budget for ny com?

Diverse d.  25. november. 2005, skrevet af BiRdX
Vist: 177 gange.

BiRdX

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 09:41:17
Svar/Indlæg:
302/71
Der er jo en del der tit spørger hvad man skal købe, og de plejer som regel at sætte et budget.

Men får man så også noget for pengene hvis budgettet er for lille?

Det jeg gerne vil vide er (for som udviklingen kører lige nu, får man ydelse for samme mængde $ i dag som man gør om 2 år) hvilket budget vil være det mest optimale, hvis vi ser bort fra skærm? Den skal kunne trække dagens spil smukt og stilfuldt.

er det 8.000? 9.000 elller meget vildere?

Grunden til jeg spørger er at jeg med min SU skal spare op i et stykke tid før der vil være råd, og jeg kan se der en del der spørger efter det med budget når de også spørger om råd til nyt hardware.

Så kom et budget og om hvordan kommer man længst?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 09:55:11
Svar/Indlæg:
6624/113
Mange stiller krav om fladskærm idag - og de holder prisen ret irriterende højt, hvis det skal være godt - så en skærm er en ret god ide at have i forvejen.

Udover det, skifter det hele tiden hvor meget man får for sine penge, og hvor stort et budget man skal lægge.

Det kommer i lige så høj grad an på hvor forvænt man er. Jeg ville aldrig drømme om at gå under min nuværende generelle ydelse i spil - dvs en maskine som kommer til at koste mig på den anden side af 7500 hvis jeg skulle ud og købe nyt - vel at mærke uden skærm / tastatur / mus. Og det er Intel baseret...

De fleste ville fint kunne køre alle spil i rimeligt høje detaljer og med en fin opløsning med en AMD maskine til 5500-6000.

Man kan først svare 100% relevant på dit spørgsmål når du siger hvad dine behov er, og når man ser på markedet lige netop når du skal købe noget nyt. Om bare 3 mdr er situationen og priserne jo helt anderledes end nu. ;)

BiRdX

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 10:01:46
Svar/Indlæg:
302/71
#1 , lige det jeg mener.

Men ved ikke om jeg har dummet mig ved min nuværene configuration. Da jeg investerede sidst i hardware brugte jeg ca. 6.500 på nyt grej, men har fortrudt jeg ikke ventede lidt længere.

Selvom jeg f.eks. score bedre i 3dmark 2001 og 2003 end andre, yder de langt bedre i f.eks. bf2 end min com.

Derfor er jeg begyndt at spare op til ny maskine. Jeg har ikke behov for OC, men den skal stadig komme med en høj ydelse.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2005 10:37:40
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg mener at man skal bruge omkring 8000kr på et PC-system, hvis man vil have noget vildt. (excl mus, tastatyr og skærm..)
Det er nogenlunde det jeg plejer at bruge.. til gengæld skifter jeg sjældent hardware.

Så plejer man at kunne få noget der rykker rimelig sygt :)

BiRdX

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 10:40:28
Svar/Indlæg:
302/71
#3, Dvs du regner med ram, cpu, mb og gfx, hdd og optiskdrev + det løse?

PBM

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2005 10:46:54
Svar/Indlæg:
309/23

Problemet er jo at så hurtigt som markedet ændrer sig vil man altid kunne ærgre sig over at man ikke lige ventede lidt længere.
Derfor mener jeg også at man skal se på markedet lige netop på det tidspunkt hvor man har råd til at købe, og så købe det bedste man har råd til på det tidspunkt.

Mht. hvad der ville være "det optimale budget", så er det jo svært at sige før man ved hvad formålet med computeren er. Jeg synes jeg kan se at du nok gerne vil kunne spille i rimelig god kvalitet, så derfor skal der jo i hvert fald lægges en del penge på grafikkortet.

Men jeg vil sige at for ca. 8k får man en rimelig god gamer maskine, uden skærm. Hvis man så skal have en fladskærm skal der minimum lægges 2k oveni, gerne mere.

Hermed ikke sagt at man får en super ultimativ gamer maskine for den pris, men hvis man skal se på pris/ydelse vil jeg mene at det er et godt bud. Så kan man jo altid købe nyt igen om et par år...

Man kunne selvfølgelig også gå ud og bruge 15-20k på et monster, men jeg tror ikke helt det er det du leder efter, din SU taget i betragtning... :e

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 10:53:11
Svar/Indlæg:
6052/189
Jeg ville sige at overclocking er relevant heri.

Skal man ikke overclocke ska man nok bruge en del flere penge.
Uden clock ska en maskine vel koste mig 8-9k.

Ska man overclocke ville jeg godt kunne samle en tilfredsstillende maskine for 5k uden skærm til mig selv og derefter så clocke på den.

Mvh

BiRdX

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 10:54:48
Svar/Indlæg:
302/71
#5,

Jeg har lært af mine fejl, for havde ikke lavet ordentligt research af hverken CPU, ram eller gfx da jeg købte mit nuværende equip.

Mit næste system skal ikke blive samme fejltagelse. Har fulgt noget mere med nu, og ved derfor nogenlunde hvad jeg vil have, men det kan ikke blive før om 6-8 måneder. Søger lige nu fritids arbejde ved siden af studiet som IT-teknolog.

Ved godt der er langt tid til 6-8 måneder, men hvis man følger udviklingen burde 8.000 vel svare til den dags ydelse, som 8.000 svarer til i dags ydelse?

BiRdX

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 10:57:46
Svar/Indlæg:
302/71

Man kan vel altid hæve FSB'en lidt :P

Den skal ikke vold clockes, og hvis den skal det er det bare for at se nogle grænser og så sætte den ned igen.

Jeg har ikke råd til at lege med OC selvom det da ret så sjovt at presse et system.

PBM

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2005 11:00:01
Svar/Indlæg:
309/23

Ja, det vil jeg mene at du har ret i.

Og jeg kender den fornemmelse at man ikke fik researchet nok før man købte... :l

Men jeg synes det er fornuftigt at lægge et cirka budget og så gå efter hvad man kan få for de penge den dag man har pengene.

BiRdX

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 11:08:42
Svar/Indlæg:
302/71
Jeg håber der er nybegyndere her på sitet der kan bruge dette indlæg som hjælp til næste gang de vil investere.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2005 11:30:03
Svar/Indlæg:
14079/622
Faktisk minder dit system ret meget om mit..
Men jeg vil ikke sige at jeg føler mig snydt, da det (i hvert fald da jeg købte) var noget af det bedste man kunne få.
At hardware forældes hurtigt, er der ikke noget at gøre ved - desværre :)

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2005 12:28:22
Svar/Indlæg:
2620/327
#2 Så vidt jeg ved, tager 3DMark ikke ret meget hensyn til mængden af RAM, mens BF2 kræver meget RAM. Så du ville nok få en hel del bedre ydelse i det spil med 1 GB mere RAM. Og hvis du så køber socket 939 næste gang, vil du også stadig kunne bruge disse RAM-blokke i det nye system. Så behøver du ikke opgradere det hele på én gang, og du behøver ikke vente så længe på at få bedre ydelse...