Vandkøling - førstegangskøber

Vandkøling d.  21. november. 2005, skrevet af JakobL
Vist: 454 gange.

JakobL
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2005 21:44:53
Svar/Indlæg:
162/5
Hej

Jeg er så småt begyndt seriøst at overveje at investere i noget vandkøling. Da jeg har omkring 17 tommelfingre, har jeg bestemt mig for et komplet sæt.
Radiator må ikke være større end 120mm så den passer i mit kabinet (igen pga tommelfingrene, det der med at skære i kabinetter er ikke lige mig). Jeg har kigget mig lidt omkring, og bestemt mig for et sæt fra Asetek, simpelthen fordi de skulle være nemme at montere, og samtidig yde ret godt.

Det bliver et af følgende 2 set:

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Sættet skal monteres på et Asrock Dual SataII med en Opteron 144 cpu.

Umiddelbart hælder jeg mest til set nr 2, en af grundene er det indbyggede reservoir. Så vidt jeg kan forstå er det en del nemmere at få et system med reservoir til at yde ordentligt, uden luft bobler i osv. Derudover virker det ret smart at man kan styre blæsere osv fra den med softwaren. Samt at den er til 12 volt.
Hvis jeg vælger det første kit jeg linker til kommer jeg vel nærmest ikke udenom at købe et reservoir samt denne her: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Mit kabinet er dette:

http://www.antec.com/ec/produc... #

Dog er PSU udskiftet med en 400W model fra NorthQ. Jeg har kigget lidt i nogle manualer man kan downloade på Asetek's hjemmeside. Der står bla at man bør sætte blæseren til at trække luft igennem radiatoren. Jeg havde tænkt mig at installere radiatoren bag ved cpu'en og benytte mig af at der allerede er udskæring osv til 120mm der. Men er det smart at trække luft ind der, vil min psu kunne blæse det hele ud igen?
Eller skal jeg måske bare sætte den til at blæse luften ud igennem radiatoren?

Bør jeg fjerne den hexa grill (billede: http://www.silentpcreview.com/... ) der lige nu sidder bag i kabinettet? Jeg kan nok godt lige klare at fjerne den hvis den fx kan klippes ud med en skævbider eller lignende.

Så vidt jeg kan regne ud, så kan jeg blot købe 1-2 liter destilleret (demineraliseret?) vand og blande med det anti-alge væske der følger med. Så skulle jeg ikke have brug for mere and hvad der ellers følger med i sættet?

Første prioritet for mig er så lidt støj som muligt, dernæst køling. Vil jo gerne have så meget som muligt ud af cpu'en.

Ser valgene nogenlunde fornuftige ud, eller burde jeg overveje andre sæt?

På forhånd tak for hjælpen

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 00:07:37
Svar/Indlæg:
4112/53
Jeg ville vælge sæt #2, af 2 grunde:

1) Pumpen. Det er en 12V, og som du selv nævner, kan den også komme til at fungerer som fancontroller.

2) Kølehovedet. Det der er i første link yder ganske udemærket, men det er trods alt det kølehovede der er i det andet link, der yder bedst.

Monter radi + blæser, sådan at der bliver suget luft fra kabi, igennem radi (derefter selve blæseren) og til sidst ud af kabi. Det skulle ikke være nødvendigt at fjerne grillen, men det reducerer "vind støjen". Du kan jo evt. erstatte den med en af de klassiske "edderkoppespin"-fangrill.



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 10:33:07
Svar/Indlæg:
3944/384
Tror ikke der følger studse med de sæt? Vis ikke så mangler du oxo det... Ellers ser det fint ud... Men du skulle måske overveje en dual radiator istedet... For du skal ikke være så bange for og skære i dit kabi, har lige selv gjort det og det gik rimlig smertefrit... Men kan godt se det er hjemmelavet men det er der vel en vis charme ved :)



JakobL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 10:50:06
Svar/Indlæg:
162/5
#1

Jeg havde slet ikke tænkt på at montere det som du foreslår, med blæseren yderst. Godt forslag.

#2

Sættet kommer med 10mm push-in på kølehoved, pumpe og radiator- Det er vel godt nok?
ang. dual radiator, så har jeg hverken mulighed eller den nødvendige snilde til at skære i kabinettet, så det bliver desværre ved en single radiator.

Derudover har jeg læst nogle anmeldelser af sættet rundt omkring, og de svinger lidt. Nogle giver rigtigt gode anmeldelser, men mere end et sted nævnes det at softwaren til pumpen vist aldrig er kommet forbi beta stadiet. Og på Asetek's eget forum er der også flere der skriver de har problemer med pumpen, bla. at usb tilslutningen nogle gange giver problemer, og man dermed ikke har mulighed for at styre blæsere.

Håber at der er nogen på dette forum der har gode oplevelser med denne pumpe





M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 18:06:52
Svar/Indlæg:
4112/53
#2 Alle Aetec kits, medfølger der studser til.



Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 18:24:43
Svar/Indlæg:
1762/50
->#2

Ja, for hvorfor skulle det så hede et komplet set, hvis det nu ikk var komplet?!

Kan du se pointen! :00



brut@lis
 
Overclocker
Tilføjet:
22-11-2005 18:32:49
Svar/Indlæg:
349/17
0# du kommer stadigvæk til at skære i dit kabinet selvom du køber en 120mm radiator til dit vandkøligs system men hvis at du insistere på at det er det du vil så køb dether http://edbpriser.dk/Listprices...



Urzahil
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 18:34:28
Svar/Indlæg:
112/14
Har lige sat Aseteks system "link 1" i min PC.

Jeg har savet hul til radiatoren i toppen, og der er en meget fin vejledning i montagen så det er bare at gå igang. Studiedata har en flot finish grill om du ikke ønsker et gør det selv afsluttning.

Dog kan jeg kun tilslutte mig de betragtning omkring en mulighed for at kunne kontrollerer "fan" hastigheden for link 1 systemet larmer lige så meget som min Zalman luft køler, dog ryger temeraturen ikke en streg over 33 c vd fullload.





JakobL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 19:16:00
Svar/Indlæg:
162/5
#6

Jeg forstår ikke helt argumentationen, det eneste der burde holde mig fra at montere radiator og blæser ved det 120mm hul der allerede er i kabinettet kunne være at radiatoren simpelthen ville sidde så langt inde i kabinettet at det ville blive svært at få slangerne til at gå ned til kølehovedet. Overvejer dog allerede at montere blæseren udenpå kabinettet og lade den trække luft ud gennem radiatoren.

Medmindre at du mener jeg bliver nødt til at fjerne den hexa-grill der sidder der lige nu, men det burde også være en del nemmere end at skære hul i kabinettet.

Vil stadig gerne høre om der er nogen der har erfaringer med pumpen, er nærmest det eneste der afholder mig fra at købe sættet.




Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 19:55:02
Svar/Indlæg:
563/64
Du kunne også kigge på alphacools alternativer. De yder lige så godt og er en del billigere.



Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 20:00:06
Svar/Indlæg:
1762/50
->#9

Smid da lige et link op.. :)



JakobL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 20:09:18
Svar/Indlæg:
162/5
#9

Har ikke kunnet finde andre steder end cooltronic.dk hvor de forhandler komplette sæt fra alphacool.

Umiddelbart ser de fine ud, men så vidt jeg kan se skal jeg op og give 1065,- for et set med Eheim pumpestation. Derudover er sættet med 8mm slanger, så vidt jeg har forstået skal man helst have 10mm, og gerne 12mm?

Det Asetek sæt jeg har tankerne virker bare som om det giver god valuta for pengene med 12v pumpe der kan styre blæsere osv og Antartica kølehovedet der skulle være ret godt.





M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 21:45:40
Svar/Indlæg:
4112/53
#6 Det kit du linker til, er ikke meget værd, i forhold til det andet asetek kit #0 selv linker til.

Desuden, så skal man ikke til at skærer hul i ens kabi, hvis det er sådan at man har en 120mm blæser plads, der sidder nogenlunde placeret (som det f.eks. gør sig gældende i CM Stacker kabinetet).
det er rigtigt, at man skal igang med at skære, hvis man har købt en dual eller triple radi, eller hvis man kun har 80mm blæser pladser. Men selv med 80mm blæserpladser, kan man undgå at skulel skære, ved at montere radi vha. en 80mm<-->120mm fanduct, og så en single radi, eller en dual for den sags skyld. Dual vil bare "kun" få den ene blæser til at blæse luft ind/ud af kabi.

#11 Asetek's systemer kører også med 8mm ID slanger (10mm OD), så der er der ikke meget forskel.

Det jeg mente med, at du skulle sætte blæseren til at duge luft ud af kabi, igennem radi, var sådan at du har det siddende på flg. måde, set udefra:
kabi-grill <-- blæser <-- single radi.
Det fylder lidt mere inde i kabi, man så kan man ikke se noget, og man skal ikke igang med at fører slangerne ud af kabi.
Der kan dog opstå problemer med nogle "sammensætninger", der gør man har svært ved at få MoBo ind på plads, elelr at radi ikke kan være der for I/O panelet bag på MoBo. Men i mit Stacker, der er det ikke noget problem, med et IC7-G MoBo.



JakobL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2005 23:10:57
Svar/Indlæg:
162/5
#12

Det var også sådan jeg havde forstået det, overvejede blot at placere blæseren helt uden for kabinettet.

Men jeg har nu fået et ret stort problem, hvis man kigger på billederne her:

http://www.silentpcreview.com/...

Kan det så ikke konkluderes at der ikke er plads til radiatoren? blæseren sidder simpelthen for tæt på kanten af kabinettet.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2005 00:18:55
Svar/Indlæg:
4112/53
#13 Du kan kigge i min anmeldelse af CM Stacker http://www.computergeil.dk/?ar... hvor du kan se hvor lidt plads der er mellem de yderste skruet til den bagerste 120mm blæser og siden af kabi, og der har jeg monteret en single BI Pro på en 120mm radi, uden pladsproblemer mht. kabinet siden.
Her lavede jeg en artikel om, hvordan jeg lavede mit vand i mit Stacker kabi http://www.computergeil.dk/?ar... hvor du kan se det hele monteret på de nederste pics.

Jeg har dog ændret på det siden hen, men det er så en anden side af sagen ;)



JustOne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2005 08:51:06
Svar/Indlæg:
453/31
du kunne bruge en Alphacool NexXxoS Pro I den er nemlig ikke bredere end selve blæseren jow måske 1-2 mm men det burde der nok være plads til!



JakobL
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2005 09:10:46
Svar/Indlæg:
162/5
#15

Synes godt nok den Alphacool radiator minder mistænkeligt meget om en Black Ice Pro som der følger med Asetek sættet 8)

Men der ser godt nok ud til at være en lille forskel hvor monteringshullerne er.

Men, jeg tror nu jeg har fundet en løsning. Her er en gut der har samme kabinet som jeg har:

http://forum.vapochill.com/sho...

Hvis man læser hans beskrivelse, så har han moddet lidt på blæseren. Han har udvidet monteringshullerne i den, så radiatoren kan placeres nogle milimeter til den ene side.

Jeg tror dette vil være den løsning jeg bruger, er trods alt noget lettere at lave huller i plastic end metal. Og hvis jeg fucker up er det bare en blæser til måske 150,-

Jeg tror jeg vil flytte monteringshullerne 3 mm på den side blæseren skal sættes fast i kabinettet, og endnu 3 mm på den anden side hvor radiatoren monteres fast på blæseren. Det burde give mig de samme 7 mm, som han har flyttet sin radiator.