køleelement i kabinet

Køling d.  24. november. 2005, skrevet af HKB
Vist: 1497 gange.

HKB
 
Overclocker
Tilføjet:
24-11-2005 23:43:24
Svar/Indlæg:
98/37
kan man indsætte et køleelement (ikke noget specielt... bare noget der køler luf) i toppen af sit kabinet for at køle luften i det... og havd vil i anbefale...

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 00:04:40
Svar/Indlæg:
4112/52
Hvad tænker du på?

Den eneste måd du kan køle luften på, er ved at montere et airconditionerings anlæg, og det er jo næppe dette du har i tankerne ;)

Hvis du vil forsøge at reducerer din kabi temp, så vil jeg anbefale dig, at du får lavet et/flere blæser huller i toppen af dit kabinet, hvor du så kan montere en/flere 120mm blæsere, til at suge luft ud af kabinettet.
Der ud over, så er det jo altid en fordel med nogle kabinet blæsere, og det "ideelle" vil være, at man "kun" har blæsere i toppen, til at suge varm luft ud, ogblæsere i bunden, til at suge kold luft ind i kabi.
Men tomelfinger regelen er, at blæserne i fronten, bunden og på siden af kabi, de blæser "kold" luft ind i kabi, og blæserne bagpå og i toppen blæser "varm" luft ud af kabinettet.



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 13:35:07
Svar/Indlæg:
4230/89
#0, du kan jo altid bruge et peltier element(som fra et køleskab)
teknisk set kan jeg ikke forklare dig hvad den gør, men den består af 2delt element(den en side bliver varm, og den anden bliver kold) og en kompressor til at holde det kørende...

jeg har selv leget med et fra et køleskab, hvor jeg monterede "køledelen" inden i kabinettet, og den varme side udenpå, samt kompressoren på toppen af kabinettet...

der er bare nogle ting i projektet man lige skal overveje først
1. er man tilfreds med at have en 50dB kompressor til at stå ved siden af.
2. der er næsten garanti for at der vil dannes kondens i kabinettet, grundet det temperatur forskel der vil være mellem inder/yder siden...
3. og så kræver det jo også et kabinet hvor der er plads til det, det er jo trods alt ikke små elementer vi legeer med...!



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 14:16:47
Svar/Indlæg:
1776/116
Et køleskab bruger ikke peltier element, det bruger en kompresser.

Et peltier har en varm side, og en hold side der følges ad rimeligt propotionelt alt efter styrke, en kompresser fungere ved at man komprimere en speciel væske/gas så man tvinger den til at skifte fase, og dermed optage mere varme end der er tilstede, og dermed køler den ene side.

Et peltier element fylder utroligt lidt, men bruger meget strøm. Det larmer ikke.

En kompresser larmer, fylder rigtig meget, jeg ved ikke helt med strømforbrug, men som et køleskab, dog virker kompresseren bedre end peltieret. Man bruger bla. kompressere fra køleskabe/frysere i water-chillers



brut@lis
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2005 18:22:42
Svar/Indlæg:
349/17
3# og caskade kølere



Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 19:08:22
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg satte engang en vild aircon unit til at blæse 7 grader kold luft ind i kabinettet ( om sommeren hvor det var 28 grader i rummet.), det virkede fint.Men damn det larmede. :e . + Efter et lille stykke tid havde jeg problemmer med kondens.!!



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 20:00:47
Svar/Indlæg:
4112/52
#3 Hold dine kommentarer for dig selv, når du ikek ved hvad du snakker om.
De små køleskabe (12V skabe til f.eks. campingvogne) de bruger PET elementer.

#2 Hvorfor faan skal nhan smide en komåp. på et PET element???
Der skal bare en køleprofil på elementet, det klarer opgaven ganske fint.