Der er meget forskel på en router til 250 og en til 2000
Som regel kan de blocke for de samme ting og holde portene lukkede på ydersiden. Nogle kan så flere features end andre som f.eks. VPN osv.
Der hvor en garvet bruger de fleste gange kan mærke forskellen på en dyr og billig er ved brugen af programmer som belaster routeren/firewallen kraftigt.
Nogle af disse er P2P programmer som kan spawne mange hundrede forbindelser samtidigt og flere kan udefra prøve at connecte til serveren og derved skabe timeout connections for både router og computer som kører P2P.
Jeg har testet en masse mindre routere og de er alle blevet trukket i knæ med en simpel 2Mbit og en masse connections.
Efter at jeg investerede i en ordentlig firewall som kan håndtere alt trafikken, så er min CPU på P2P faldet fra 85% til 35% belastet. Et tydeligt tegn på at der ikke er for mange timeouts, eller at firewallen forstår at lukke dem ordentligt.
Men skal man have en supergod og billig router, så kan man bruge en gammel maskine og installere ipcop på den. Så er man bedre kørende IMO end med en billig router.