helt sikkert sådanne diske.. så slipper jeg for at side med sata 1 diske hvis jeg sku opgradere..
Og det ændre jo så også på mine synspunkter på hvad jeg skal købe.. Kunne faktisk godt finde på at købe den spinpoint.. har læst 2 positive test af den, en på tweak (100% fik den :00 :p ) også den på THG hvor den er med i en test på 22 harddiske..

men så længe man kan bruge sata 2 diske på mit kort er jeg da meget glad for det :D

Jong

Overclocker
Tilføjet:
18-11-2005 14:30:02
Svar/Indlæg:
17/6
#10 for 319 kr. mere kan du få 2 GB Kingston ValueRAM http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2005 15:15:37
Svar/Indlæg:
2664/97
17# ved det godt, men nu har jeg bestilt, og modtaget de andre.. og vil hellere spare lidt :p hehe Og kan sige at de kører fint.. Min maskine kører flydene nu, når jeg har flere ting åbne, og skifter mellem forskellige programmer.. Elsker det simpelhen :e :f