Reklamationsret og mit grafikkort

Grafikkort d.  18. november. 2005, skrevet af Lakridshat
Vist: 1101 gange.

Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
18-11-2005 19:29:20
Svar/Indlæg:
130/46
Hej med jer..

Kort fortalt.. Jeg har et Geforce 6800 Ultra.. Mens jeg sad og hyggede mig et spil blev skærmen sort. Det er den så blevet permanent. Jeg prøvede at sætte et andet grafikkort i og så kørte det bare som det skulle igen, altså kan selv jeg regne ud at det er gået i stykker på en eller anden måde..

Mit spørgsmål til jer... Jeg købte det D. 11.08.04.. Vil jeg kunne gøre brug af reklamationsretten eller er det med at investere i et nyt?
Prøver at snakke med dem fra butikken ligegyldig hvad. Men vil gerne høre lidt responce fra jer først.

Ses... Ronni

Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2005 19:35:30
Svar/Indlæg:
10398/435
altså garantien gælder jo stadig.. derfor kan de bytte det til et nyt 6800U.. eller hvis de er venlige kan du få lov til at ændre dit køb ved at smide flere "penge i puljen" og opgradere. dette er dog ikke noget de "skal" gøre for dig. husk at værdien på kortet er den pris som du i sin tid købte det til.



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
18-11-2005 19:41:26
Svar/Indlæg:
130/46
Det jeg glad for du siger.. Jeg gav 4.254 Kr. I sin tid..




Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
18-11-2005 19:43:02
Svar/Indlæg:
130/46
En pæn sjat.. Specielt når det stadigvæk (tror jeg vidst) ligger på ca. 3300



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2005 19:47:19
Svar/Indlæg:
10398/435
ja, men så falder sandsynligheden for at de vil opgradere dit køb.. så skal du jo lige pludselig have varer for 4254kr, derfor kan det betale sig for dem at bare give dig et nyt 6800U.



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
18-11-2005 19:57:15
Svar/Indlæg:
130/46
Jeg håber ihvertfald fald at udfaldet blir til min fordel..




Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2005 20:59:01
Svar/Indlæg:
3385/80
#1 Garantien er jo kun 12 måneder hvorimod reklamationsretten er 24 måneder.

#0 Du kan ikke gøre så meget andet end at håbe på at dem i butikken er flinke.
Inden for de første 6 måneders skal sælges bevise at køber har gjort noget forkert med produktet, og efter 6 måneder visa versa.



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
18-11-2005 21:50:47
Svar/Indlæg:
130/46
Tja.. Jeg må jo os det der i øjnene, at det kan ske at de skriver nix.. Jeg kan kun skrive det der er sket.



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
18-11-2005 21:55:02
Svar/Indlæg:
130/46
Men tror nu stadigvæk på det lykkes.. Mener som sådan er det jo ikke en fejl at bruge produktet, til det som er meningen.. Men som i skriver er der ingen grund til at blive for selvsikker..



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2005 02:10:10
Svar/Indlæg:
1581/5
Det kommer meget an på hvor man handler hvor god servicen er.
Ofte har man i tilfælde af at varen ikke kan repareres, og man husker at sende alt med til hardwaren, kabler, manualer cd'er osv. få en anden vare til enten værdien af nykøbet (i det her tilfælde 4254kr) eller nogle gange en anden vare til samme pris som et nyt grafikkort koster idag.

Man kan kalde det lidt held i uheld at man har de muligheder, men faktum er at sidste mulighed, med at bytte til anden vare med samme pris idag, ikke koster butikken noget, da de får ombyttet og krediteret varen ved grosisten. så om de sender dig en harddisk, et bundkort eller en helt 3. vare på den pågældende værdi koster det samme (da fortjenesten er ca. den samme i hw branchen).

Jeg kører pt. en rma sag med databutikken.com hvor at jeg havde et r9800pro der var brændt af, det bliver byttet til et x800gto (connect3d sefølli ;)) da det har en nypris på 1600idag, og r9800pro kortet kostede 1760kr i sin tid.

Tidligere har jeg byttet et defekt bundkort (soltek amd bundkort) ved shg til et helt nyt og dyere asus p4 bundkort, og kun betalt merprisen.

Det er bestemt til at lave "studehandler" med butikkerne da det oftest ikke har nogle omkostninger for dem. Det jeg gør i en situation hvor det er en gammel vare og jeg hellere vil have noget andet, er at kontakte dem telefonisk før jeg opretter en RMA sag.

Det kan ske at de blot vil sende dig et andet kort magen til det gamle, men er der handlet ved en af de større butikker er chancerne for at ovenstående kan lade sig gøre ret stor.



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2005 15:46:03
Svar/Indlæg:
130/46
Jeg købte det i sin tid hos midtdata.. Men altså jeg kontakter den telefonisk og fortæller årsagen. Lyder lidt som om du hvad hvad der skal siges?

Er ikke helt med på hvad RMA dækker over?



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2005 16:21:49
Svar/Indlæg:
130/46
Det lan sku godt være at jeg gøre det værre end det er.. Lidt derfor jeg oprettede en tråd.. Er lækkert nok med det responce fra jer.. Takker..



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2005 17:39:59
Svar/Indlæg:
130/46
Tråden er stadigvæk åben.. : )
Vil gerne høre lidt mere fra jer.. Eventuelt hvis i kan svare lidt på
#10.. Det var et spørgsmål jeg stillede til ham efter jeg havde læst hans tråd... #9



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2005 18:03:16
Svar/Indlæg:
1581/5
hvis din vare er defekt, kan du få den byttet - det er hvad reklamations retten dækker over.
RMA = reklamations sag, det bliver forkortet ned.
Det du skal gøre er at finde ud af om du vil have et kort magen til, vil du det, jamen så er der ingen ko på isen.
Vil du derimod hellere have en anden vare til samme pris som kortet har idag, så ring til dem først.



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
19-11-2005 18:04:41
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg tror ikke de skal give dig et kort til samme pris som det kostede dengang.. Enten det det koster nu, eller et "tilsvarende" kort.

Men ring og hør ad;)



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2005 18:10:20
Svar/Indlæg:
130/46
Det er lækkert at høre lidt mere fra jer.. Men alt i alt ringer jeg på mandag.. Og får en sludre med dem.. Men i skal da have tak for den positive responce.. Var lidt usikker, men lidt online skulderklap er s** os noget der virker.. : )



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2005 18:21:20
Svar/Indlæg:
130/46
LIge en ting.. Os der bliver skrevet i #9.. Så gør jeg klogt i at finde det der fulgte med.. Eller bare så meget jeg kan finde?




Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2005 20:50:32
Svar/Indlæg:
10398/435
#14.. jo det skal de.. men det er ikke deres pligt i første omgang..



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2005 15:20:47
Svar/Indlæg:
3385/80
#13 Haha det har du vidst fundet på selv ;)

RMA står for: Return Merchandise Authorization

Og du har stadigvæk kun 12 måneders garanti, men 24 måneders reklamationsret. De første 6 måneders er det sælgers opgave at påvise at det er forbrugeren der har ødelagt produktet, og efter 6 måneder er det forbrugeren der skal påvise at det er produktet der ikke er lavet ordenligt.

Derefter har man 12 måneders reklamationsret. Hvis dit produkt går i stykker, så kan du klage over det - men sælger kan bare være en nar og sige at han ikke vil ombytte det - han er ikke forpligtet til noget.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2005 15:34:14
Svar/Indlæg:
786/83
#19

Jo da, sælger er skam forpligtet.

Det er korrekt, at den omvendte bevisbyrde i de første 6 mdr. fortolkes som en egentlig garanti.

Herefter kan sælger ikke bare afvise at tage imod en reklamation med henvisning til, at køber skal kunne dokumentere, at fejlen ikke skyldes hans brug.

Sælger skal tage varen ind, undersøge den, og hvis ikke den viser tegn på fejl fra købers side, så skal den laves på reklamationen.

Det er i første omgang bevis nok, hvis køber siger, at tingen er gået i stykker under normal brug. Idet vi har 2 års reklamationret, forventes det, at en vare vil fungere upårklageligt i 2 år. Hvis den ikke gør dette, vil man som udgangspunkt antage, at varen besad en fejl fra købstidspunktet.

Sælger skal derefter undersøge vare, og hvis den ikke bærer præg af misbrug fra købers side, så skal den laves.



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2005 15:42:53
Svar/Indlæg:
6052/189
RMA: Rate My Ass ! :e



Lakridshat
 
Superbruger
Tilføjet:
20-11-2005 20:08:07
Svar/Indlæg:
130/46
Tja.. Sagen er som det forholder sig.. Altså det jeg skrev først.. Så det tyder på en fejl.. Men lad os nu se hvad er sker.. Men tor det nok går..