Asus A8N-VM CSM

Diverse d.  20. november. 2005, skrevet af Woodgnome
Vist: 5452 gange.

Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2005 22:49:39
Svar/Indlæg:
1888/560
microATX bundkort er et særsyn her på Hardware-Test, men i dag mente Asus at vi skulle kigge på et. HD lyd og indbygget grafikkort er blandt de gode sager på bundkortet, som henvender sig til den prisbevidste bruger.

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
pekr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2005 07:42:09
Svar/Indlæg:
119/2
Jeg synes at i bedømmer kortet på de forkerte punkter.
Kortet er henvendt til HTPC (som i også skriver), og dermed er jeres test metode simpelthen ikke god nok. Den slags kort skal ikke bedømmes ud fra spil, overclocking med mere. Nærmere støj, anvendelighed, input/output. Her får man for 650 kr. bundkort, grafikkort (HD understøttelse) lydkort. Dvs, man kan bygge en fantasisk HTPC for små penge. Men kan jo heller ikke sammenligne en alm. person bil med en varevogn, og så bedømme varevognen til at være bedre fordi den kan læsse mere.
Selvfølgelig kan man sige, bundkortet har ikke mange indstillingsmuligheder, derfor den lave score, men det er jo heller ikke det kortet er tiltænkt.




Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2005 09:23:57
Svar/Indlæg:
1888/560
Jeg vil mene, at jeg har bedømt produktet ganske rimeligt - også taget i betragtning af at den henvender sig til HTPC folket. De ting som man kan forvente, at der vil være gjort lidt mere ud af er antallet af features, layout (støjniveau) og prisen.

Innovation/teknologi (features) har jeg givet højt pga. alle de integrede dele og prisen er også i orden. Jeg kan udmærket se, at det er et rigtig billigt bundkort, men bundlen og BIOS taget i betragtning synes jeg ikke det fortjener 5. Layout er også fint og støjfrit, men så er der heller ikke mere ved det.

Hvis det henvender sig så meget til HTPC folket, hvor er DVD playeren så? Hvor er billedfremviseren? Hvor er alle mediaprogrammerne i det hele taget?

De andre scores synes måske lidt lave, men husk på at i vores pointsystem svarer 2 og 3 til standard i hhv. den ringere/bedre ende. Der skal noget ud over det sædvanlige til at få 4 og det skal endnu mere til før jeg giver 5. Det giver selvfølgelig en lav overall score på 53%, men igen er vores skala en lidt anden end på andre sider. 53% er ikke dårligt - det er bare ikke mere end standarden.

Mht. til at bedømme et produkt i forhold til andre, så synes jeg ikke det er rimeligt, at to i bund og grund ens produkter skal bedømmes ud fra forskellige "regler" - det er for mig ikke objektivt. Hvert produkt har sine stærke sider og det kan man også se, hvis man kigger på den individuelle rating for hver kategori - f.eks. scorer det højt i HTPC "egnede" kategorier, som beskrevet ovenfor, mens et billigt nForce 4 baseret bundkort sikkert ville score højere i BIOS, men alligevel ende op med samme overall score, fordi de andre kategorier ikke er i orden.

Hvad jeg <I>kan</I> gøre i stedet for at bedømme produktet ud fra et sæt separate standarder, er at fremhæve potentialet til en HTPC og det er lige nøjagtig hvad jeg har gjort i konklusionen (som langt de fleste læser).

For nu at vende tilbage til din varevogn vs. personbil - så kan varevognen selvfølgelig læsses mere, men hvordan tror du den klarer sig når man skal have familien med en tur i skoven eller Brian holder og gasser op i lyskrydset (forudsat man er en af dem, der vil prøve at rykke fra ham :P)?



pekr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2005 15:21:14
Svar/Indlæg:
119/2
Jeg er helt enig i din konklusion ang. htpc delen. Men når folk ser en score på 53%, ja så tænker de at dette produkt er godt nok kun middel, men hvis vi sammenligner med andre produkter i den klasse, fx. Ati's løsninger (IGP9100 og den slags) så ligger dette produkt milesten derfra, vi skal stadig huske på at som MicroATX tilbyder kortet mange features, og er iflg. mine erfaringer langt bedre end størstedelen af den slags kort.

Men det var nu ikke for at stable en stemning på benene, vi alle oplever jo ting forskeligt.







Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2005 20:03:24
Svar/Indlæg:
2353/24
Er enig med #1 i at jeres vurdering er lidt lav, for hvis man tager bundle/tilbehør vs. prisen er den yderst rimelig, så der vil jeg mene at den burde have et 3 tal (middel).

Sådan et lowend bundkort, anser jeg det for vigtigt at teste det onboard gfx (især når gfx´et har de features som det har) fordi en lowend pc normalt vil blive brugt som office pc ( i dette tilfælde vil den også være god til htpc) hvor et onboard gfx er tilstrækkeligt. Ergo skal man også vudere ydelsen ud fra det punkt, og det kan man IKKE gøre uden at tage grafikkortet med.

just my 2 cent.



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-11-2005 20:51:19
Svar/Indlæg:
14079/622
Ja H-T´s karakterscala er generelt lav. Men da det ikke er os brugere der tager stilling til dette, skal vi måske blande os udenom..

Fin test Woodgnome, og det er da et fedt bræt.. det er bare for ærgeligt at de ikke har lavet en mere indholdsrig bios, (gerne en AWARD :f) så man man ikke kan undervolte og underclocke da strømforbruget imo er rimelig vigtigt for en HTPC. Herunder kunne OC da også være spændende, da boardet sikkert har potentialet..

"Det var desværre ikke muligt at teste det indbyggede grafikkort, men med en Geforce 6150 GPU kan det forventes, at der ikke vil blive leveret nogen vildere voldsom 3D ydelse. <- Hvorfor ?:(
Dog kan man nok regne med lidt under gf6200TC-ydelse.. alligevel ville det være rart med en test af samme :)



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2005 19:58:05
Svar/Indlæg:
1888/560
#3 bare rolig, jeg tager det som konstruktiv kritik :)

#4 jeg er egentlig også lidt træt af at scoren synes så lav selv, for det er skam et ganske fint bundkort, men jeg har svært ved at se hvor jeg kunne give bedre point og stadig kunne forsvare det - det skulle da lige være bundle, som du selv skriver. Det er desværre for sent nu :l .

Der er selvfølgelig muligheden at bedømme det i forhold til hvem det henvender sig til, men så er vi tilbage til diskussion om det er fair at bedømme 2 bundkort efter forskellige standarder.

Mht. grafikkortet, så er jeg helt enig, det er en vigtig del af bundkortet, men jeg havde ikke tiden til at skulle rode mere med drivere og BIOS indstillinger end jeg gjorde. De fleste ved også godt, at et Geforce 6150 ikke ligger i den gode ende når det gælder 3D ydelse, så det må være rimeligt at skrive - men det kan selvfølgelig gøres bedre :00 .

#4 jeg ville så gerne have set en vild BIOS og OC muligheder - det ville have været SÅ fedt (har altid godt kunne lide microATX bundkort, der er bare alt for LIDT af dem der kan noget ud over bruges til en kontor/HTPC maskine :( ).



Chewbacca
 
Overclocker
Tilføjet:
18-12-2005 19:56:38
Svar/Indlæg:
1/0
Er der nogen der ved hvorfor jeg ikke kan spille nogen spil med det indbyggede grafikkort? det flimrer når det skal vise noget 3D!