R580 i Q1 2006

Litteratur d.  25. november. 2005, skrevet af gandalf18
Vist: 1009 gange.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
25-11-2005 21:43:41
Svar/Indlæg:
5679/460
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Emillos

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2005 12:08:44
Svar/Indlæg:
14079/622
Man må håbe at chippen bliver noget bedre end R520..

Tvivler på at de kan få dem ud i 1. kvartal, da de ikke engang kan få x1800-chipsene ud i butikkerne endnu

mikael999

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 12:09:07
Svar/Indlæg:
1445/231
man kan da kun sige fedt til det .. så kan det være x1800 falder i pris :D:D

så os normale skolelever os kan få fat i dem

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-11-2005 12:34:30
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: det med at kort falder i pris, passer sjældent. Oftest kommer der bare en ny model istedet, der oftest er mere sølle end den gamle topmodel. :)

shadowking

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2005 13:01:38
Svar/Indlæg:
201/8
#1 det vel bare deres paper launch dato.. så der rammer nok først hylderne for normale mennesker til Q2 eller hvis det helt skidt til Q3..

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 14:52:30
Svar/Indlæg:
2620/327
#4 Ja, sætningen "Vi har nemlig i længere tid vist fra ATi, at de vil komme med en ny topmodel inden længe" siger vel det hele :e

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2005 14:59:26
Svar/Indlæg:
8947/160
Med et 7800GT nede i 2100kr...Skal de have et meget hutigt og billigt kort for at være med i PRICE/PERFORMANCE.-!!

sapoisk

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2005 21:52:15
Svar/Indlæg:
78/13
lad os nu se.. nvidia havde jo osse problemer med at levere deres 6800 kort men fik meget bedre styr over det da de kom med 7800 kortne.. så forhåbenligt lære ati også af deres fejl

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 00:34:45
Svar/Indlæg:
1198/35
Lige mine ord..... og når de så skal til at sende kortet ud finder de vel ud af der er problemer med det lige som med R520 :00

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
27-11-2005 08:59:05
Svar/Indlæg:
93/0
Tag jer nu sammen.... Smut ind på http://www.newegg.com/ og søg på X1800XT, da jeg kiggede her i morges var både Sapphire, BBATI, HIS og Connect3D's X1800XT på lager. Så drop de fis med at kortet ikke er kommet. Det er en ganske normal launch, i det første stykke tid vil efterspørgelsen altid overstige udbudet. Problemet med X800 og 6800 var at selv 3 måneder efter den officielle launch date var der stadig leverings problemer. Mønsteret med begrænset udvalg af topmodeller gælder næsten alle hardware typer, var det f.eks. ikke temmelig svært at få fat på en af de heftigere A64 X2 lige da de kom? Sjovt var der ingen der kæftede op med paperlaunch i den forbindelse.
Det var en fin hardware launch nVidia lavede med 7800GTX i sin tid, men den var kun mulig fordi de ikke havde nogen umiddelbare konkurrenter til kortet. Dvs. de kunne i ro og mag opbygge et dejligt stort lager, så længe de er "foran" kan de gøre det. Forresten er der ikke nogle 7800GTX 512mb kort på lager hos Newegg....

#1 hvad er der galt med R520? ATI vil prissætte 256mb udgaven af X1800XT ens med 7800GTX 256mb, er X1800XT ikke det bedste af de to? Hvis du kigger på opbygningen af chippen er R520 også noget mere imponerende end G70.

#6 ATI kan jo bare sætte prisen ned også? Lige for tiden virker X1800XL dog som et rigitg godt køb for en overclocker. Herhjemme kan kortet købes for omkring 3200.-, og med lidt voltmod via software og lidt bedre køling skulle det nemt kunne løbe 650/650mhz. Så vidt jeg ved fik Fugger et X1800XL op på 700/800mhz (på luft), og der virker ikke til at være et særsyn. Det er da også værd at nævne at diverse testere snakker om større ydelse med nye drivere.

#8 http://www.beyond3d.com/review... afsnit 4. Da R580 "bare" er en udvidet R520 havde den de samme problemer, og logisk nok samme løsning også. Så der er ikke stor sandsynlighed for problemer med R580.

R580 er forresten en udvidet udgave af RV530 asymetriske konstruktion. Hvor nVidia har frakoblet ROP's fra deres pixel pipes, er ATI gået et skridt videre og har også koblet texture delen fra. Hver quad skulle se sådan ud: 4/12/4 (texture/pixel/ROP), R520 er 4/4/4. Dvs. R580 bliver et monster når det kommer til pixelshading, i nuværende spil vil forskellen dog ikke være så tydelig da den ofte vil blive begrænset af texture kald.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 11:04:53
Svar/Indlæg:
8947/160
9* Hvis vi snakker LIGE NU...Er X1800xl ikke en konkrrent til 7800GT til 2100kr. Er vi enige om det..??

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-11-2005 12:19:50
Svar/Indlæg:
14079/622
->#9
Det der er galt med r520, er at chippen kommer for sent ift. G70. Derudover er ATi´s kort dyrere end nVidias tilsvarende kort.

Jeg er da slet ikke i tvivl om at r520 er en advanceret chip, men i de fleste tests jeg har set, har den fået tæsk af G70 i alt andet end 3dmarks, og vertexshader apps...
Om det er pga. manglende driveroptimering ved jeg ikke, men der har ikke været den store "wow-feeling" som jeg havde håbet på :P.

Men det er måske bare mig :)

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 15:49:03
Svar/Indlæg:
1643/172
Det har altid være folk der har købt Nvidia eller ATI selv om de ikke har leveret vare. Men vis man bliver ved at skuffe de trofaste følger begynder de at gå over til den ene eller anden og det er vel nok derfor at ATI vil udgive deres R580 kort, men mon ikke at konkurenten har noget tilsvarende. For lige siden Geforce 3 har det være sådan at der kom nye GFX kort i April og i September mdr. Sådan ser det ud til at blive ved med at være. Når der bliver sagt q1 er det som realt i April mdr at de er i DK.

Prøv selv at se på div dator for hvor når de nye kort er kommet og men begynder at se et mynster.

Desuden så kan jeg fra et firma perspektiv sige at ATI ikke lever varen. Da 9700 pro kom ville det firma jeg arbejde på støtte ATI ved at købe det kort og det var da også hurtigt osv, men 1 år senner og så dør de en efter en. Hvor vores Nvidia kort stadig køre. Det vil sige at under ekstream pres hvor et stykke hardware skal køre på fuld knald i 24/7 dør ATI langt hurtiger end Nvidia og man kan vel godt bruge garantien osv, men den tid mande kræft der bruges på det koster også penge og sidste ende er ATI dyre for et firma end Nvidia. Har endnu ikke prøve at miste mere 5 GFX kort efter års kørsel med Nvidia, men med ATI 9700 pro serien døde 20 kort efter 1 år. Det siger jo lidt om leve tiden på kortet under hårde press. Og det ikke kun mig der har det på den måde. For der er side på nettet hvor mange andre firmar har kunne vote om hvilket GFX kort passer dem bedst og Nvidia fik 80% efter at alle de andre firmare havde haft samme oplevelser med ATI som mig. Det vil sige at det er fint kort til hjemme brug, men de har det med brænde hurtigt af i firma brug. Desuden brændte mit eget R9800 Pro af efter 10 mdr uden nogen form for OS eller noget. Det var alm spil brug ala kontor osv. Så der skuffede de mig også igen.

Men vis ATI kan lave kort der er hurtige med længer leve tid end før så kan det være at de kan blive lukke ind i varmen igen, men Lige PT har ATI pletter på deres navn hvad angår leve tid og holdbarhed. Man kan sige det er lidt som at købe en Japaner bil eller en tysker bil. Japaner dør hurtigt og Tysker køre i flere år uden at skulle havde de store repationer.

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
27-11-2005 16:53:07
Svar/Indlæg:
93/0
#10 LIGE NU er der kun et enkelt 7800GT kort til 2100.-, det har været nede i det prisleje i mindre end en uge. Mon ikke du lige skal give andre producenter en chance for at "svare", før du begynder at drage konklussioner?

#11 at du havde store forventninger til R520 helt fint, det havde mange andre også. Ydelses mæssigt følger de dog, efter hvad jeg kan se, temmelig godt med deres modstykker fra nVidia? XL er en smule langsommere end GT, og XT er en smule hurtigere end GTX. Prisen er et dårligt argument, som nævnt før vil de følge priserne på tilsvarende nVidia kort når først lagrene bliver fyldt. Der er dog ingen tvivl om at R520 er sent på den, men det har jo ikke lagt en dæmper på de nye modeller. R580 er klar til produktion, og så vidt jeg ved er R600 også tæt på at være færdigdesignet.

#12 Tror du virkelig at ATI's GPU'er ville blive brugt i nogen som helst professionelle sammenhæng hvis de havde flere stabilitets problemer end konkurrenten? Mon ikke Renderblast maskinerne er et noget mere heftigt miljø end hvad en GPU bliver udsat for på dit arbejde? Jeg vil anbefale dig at smutte ind på bla. XFX og Leadteks forum, så vil du se at der er temmelig mange 6xxx/7xxx kort der stiller træskoene, har problemer med artifacts osv.. Så med mindre du har en decideret fejlstatistik til at bakke dine udtalelser op med, vil jeg anbefale dig at droppe emnet. Mine egne personlige erfaringer er at mit 6600GT kort døde efter 6 måneder, og det blev endda kun brugt når jeg har været til LAN. Mit X800pro (moddet til XT PE) har været voltmodded og voldclocket, alligevel har det kørt 100% stabilt i over et år. Betyder det at ATI laver mere stabile kort end nVidia? Nej, det betyder at jeg var uheldig med mit 6600GT. Forresten: Er din sammenligning med tysker vs japser biler ikke også temmelig langt ude? Har du hørt om Toyota, Mazda og Honda? Har du tjekket deres tal i de forskellige holdbarheds statistikker?
Mht. din observation angående introducering af nye modeller, forventer vi 90nm mellemklasse kort fra nVidia i Q1 og senere en high end chip. High end chippen virker ikke til at blive meget andet end en G70 på 90nm. Det forventes at næste store arkitektur ændring fra nVidia bliver hardware unfied shadere.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 17:03:54
Svar/Indlæg:
2620/327
...og så gik der fanboy flamewar i tråden... :00

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2005 18:30:07
Svar/Indlæg:
389/13
Yup - Små drenge, små tissemæ..

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 19:32:05
Svar/Indlæg:
1643/172
Jeg er ikke nogen fanboy vis lortet virker og kan fåes til en lav pris og kan holde under de miljør der forvenst af hardware så køber jeg det. Har faktisk helle tiden anbefallet x800 XL hver gang der var der ville bygge en PC der fik mest Performens for pengene. Men nu er det 7800 GT der giver mest for pengne 2100 kr er rimelig imporende ville jeg sige.

Måske var det også rimeligt ekstream det med tysk bil vs japans bil men overdrivelse fremme forståelse.

Men at man lige frem skal gå på krisstigen for at forsvare eller tale mig imod er rimelig volsomt Kiwi. Men jeg siger bare hvad jeg har set på firmat.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-11-2005 20:03:39
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg kan ikke se at der er så meget fanboy over tråden.. krig, måske - men ikke "hellig" krig ;)

-Timberwolf-

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2005 23:01:36
Svar/Indlæg:
421/13
"Desuden brændte mit eget R9800 Pro af efter 10 mdr uden nogen form for OS eller noget. Det var alm spil brug ala kontor osv."
- LOL, I rest my case.

Og lige til din info! Der kan være 1 mia. grunde til at et kort futter af. Det kan jo være at selve kernen ikke er skyld i at et kort futter af. Det kan også skyldes andre komponenter i computeren.

BTW. De fleste firmaer fatter jo minus af noget some helst. de køber ofte sådan nogle billige l*rtecomputere.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2005 01:07:40
Svar/Indlæg:
1643/172
#18 Gal kan man slet ikke føre en ordenlig voksen samtale her på siden længer uden at bliver overfallet osv. Gal så har man bare ikke noget liv. Holder bare min kæft. Gider ikke at blandes ind i nogen samtaler omkring dette emne. Da det ingen vejne føre hen.

Erroneus

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2005 01:10:34
Svar/Indlæg:
673/19
Ingen tvivl om at ATI igen har fucket op i midend markede med derex x1800xl kort, det er bare ikke hurtigt nok i forhold til 7800gt, men ingen tvivl om at x1800xt er et lækkert kort til fornuftige penge og ingen tvivl om at 512mb modellen til 7800 kortet er the king lige nu, men det er så også umuligt at få fat i og have råd til :D

Heller ingen tvivl om at r520 kernen er MEGET interessant, bare se de ydelsesforbedringer de har kunne lave i OpenGL pga. en advanceret memory controller, så som mange andre førstegangs versioner af en hel ny kerne, bliver nr. 2 meget interessant aka. R580.

AlexKrycek

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2005 23:43:39
Svar/Indlæg:
199/4
Både ATi og nVidia har haft ders op og nedture...

Da Radeon 9700/9500 serien kom på gaden blev nVidias GeForce 4 serie sat noget så eftertrykkeligt til vægs, og ikke før at nVidia lancerede ders FX5950 kort kom de rigtigt med igen og kunne være bare en anelse konkurrencedygtige, og de ligger en anelse "foran" ATi i øjeblikket. Tiderne skifter, "overtaget" går fra det ene firma til det andet - sådan er det og vil altid forblive sådan. Selv store "giganter" kan falde - se selv 3DFX.

#Retro
Det pjat med at ATi kort brænder hurtigere af end nVidia - sikke noget pjat. Har haft både nVidia og ATi kort og har skam været ovenud tilfreds. Har brændt et enkelt nVidia-kort af og et enkelt ATi kort - så mon ikke bare du har været uheldig med ATi kort? For uanset hvordan vi vender og drejer det - så er der ingen af de firmaer der sender "dårlige" kort på gaden set fra et kvalitets mæssigt synspunkt - der er det ene lige så godt eller dårligt som det andet

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2005 08:05:35
Svar/Indlæg:
2175/21
#16 kunne ikke være mere enig.....før x800xl var det 6800GT der gav highend ydelse til pengene....og den slags skifter ret hurtigt......at der kun er en der tilbyder et 7800GT er da ligemeget.....det er altid den alveste udbyder af samme vare, der sætter standarden for sammenligning mellem pris og ydelse.....det er logisk.

ja Ati har haft alt for mange problemer med 520 chippen, hvilket har givet så store forsinkelser at de er faldet lidt bagefter....når 580 kommer vil nvidia svare igen med endnu en model og sådan vil det fortsætte.........fordi der er nørder derude der skal have det nyeste og bedste hele tiden...og de vil betale gale priser for det :) ...at nogle er så tumpede at de har ulogisk preference for 1 af konkurrenterne er bare uintelligent.....tag hvad der giver bedst ydelse til pengene og dækker dit behov her og nu.......