linux og spil

Hyggehjørnet d.  24. november. 2005, skrevet af bornholm
Vist: 481 gange.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2005 16:40:26
Svar/Indlæg:
2958/84
Ja jeg kæder mig sssåååååå hvordan køre pc-spil på en linux, er det noget en ikke nørt kan finde ud af :(

fyr løs link's kometarer og erfaringer m.m. 8)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2005 17:57:24
Svar/Indlæg:
6052/189
Brug windows.

Linux er sgu aldrig blevet lavet til at køre spil på.

Silent

Skribent
Tilføjet:
24-11-2005 21:21:33
Svar/Indlæg:
3222/205
Hvis du har tålmodighed nok, kan det sagtens lade sig gøre at spille forskellige spil på en linux box.

Kan selvfølgelig ikke finde den artikel på linuxin.dk hvor de tester tester spil på linux :00

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 09:16:30
Svar/Indlæg:
6624/113
Nu er jeg en typisk linux bruger som vil "hjælpe" andre.

RTFM ELLER SØG PÅ GOOGLE!!!!!!!!!11111one

HAR DU EVT LÆST DEBIANGUIDEN!!!???!!!???

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 14:35:46
Svar/Indlæg:
4230/89
der er jo bare det problem, at linus ikke har en "DirectX" endnu, hvilket gør det meget svært at spille(hvis ikke umugeligt)... :i

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 19:53:32
Svar/Indlæg:
1287/32
Alle spil fra ID software har linux ports. Dette inkluderer Doom 3, Unreal Tournament 2004, Quake 3 og Quake 4. Disse spil virker "out of the box" på Linux. Det eneste du behøver at gøre er at downloade en installer til Linux. Du installerer fra cden med windows versionen af spillene.
Der er en del flere native linux spil... kan godt poste en liste senere

Hvis du vil spille Windows spil på Linux har du stadig rimelig gode chancer for at gøre dette med de windows "emulatorer" der findes.

WINE ( www.winehq.com )
Wines målsætning er at lave en fulstendig fri, multiplatform, opensource implementation af Windows API'en. Projektets hovedfokus er programmer. Den gør det muligt at køre mange windows programmer under Linux.

Den er dog en del svagere på spilsiden. Wine indeholder en meget spæd implementation af DirectX 8 som på nuværende tidspunkt desværre er ubrugelig i praksis. Nogle enkelte OpenGL baserede spil har dog rimelig gode muligheder for at fungere under Wine. Så vidt jeg ved skulle Steam og cs 1.6 med OpenGL renderer vist nok fungere udmerket. Personligt har jeg haft gode resultater med at køre FarCry under Wine.

Cedega ( www.transgaming.com )
Hvis du vil gøre noget seriøst ud af gaming på linux kommer du ikke udenom Cedega.

Cedega er en videreudvikling af Wine. I modsætning til Wine projektet er Cedegas hovedfokus at få windows DirectX spil til at fungere under Linux. Cedega fungerer ved at det oversætter DirectX kommandoer til OpenGL kommandoer. De har klaret at implementere denne løsning med et meget lille ydelsestab.

Cedega arbejder også hen imod at understøtte specifikke spil. Hvilke spil de skal understøtte i næste version bestemmes af brugerne.

Cedegas kildekode er frit tingengelig via CVS. Så det er muligt at anskaffe sig det gratis hvis man selv er istand til at complie kildekoden. Jeg har personligt brugt meget energi på at prøve at compile det selv uden held. Jeg kender heller ingen der er lykkedes.

For at få adgang til den precompilede udgave skal man subscribe til transgaming. Subscription koster 5€/5$/3£ pr. måned. Dog min 3 mdr.
Som Transgaming subscriber får man også indflydelse på udviklingen af Cedega. I den tid du er subscriber får man gratis opgradering til alle nye udgaver af Cedega.

Det skal også siges at Cedega stort set har opgivet at understøtte ATI brugere pga ATI's dårlige linuxdrivere. Selvom de er blevet meget bedre på det seneste er de stadig langt fra nVidias.

Spil der understøttes af Cedega:
http://transgaming.org/gamesdb...

Hvis du er den type der skal kunne spille et spil samme dag det udkommer er Linux ikke noget for dig. Kan du derimod leve med at skulle vente nogle måneder før dit spil virker under linux er dine muligheder for at gå over til 100% linux rimelig gode.

Ellers: Held og lykke med det hele :)

Linux er mindst ligeså egnet til spilplatform som windows. Den enste grund til at det ikke ser sådan ud idag er manglende vilje fra spiludviklerne.

Hvor har du fået den opfattelse fra?? Men den har hvertfald intet at gøre med virkeligheden. På seriøse linux forums bliver der henvist meget mindre til søgefunktionen og google end der gør her på oc.
Besides har de fleste andre forums en funktion der rent faktisk er brugbar. Det har aldrig lykkedes mig at finde nogen logik i måden oc's søgefunktion opstiller resultaterne. :00

DirectX er bare en proprietær samling funktioner der bruges til at kommunikere med grafikkortet. OpenGL er et mutliplatform GPL alternativ der kan det samme. Alle ID sofwares spil er fx lavet i OpenGL fremfor DirectX. PS3 kører også Linux + OpenGL.

Microsofts monopolstatus med DirectX er truet af OpenGL. Istedet for at Microsoft videreudvikler DirectX for at lave det teknisk overlægent gør de alt for at spolere OpenGL's fremgang.
Windows Vista vil ikke have native understøttelse af OpenGL. I stedet implementerer Microsoft i vista OpenGL ovenpå DirectX. Dette betyder at alle OpenGL kommandoer skal oversættes til DirectX kommandoer før de sendes til grafikkortet.

En sådan løsning kan sagtens implementeres med et minimalt performance tab. Men da vi jo snakker om Microsoft bør vi nok desværre regne med, at de bevist gør deres implementation så elendig performance mæssigt at OpenGL spil bliver uspilbare.
En sådan løsning kan heldigvis forbipasseres på driverbasis hvis ATI/nVidia har viljen til at gøre det. Har de ikke det bliver konsekvenserne alvorlige.

OpenGL vil uddø som et kommercielt alternativ for spiludviklerne noget der vil give DirectX monopol status blandt computerspil. OpenGL vil dog leve videre på spillekonsoller og blandt professionelle grafikere.

Konkurrencen mellem OpenGL og DirectX er en vigtig grund til at mulighederne indenfor computergenereret grafik er så store i dag. Forsvinder OpenGL vil udviklingen af DirectX gå i stå eller bræmses kraftigt.

Microsoft gjorde noget lignende for at forsøge at knuse Java så deres egen ActiveX teknologi kunne få verdensdominans. Dog skete det modsatte heldigvis på trods af Microsfts forsøg.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2005 15:59:22
Svar/Indlæg:
3943/44
#5 sikken en smøre! sådan skal det gøres :e og skal hilse at sige at en af de ting der nok bliver fixet på den nye oc.dk side er søgefunktionen

Nogen spil kører faktisk langt bedre på linux end på windows - her tænker jeg spil som UT2004 som er lavet native til linux - så man kan droppe wine også videre! - men selv nogen af de andre kører bedre - dog kan det kræve lidt tweaks og ligende (wow har f.eks. en ram fejl som skal lukkes) men så kommer de ofte til at køre ganske godt.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 22:30:33
Svar/Indlæg:
6624/113
"Hvor har du fået den opfattelse fra?? Men den har hvertfald intet at gøre med virkeligheden. På seriøse linux forums bliver der henvist meget mindre til søgefunktionen og google end der gør her på oc.
Besides har de fleste andre forums en funktion der rent faktisk er brugbar. Det har aldrig lykkedes mig at finde nogen logik i måden oc's søgefunktion opstiller resultaterne."

Det kommer godt nok an på hvilke forums man besøger, da. Hvad du betragter som "seriøse" linux forums, er hvad jeg kalder bjørnetjeneste-land.
I vil vildt gerne "hjælpe", men spørger man en smule seriøst til noget man virkelig ikke fatter, så vil i hellere bare have remote adgang og fikse problemet udefra, i stedet for at forklare folk hvad de skal gøre for at løse det problem de nu sidder med.
Jeg kan nævne ICQ klient under Redhat, eller bare det at få skiftet en file extension eller få en browser til at virke.

Det skal så siges at det er 2 år siden jeg prøvede sidst - men det er min primære årsag til ikke at vælge Linux som OS til min server.
Er der et problem, så KAN jeg ikke løse det selv, og jeg gider ikke læse op af døre og ned af vægge for at finde løsningen, hvis det vil tage en af jer 3 sekunder at forklare det.

Har du links til gode begynder forums, så skriv endelig. :D