#4 nå ok, så der findes ikke rigtig nogen udviklingsgrupper i erhvervslivet? Jeg tror du skulle prøve og komme udenfor døren :)
#9 har fat i noget af det rigtige.
#11 gruppebedømmelse i folkeskolen og gym er ganske vist ikke ret individuelle. Nu ved jeg ikke hvad du laver, men på AAU bliver den enkelte elev spurgt ind til de færdigheder, som skulle være i orden i løbet af semestret og den individuelle bedømmelse er der skam. Godt nok differentieres der ud fra en overordnet karakter for rapporten, men kan man ikke sit stof, så får man en lav karakter.
Den med konkurrence lyder måske godt - men konkurrence imellem de studerende, som arbejder i samme gruppe? Nej vel? Så kan man ligeså godt afskaffe gruppearbejdet, som er grundstenen i uddannelsesformen på AAU. Problemet ligger jo primært i, at den enkelte skal bedømmes PRÆCIS på det han har skrevet. Det er for det første pissebesværligt, for de enkelte retter tit/tilføjer i de andres afsnit. For det andet ved jeg, at jeg ikke ville være sen til at skrive nogle af de afsnit, som der er godt med stof i, frem for de lidt mere trivielle afsnit (som #9 snakker om). De er nødvendige, men ingen gider skrive dem, for der er intet "pointgivende" indholde i dem.
Hvis karaktergivningen har været så ringe i dine eksempler, så er det examinator, der ikke har spurgt ordentlig ind. Det ER en større opgave for examinatoren, men den er nødvendig hvis gruppeeksamen ikke skal ende i 0-diffentiering.
Som du siger, så er der selvfølgelig problematikken med, at én person kan have lave en stor del af rapporten og ikke bliver bedømt på det, fordi examinator ikke kan se hvem der har skrevet hvad. Dette er et typisk eksempel på dårligt gruppesamarbejde og det kan ses i store projekter på f.eks. AAU, for tingene når simpelthen ikke at blive lavet. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, hvordan enkeltpersoner skal kunne lave hele projektet og stadig have et liv ved siden af. I folkeskolen og gymnasiet kan det (som tidligere skrevet) være et problem, for der er projekternes omfang sjældent så store, at én person ikke kan klare det, mens resten af gruppen laver ingenting.
I øvrigt er de fleste "idiot-gruppemedlemmer" blevet sorteret fra på uni, fordi de enten ikke klarer adgangskravene, gider (det er jo ikke obligatorisk ;)) eller bare er droppet ud og så er det problem stort set ikke-eksisterende, fordi alle gider yde en indsats.