Intels HyperThreading-ydelse kritiseres.

Litteratur d.  25. november. 2005, skrevet af Huddy
Vist: 1023 gange.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 06:24:46
Svar/Indlæg:
1881/217
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
25-11-2005 06:37:11
Svar/Indlæg:
5039/109
Endnu en grund til at skifte til billigere amd servere.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 08:51:46
Svar/Indlæg:
4120/115
Det har jo aldrig været nogen hemmelighed at HT tog en lille del af den samlede ydelse, til at køre de rutiner som får det hele til at spille... Men det er jo en stor misforståelse, at HT skulle øge performance! og det har det jo heller aldrig være udlagt som. HT kan i mange tilfælde øge effektiviteten af cpu'en, fordi den er istand til at køre 2 tråde på samme tid, og derved undgå for mange "huller" i cpu'ens arbejde...

Og selv under præsentationen af MS SQL server for nylig sagde MS også, at HT netop ikke var egnet sammen med den nye server.

Hvis man har brug ekstra stor ydelse på sådanne servere, så skulle man jo nok hellere kigge sig om efter en dual processor eller dual-core system. Og det tror jeg nu heller ikke Intel har lagt skjul på nogensinde 😉

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 09:02:00
Svar/Indlæg:
6624/113
#1 - Ja ok, fanboy nummer 12533.... :00

HyperThreading har, som #2 siger, aldrig nogensinde skulle forbedre ydelsen på en CPU, men blot gøre maskinen mere responsiv ved multitasking - og der kan overhovedet ikke være tvivl om at det virker. Folk der påstår det modsatte, har enten aldrig haft en selv, eller aner generelt ik en dyt om hvad de siger.

Dengang HT kom ud, var det jo rettet mod desktop markedet, og det var da revolutionerende i forhold til AMD - som jo ca overhovedet ikke magtede multitasking på det tidspunkt, hvilket deres singlecore CPU'er stadig ikke gør i tilfredsstillende grad, efter min mening.

Hvis en eller anden klaphat til en server admin har forstået det anderledes, så er det ikke CPU'en der fejler noget, men hans niveau af relevante oplysninger som er for lavt.

Der kan overhovedet ikke være tvivl om at en reel Dual Core CPU vil udføre server opgaver bedre - og står man i den situation at skulle bygge en server, går jeg ud fra at man har undersøgt tingene ordentligt, og derfor vil være klar over det. Som følge heraf, er diskussionen totalt latterlig...

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2005 09:23:02
Svar/Indlæg:
1369/75

Hvordan definerer du en fanboy..

Kan ikke se hvad der gør mazda madsen, til mere fanboy end dig selv!

Men ja giver dig ret i at, der ikke burde og herske tvivl om at, HT virker...

Kejserkamla

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2005 09:37:39
Svar/Indlæg:
240/19
det virker er selv gammel intel dreng men jeg syntes man får mere for pengene hos AMD men det er osse bare min mening ;)

PBM

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2005 09:48:50
Svar/Indlæg:
309/23

Jeg tror at Sajmon kalder MazdaMadsen fanboy fordi han kommer med en temmelig unuanceret udtalelse, uden meget begrundelse...

Men jeg vil også sige at HT kan mærkes meget hvis man sidder og multitasker. Jeg synes i hvert fald at det er lækkert hvis computeren skal bruges til at arbejde på.

Hvis man skal spille ville jeg nok købe en AMD hvis jeg skulle ud og købe nyt i dag...

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 10:11:18
Svar/Indlæg:
6052/189
Jeg savner stadig HT.

Hellere miste 10 fps, og så kunne tab'e ud og ind af spil som jeg ønsker uden at vente et par sekunder. ( self ka man godt få P4 der yder ligesom A64 venice 2.5gig, men de koster nok en del mere end de 1100kr jeg gav for min 3200+ )

Mvh

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2005 10:12:06
Svar/Indlæg:
14079/622
Selvfølgelig giver HT ikke noget i dvs. programmer.. så vidt jeg ved har det heller ikke været meningen.

Jeg mener at HyperThreading er en genial opfindelse :)

Selvom jeg også er "AMD-mand"..

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 11:02:06
Svar/Indlæg:
6624/113
#4 - Det var så mest for at påpege manglen på underbyggelse og relevans i det han siger - og ikke at jeg selv skal pege fingre af nogen. ;)

Desuden tror jeg du får svært ved at finde en der er MINDRE fanboy end jeg, når det kommer til CPU'er. Jeg har 1 Intel og 3 A64 maskiner - og anbefaler klart oftere AMD til folk end Intel.
Man skal jo købe efter behov og ikke religion.

Men derfor kan jeg stadig fint både kritisere og rose begge dele på de punkter hvor de har styrker eller svagheder. Når jeg har haft, og har så mange af deres produkter, mener jeg selv det gør mig i stand til at komme med relevant info / råd / vejledning.
Jeg sviner eller roser f.eks aldrig noget på punkter, som gør at man bør eje produktet for at kunne det - uden at have ejet det... Det er fanme mere end mange andre kan sige...
Ingen nævnt - ingen glemt.

Jaller

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 11:17:30
Svar/Indlæg:
657/18
Problemet ligger jo heller ikke i at HT ikke virker Problemet ligger i at med SQL "roder" HT meget i cache'n og derved skal bruge mere tid på at finde ting igen så hvis man kunne lave HT med hver sin cache ville problemet være minimalt...

HT er najs og det virker til det det er lavet til... ;)

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 11:59:27
Svar/Indlæg:
2175/186
#10 ja men med en ekstra cache vil det også blive dyrere end hvad ydelsen giver...

shadowking

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2005 12:27:23
Svar/Indlæg:
201/8
Vil ikke sige synderen er Intel.. Men mange producenter af computere fremlægger ofte at når man køber en computer med HT vil man mærke et kæmpe ydelses boost i forhold til en computer med en processor uden.. Jeg var med en bekendt uden skulle købe en computer til ham, og den medarbejder han snakkede med hos det pågældende firma insisterede på at HT ville hæve ydelsen betydeligt i alle henseende, hvilket jo ikke er korrekt.. Han sagde citat "HT vil hæve ydelsen kraftigt i spil" blev dissideret sur på manden over den udtalelse da det er dårlig markedsførelse efter min mening.. Så ser ikke misforståelsen med HT som Intel's fejl men derimod dem der sælger samlede computere da de ofte fremlægger den som et ydelses boost i alle henseender...

Selv om jeg er AMD mand... Men har skam intet imod Intel da de er med til at styrke udviklingen på markedet :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 13:00:26
Svar/Indlæg:
6624/113
Hele pointen med HT : "når man køber en computer med HT vil man mærke et kæmpe ydelses boost i forhold til ...."

Og folk forstår det først for sent. ;)

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 13:23:00
Svar/Indlæg:
2175/186
Det er sjovt at alle kommer op med forskellige udlæg om dit og dat... før denne nyhed, har jeg ikke set nogle kommenterer det... ;) men nu ved alle noget om det :/

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 00:58:25
Svar/Indlæg:
6531/410
jeg har altid sagt at HT virker som det skal man skal ikke sidde og vente når man laver flere ting på en gang før systemet opfatter hvad er man vil.

har haft en A64 SD 3700+ og den var hammer hurtig i spil men
multitasking var den ikke god til.

nu køre jeg intel dual core ogden er hurtigere end min gamle 640 med HT var til alt.

især pga nvidias nye drivere der gør de kan udnytte dualcore.

har desværre ikke prøvet en and dual core men det kommer jo nok.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 11:14:31
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er jo nok heller ikke så underligt, når du har 2 processorer 😉 HT er og bliver kun én processor! Grunden til den emulere, og fortæller softwaren, at der er 2, det er jo bare for at "snyde" softwaren til at tro at den kan benytte 2 processorer på én gang, uden at man behøves at have decideret HT enabled software... alt. software der ville køre på et multiprocessor system, vil jo på den måde kunne udnytte HT, uden at det skulle skrives helt om 😉

I bund og grund, så klare hardwaren jo det hele der fra...

sisyfos

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2005 00:12:44
Svar/Indlæg:
17/0
Min maskine på arbejdet er med en Xeon 2,4 GHz cpu med HT enabled, min maskine hjemme er en Barton 2500@2200 GHz og jeg må indrømme at jeg synes min hjemmemaskine reagerer hurtigere både ved single og multi thread opgaver.

Oftes arbejder jeg med et program som tager 100% cpu load og 200-300 mb ram foruden alle de sædvanlige programmer man jo arbejder i --- og hverken AMD eller Intel maskinen lader til at opføre sig nævneværdigt forskelligt - altså lige bortset fra at jeg synes at AMDen er en anelse hurtigere og sjældnere behøver at swappe hukommelse (begge maskiner har 1 gb ram).

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 17:33:55
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg sidder med en Athlon 64 3800+ og jeg kan tydeligt mærke forskel på denne maskine og så min 2½ år gamle P4 3GHz ude på arbejdet.

Min Athlon føles MEGET langsommere i windows til de fleste ting når man har en masse kørende. Til gengæld kan jeg både måle og se forskellen på at AMD er en hurtigere processor hvis man laver video encoding osv.

Har dog ikke testet med spil, da jeg ikke har noget ordentligt grafik på min arbejdsmaskine.

Jeg har endda oplevet at få skiftet bundkortet på arbejdet hvor dell teknikeren havde glemt at slå HT til i bios. Jeg kunne mærke forskellen når jeg rodede rundt i windows og opdagede at HT var slået fra.

Det kan godt være at i andre ikke kan mærke om HT virker eller ikke virker, men jeg kan godt.