SATA diske til Raid.

Diverse d.  29. november. 2005, skrevet af Retro
Vist: 252 gange.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 01:26:33
Svar/Indlæg:
1643/172
Så har jeg haft en tråd kørende omkring hvilken en Controller der skal købes for at kunne få så meget MB/s ud af et raid som muligt uden at bliver stoppet af PCI busens begrænsning på 133 MB/s

http://www.hardware-test.dk/oc...

Så nu ville jeg høre hvilke diske er bedst til formållet er det stadig Raptor diske eller er de nyer diske med div ting så som NCQ osv kommet op på et nivo der svare til Raptor diske eller hvordan ser market ud nu?

Skal jo ud og vælge mig nogle diske til et raid system. Så det er vel bare om at høre sig frem om hvilke SATA diske der er de bedste til formållet.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 03:34:52
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis det "bare" er til OS, så er Raptor de bedste til opgaven, da der kun skal foretages få samtidige "opgaver" på diskene.

er det derimod til noget server stads, hvor der skal hentes mange ting samtidigt, fra mange/flere forskellige computere, så skal du over i noget NCQ, da dette har til formål netop at "betjæne" mange forespørgsler samtidigt.
Bonus'en ved NCQ er så også den, at GB prisen er meget lavere. ;)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 06:09:01
Svar/Indlæg:
4112/53
Sad lige og kedede mig, og faldt over denne testartikel, der handler om PCI-E vs PCI-X RAID controllere http://www.tomshardware.com/st...

Der tester de en 4x PCCI-e 8 port SATA II controller, der skulle koste i omegnen af 290 US$ hvilket er noget billigere, end dem der blev linket til i din gamle tråd.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 14:07:45
Svar/Indlæg:
1643/172
#2 dem der bliver linket til i min tråd er hardware Raid løsninger og ikke halv software og halv hardware som Highpoint laver normalt. Det er også derfor deres controller er så billige og så hurtigt ude på market. Men det vi kom frem til var at PCI-X var langt billiger end PCI-E og nu hvor din teste siger at begge porte er lige hurtige til raid vil jeg selv regne med at PCI-X giver mere raid controller for pengene. Har læst testen omkring PCI-X vs PCI-E den er meget spændene, men fordellen ved PCI-E i forhold til PCI-X er at portene er isoleret i forhold til hinanden på den måde kan man smide f.eks. 2 controller i unden at komme til at bruge den eneste controllers bus som er tilfællet med PCI-X men til en controller er PCI-X nok det billigeste valg da PCI-E controller stadig er noget dyre i nu.

#1 Men ja det er et monster af en fil server jeg vil lave mig. Den skal kunne klare en masse clinter der hiver og copyer til den osv.

Men nævn mig en disk og kom med evt bevis i form af test eller noget. Så bliver jeg da glad. Men som det ser ud nu er det noget i stil med en disk med NCQ der skal bruges i raid systemmet.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2005 20:42:22
Svar/Indlæg:
1643/172
Hmm ingen der ved en skid om hvilken et mærke eller typpe der er bedst? 8 MB cash eller 16 mb cash eller 10000 RPM eller 7200 RPM kom nu med noget jeg kan bruge.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 17:43:52
Svar/Indlæg:
4112/53
Når du nu skal have gang i store lagermængder, så vil jeg sige, at f.eks. Maxline III ville være et fair bud, på en harddisk med NCQ, men stadigvæk har en OK pris pr. GB.

Mener ikke at Maxline er bygget til 24/7 drift, det skal du lige være OBS på! Men er ikke sikker.

Til 24/7, der er det er det SCSI harddisk der er de "bedste", da de er bygget til dette, og det er også 10k/15k rpm harddiske (alt efter hvilke du vælger ).

#3 Det der har indflydelsen på PCI-X, er hvis du sætter et 66MHz controller kort og et 133MHz controller kort i portene til den samme PCI-X controller, så bliver det hurtige af kortene reduceret til samme overførselshastighed som det langsomme, hvilket man kun kan undgå, ved at der er to forskellige PCI-X controllere, som man så kan sætte hver af de to kort til.
Ang. PCI-E, det der er fordelen ved det, er som du selv siger, at selvom du sætter et 1x kort i f.eks. 4x porten, og så et 4x kort i en 4x port, så er den anden 4x porten ligeglad med, at der "kun" bliver brugt 1 ud af de 4x i den første 4x port.

Hvis du vil have en rent HW baseret RAID controller, så må du jo så også betale den ekstra pris for den, i fht. dem i mit link i #2.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 19:02:03
Svar/Indlæg:
1776/116
#5 - Maxline serien er faktisk lavet til servere. De har ikke den bedste ydelse, men skulle være ret stabile, bla også detfor Maxtor yder 5 års garenti på dem mod de normale 3 år på DiamondMax.

Personligt vil jeg føle at datasikkerhed er det vigtigste når jeg skulle købe harddisk.

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 20:06:25
Svar/Indlæg:
1155/43
Retro, du skriver heller ikke noget om hvad raid system du har tænkt dig, hvad det skal bruges til osv. Med hensyn til det med at den langsommeste controler begrænser på bussen, så er der jo en grund til at langt de fleste serverbundkort har 2 eller flere forskellige pci-x busse.

Jeg kan også kun anbefale hardware raid controlere, da det andet er noget hø. Jeg har været i besiddelse at alt for mange skod controlere, og er nu kommet frem til noget som fungere.