RAID recovery

Diverse d.  16. november. 2005, skrevet af Woodgnome
Vist: 274 gange.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2005 20:04:26
Svar/Indlæg:
1888/560
Mit bundkort (A8N-SLI Deluxe) er gået i fisk for 1 uges tid siden og jeg har derfor ikke rigtig haft mulighed for at få adgang til mit stripede RAID array, som kørte på NVIDIA controlleren.

Imidlertidig har jeg haft et Asus A8N-VM CSM liggende - også med nForce 4 chipsettet, dog en udgave med indbygget grafikkort.

Jeg tænkte selvfølgelig, at jeg kunne bare sætte drevene dertil - det måtte vel være samme controller. Umiddelbart kunne jeg ikke få det til at virke og rebuildede et par gange - fandt stadig 3 drev i Windows (som RAID arrayet er delt op i), som dog ikke lige kunne bruges.

I min travlhed kom jeg til at rebuilde arrayet som mirror og så var der lige pludselig ikke 3 drev i Windows x(.

Er mit RAID array + data færdig eller kan det stadig reddes? Evt. nogle programmer der kan bruges hertil? Jeg har INTET gjort ved dataene ud over at rebuilde som mirror, så umiddelbart tror jeg da ikke det vil være noget problem (så snart jeg får et nyt A8N-SLI Deluxe hjem), men hvad ved jeg :l.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2005 22:34:07
Svar/Indlæg:
2870/65
Prøv dette: http://grc.com/sr/spinrite.htm

Her er hvad der står om Spinrite og Raid (under FAQ):

How does SpinRite operate with RAID arrays?

There are three possible situations with different consequences for SpinRite:

A "thin" RAID controller in a striping, RAID-0 configuration:
SpinRite is able to operate upon drives behind a thin RAID-0 controller configuration without any modification. By a "thin controller" we mean a controller like an add-on Promise controller, or typical RAID controller built into a motherboard. Specifically, one that is not providing its own high-end microprocessor with megs of independent RAID caching RAM memory. Since RAID-0 does not offer the mirroring redundancy of RAID-1, SpinRite's reads and writes are spread out and "striped" between the RAID drives, but there's still a "one for one" relationship between virtual and physical sectors, so SpinRite will be able to operate without requiring the drives to be temporarily removed from the RAID configuration.

And, in fact, for SpinRite v6.0, which uses the RAID controller BIOS, RAID-0 drives can not be removed from behind the controller since one of the drives will contain a partition table describing a "virtual drive" that's larger than the actual physical drive. SpinRite will see this and refuse to proceed since it always chooses to do nothing unless it's completely certain of what's going on.
A "thin" RAID-1 mirroring controller or a high-end RAID controller with on-board caching:
In the case of a RAID-1 mirroring configuration, or where a high-end controller is providing its own isolating cache RAM, SpinRite needs to be able to operate upon the individual drives directly. SpinRite CAN be used upon the individual drives behind a RAID array if they are temporarily physically removed from the array controller and attached to a standard non-RAID controller. Since SpinRite can perform analysis, maintenance, repair and recovery on "raw" unformatted drives, it can do the same for drives formatted in any RAID fashion WITHOUT disturbing the special RAID array formatting.

Silent

Skribent
Tilføjet:
17-11-2005 06:42:48
Svar/Indlæg:
3223/205
www.runtime.org har et program til netop raid kan dog ikke huske hvad det hedder.

Men det er da et forsøg værd.

Silent

Skribent
Tilføjet:
17-11-2005 06:43:25
Svar/Indlæg:
3223/205
RAID Reconstructor V3.31

Recover data from a broken RAID Level 5 or RAID Level 0 Array. Even if you do not know the RAID parameters, such as drive order and block size, RAID Reconstructor will analyze your drives and determine the correct values. You will then be able to create a copy of the reconstructed RAID in an image file or on a physical drive..

Silent

Skribent
Tilføjet:
17-11-2005 08:32:01
Svar/Indlæg:
3223/205
Kort gennemgang af SpinRite.

http://www.piratgruppen.org/ar...

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2005 08:49:34
Svar/Indlæg:
1888/560
Top dollar, jeg prøver lige at kigge på de programmer, når jeg får en spand der virker :e.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2005 11:10:32
Svar/Indlæg:
1581/5
getdataback er også en mulighed, det koster dog lidt $$