IDE Controller laver mystiske fejl :/

Bundkort / CPU d.  16. november. 2005, skrevet af System
Vist: 371 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2005 12:53:00
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej OC!
Harddiskcontrolleren i min backup-comp laver nogle mystiske fejl. Mit setup ser sådan ud:

Normal IDE controller:
Pri Master: WD 20GB
Pri Slave: Samsung 20GB
Sec Master: -
Sec Slave: -

ATA100 RAID controller:
Pri Master: Seagate 10GB (RAID 0 array 0)
Pri Slave: Seagate 10GB (RAID 0 array 0)
Sec Master: Seagate 10GB (RAID 0 array 0)
Sec Slave: IBM 30GB

Det har langt om længe lykkedes mig at få disse diske til at køre uden fejl.

BAGGRUNDSHISTORIE:
Jeg startede med kun at sætte 4 stk 10gb seagate diske på raid controlleren. Det ville under ingen omstændigheder køre. Hver gang jeg genstartede mældte computeren at raid array'et var "broken". Dvs. at en af diskene ikke svarede.
Jeg skiftede så den disk der tilsyneladende ikke svarede ud med en 30GB ibm disk og prøvede at lave et array på kun tre af diskene. Men der var stadig en der ikke svarede. Jeg byttede så den disk der tilsyneladende ikke svarede ud med den jeg fjernede først, med det resultat at en af de andre diske ikke svarede. Den byttede jeg så ud med den jeg lige havde fjernet, og så kørte det. Meget mystisk...

Derefter satte jeg en Fujitsu 10gb og en Samsung 20GB på Primary på den almindelige controller. Det ville heller ikke køre, så jeg skiftede Fujitsuen ud med en WD 20GB disk, og det kører så også nu.

PROBLEMET:
Det eneste jeg mangler nu er at få mit DVD-drev til at virke. Der er to kanaler tilbage at gøre godt med, nemlig Sec Master og Sec Slave, men ligegyldigt hvilken en jeg sætter drevet på, så sker følgende to fejl:
Computeren finder drevet korrekt, men:
1: WD 20GB disken bliver sat til "LARGE" mode i stedet for "LBA" og man kan derfor ikke læse fra den.
2: Computeren vil ikke boote fra Raid arrayet (som er der hvor windows ligger) selvom den ikke mælder nogen fejl mht. arrayet.
Jeg har prøvet både med 40- og 80-leder kabler, og har prøvet begge stik på hver. Jeg har prøvet både master og slave, og jeg har endda prøvet med to forskellige dvd-drev, som begge virker (Et ASUS og et Samsung).

Hvorfor i himlens navn vil den ikke have mit dvd-drev???

Resten af systemet er som følger:

Chieftech kabi med 300Watt PSU
Abit KT7A-RAID
AMD Athlon Thunderbird 1400MHz
384MB PC100 SD-Ram
ASUS GeForce 256 med 32MB (DDR)
Creative PCI 128
3Com 10/100 netkort

Jeg synes jeg er løbet lidt tør for idéer. Er der nogen af jer der har et forslag?

Mvh. Niels