Hvor sikkert?

Vandkøling d.  02. december. 2005, skrevet af plex
Vist: 319 gange.

plex
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2005 09:49:43
Svar/Indlæg:
31/11
Hej

Jeg har nu endelig fået installeret mit Asetek Waterchill vandkølingssystem..

Under installationen da jeg testede det, fossede der vand ud af cpu køleren under de første par forsøg på køkkenbordet. Fandt hurtig ud af at kablet ikk var presset ordentlig i bund, og det var lidt skævt.

Nåmen, nu har jeg endelig fået samlet det hele i computeren, og ladet vandkølingen køre med en ekstern PSU hele natten.. Det ser ikk ud til at leake.

...Men må indrømme at jeg stadig er lidt nervøs.. Hvor meget skal der til, eller hvor tit skal man tjekke for leaks? Når man flytter puteren?

Er også lidt urolig over de samlinger hvor man bare moser slangen ned..men det ser ud til at der skal lidt til før de ryger ud.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2005 09:57:56
Svar/Indlæg:
10398/435
Bruger man ikke sådan nogle spænde-bøjler til at holde slangen fast? (har ikke selv vand..)



AlexKrycek
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2005 09:58:51
Svar/Indlæg:
199/4
Hvis det har kørt natten over skal det skam nok holde tæt.
Bare man lige tjekker vandstanden en gang imellem - 1-2 gange om ugen skal det nok gå. Stiger dine temperarture så skal du selvfølgeligt tjekke om der lækker vand.

Har dog aldrig selv arbejdet med de fittings fra Waterchill-serien, men det siges at det fungere ganske udemærket



Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2005 10:35:47
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 det er forholdsvis sikkert hvis du bare gør som du skriver. Jeg var ude for det samme, dengang jeg monterede mit og gjorde heldigvis lige som dig med at bruge en extern psu, så der ikke var strøm i delende mens.

Det der skete for mig var at der flød vand ud over gfx bagsiden og bundkortet men da der ikke var strøm til så skete der heldigvis ingenting...

Men min pointe er at det er sikkert hvis du tager dine forholds regler f.eks. bør du nok overveje at afmontere hvis du skal til lans og pc´en skal stå inde i en bil da der ellers nemt går noget galt og ka være løse slanger og husk altid at være ækstre forsigtig det er trods alt bedrer end at smadrer hardware til 5-25 tusinde. ;)




Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2005 10:39:19
Svar/Indlæg:
14079/622
->#0
Tror at du roligt kan montere det efter en nats brug :)
Evt kan det være en rigtig god investering at købe sådan noget ikke-ledende væske, og køre med det i stedet for vand. Det er ikke ret dyrt..

Men hvad hulen er det nu det hedder ?:(



Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2005 10:41:16
Svar/Indlæg:
1633/76
#4
Fluid xp eller MCT-5 fluid.. det koster et par hundrede for en flaske. Det skal jeg satme have! 8)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2005 10:46:18
Svar/Indlæg:
14079/622
->#5
Præcis :)



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2005 12:18:40
Svar/Indlæg:
458/22
du kan jo tage fat i slangen lige omkring en af studserne og ryste kølehovedet lidt frem og tilbage (mens det kører), hvis der ikke sker noget kan du smække dyret i :)



plex
 
Overclocker
Tilføjet:
02-12-2005 13:04:48
Svar/Indlæg:
31/11
JEg har bestilt en dunk mct-5 hjem, 200kr for 1liter..godt nok dyrt, men hellere det end ristet hardware.

Det lader til at være tæt nok nu :) Men tror jeg kan sove bedre om natten med mct5 i slangerne:
http://www.coolerkit.dk/produc...

http://www.bleedinedge.com/rev...

Det ser endda ud til at køle bedre end vand, så bedre bliver det ikke :)



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
03-12-2005 17:47:30
Svar/Indlæg:
204/16
Ingen grund til panik under flytning eller tilsvarende, du har nu fået den advarsel som man kan forvente med Push In fittings, hvis man ikke skærer dem helt lige og ikke presser dem hårdt nok ned i fitting :)

Push In virker umidelbart som det letteste, men det er faktisk den studs jeg har hørt flest opleve utætheder med, dog kun af de to ovennævnte grunde: Skævt skåret og/eller ikke presset helt i bund.

Jeg har selv deltaget på flere LANS uden problemer af nogen art, ud over at puteren vejer en smule mere end ellers.

Faktisk er demineraliseret eller destilleret vand heller ikke elektrisk ledende, så jeg ser som sådan ikke nogen grund til at købe væsker til flere hundrede kroner for en liter, jeg har vandkølet i snart 6 år, og aldrig brændt noget hardware af.

Men til en anden gang, og til andre der måtte overveje at installere vandkøling, så følg denne guide, så kan jeg med 99,99% garanti love for at intet går galt, så længe man følger den:

http://h2okoeling.dk/?site=sho...

Skrevet af undertegnede :)

MVH:

MaGiX