Brummende hardware?

Diverse d.  27. november. 2005, skrevet af mbulow
Vist: 220 gange.

mbulow

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2005 22:28:49
Svar/Indlæg:
4/13
Hej alle :)

Har et gevaldigt mystisk problem... Tror jeg...

Jeg har et skønt vandkølet setup, som virkelig ikke siger ret meget. Det er bare SKØNT. Men så flyttede jeg til en ny lejlighed...

Nu er de fleste af mine "elektriske" dele begyndt at larme... En efter en...

Min Samsung 930BF larmer (brummer HØJT) når der ikke er noget signal til skærmen. Altså f.eks. når computeren lige er lukket ned, og inden skærmen går på standby. Når den endelig går på standby brummer den igen (ikke så højt) men lyden ændrer sig i takt med at power-LED'en blinker.

Pisse irriterende når jeg sover få meter fra den.

Min computer brummer på samme måde. Afhængig af hvor belastet den er. I f.eks. "Counter Strike: Source" (Ja det spiller jeg engang imellem :r ) brummer den højt i takt med at server-listen bliver opdateret. Og massere af andre steder.
(Har faktisk en mistanke om at den brummer bare den er tændt, men er ikke sikker på om det er den eller vandpumpen der støjer lidt i sit reservoir)

Ret irriterende... Men heldigvis er der som regelen lyd på så jeg ikke hører det. Men jeg VED det, og det er nok x(

Fandme om ikke jeg engang imellem kan høre de samme små lyde fra min MX900 mus engang imellem når den står i laderen. Der kommer små klikkende lyde (korte brum) når pæren blinker fordi den lader. (Men kun i perioder)

Jeg har ikke haft overskud (tid) til at undersøge hardwaren, men jeg fatter simpelt hent ikke at det hele er begyndt at ske kort tid efter jeg er flyttet... Har kun boet her omkring to måneder.

Her idag opdagede jeg så til min skræk at der er et, når her er mørkt, tydeligt lys i pæren til mine kogeplader i køkkenet, SELVOM de er slukket.

Så der er jo garanteret lort i nogle af de elektriske installationer.

Tror i der er en sammenhænge mellem min computers underlige lyde og de dårlige el-installationer?

Hvis ja... Tror i så brummelyden vil forsvinde når boligselskabet har fået et par på hatten og rettet det svineri de har leveret?! Eller er hardwaren "ødelagt" en gang for alle?!

PS! Lille detalje... Mit TV døede for et par uger siden... Nu jeg tænker over det, bekræfter det faktisk min mistanke lidt, men det var nu alligevel ret gammelt... Bare lidt for tilfældigt som alting passer sammen.

Hilsen
- En fortvivlet OC-bruger :)

Lars

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2005 22:43:01
Svar/Indlæg:
1633/76
Wow, det lyder jo godtnok som noget værre pis..
Jeg tror ikke der er nogen herinde som har en idé om hvordan den kan løses. Det kræver nok en elektriker, fremfor en computernørd :p

Hvis det er dårlige el-installationer, så er det nok boligselskabets forsikring der skal tage skraldet.. Om de så vil tage ansvaret er jo en helt anden sag :l

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 22:43:58
Svar/Indlæg:
2620/327
Du kunne evt. prøve at teste spændingen i lysnettet, for mig kunne det godt lyde som om, den er for høj - men jeg taler som amatør. Men det var nok det, jeg ville prøve...

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
27-11-2005 23:07:50
Svar/Indlæg:
1268/80
Jeg vil nok rive op i dit boligselskab og se at få dem til at kigge din el installation igennem(dvs få dem til at tilkalde en elektriker), det er ikke normalt.

Jeg er elektriker, og de gange hvor jeg har mødt syngende/brummende elektriske genstande har der været fejl i installationen.

Det kunne tyde på en fejl med nullen i installationen, måske ved komfuret eller i din eltavle. Eller længere ud i forsyningen.

Var engang ude hos en bager hvor deres lysarmaturer i loften brummede, jeg fandt fejlen efter noget tid, og det viste sig at der var en nul fejl, i et loftudtag oppe uder et armatur.

Evt prøv at gå ud til din eltavle og lugte til den, lugter den brændt?
Prøv at slukke for alle dine grupper(lys + komfur alt) i eltavlen undtagen den gruppe hvor din pc er tilsluttet, forsvinder brummen/bliver den dæmpet?