Bevarelse af gruppeeksamen UNDERSKRIFT !

Hyggehjørnet d.  05. december. 2005, skrevet af Roedkjaer
Vist: 682 gange.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2005 11:37:53
Svar/Indlæg:
265/52
Hey alle.

Vi er jo stadig nogen der studerer. Nu vil de sq fjerne gruppeeksamen.........

Hjælp os med at gøre et forsøg på at stoppe galskaben....

Thx m8's :e

http://www.bevargruppeeksamen....

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2005 13:11:39
Svar/Indlæg:
2453/80
ufatteligt meget for sent!

er allerede vedtaget ;)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2005 13:37:14
Svar/Indlæg:
4263/107
Har været indsamling. Søg.

Så ka' i lære at lade vær' med at stemme på Bertel Haarder (han er 100% asshole!)

The

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2005 14:36:29
Svar/Indlæg:
2651/179
Hvor er der en underskriftsindsamling, hvor man kan skrive under på at den skal afskaffes ?

Mvh.

Gomi

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2005 14:52:24
Svar/Indlæg:
101/16
Hvad er problemet egentligt?

Der er ikke mange senarier i det pulserende erhvervsliv, hvor 4 mennesker får 3 måneder til at hygge sig med et projekt.

Og så er det utroligt svært at evaluere elever som er stille i undervisningen på de gruppeopgaver de afleverer.

Held og lykke med det :e

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2005 15:57:08
Svar/Indlæg:
2453/80
det er gruppe eksamen der er afskaffet..
ikke gruppeprojekt!

eleverne ska bare op til hver deres eksamen ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2005 16:54:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

God idé, siger jeg bare...

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
05-12-2005 17:11:23
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg synes det var pisse-hyggeligt til gruppeeksamen :e :p..

Men der har som sagt været underskriftsindsamling.:)..

Elminster.

Superbruger
Tilføjet:
05-12-2005 17:54:31
Svar/Indlæg:
1476/44
Jeg kan ikke lide Bertel Haarder, han ser uhyggelig ud.

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2005 21:07:48
Svar/Indlæg:
265/52
Hmm, mener nu at bortskaffelsen af gruppeeksamen vil være med til at øge en intern konkurrence mellem de studerende. Det vil efterhånden blive sådan at ingen vil skrive de trivielle afsnit, der egentlig børe være i en rapport for at den skal give mening. Og hvordan er det lige at det forbedrer arbejdsprocessen :l

Samtidig er det jo sådan at der bliver differentieret ved eksamen idag, der bliver givet individuelle karakterer. Desuden ligger det som oftest sådan at gruppe vejlederen der styrer eksaminationen, i det store hele er klar over hvem der laver noget og hvem der ikke gør, hvilket også indirekte har indflydelse på karakteren.

Synes bare det er tosset at fjerne grundstenen i det der gør vores universitet f.eks i Allborg så specielt. Nemlig en uddannelse som er baseret på gruppearbejde. Havde jeg ønsket anderledes, kunne jeg have valgt mit studie i f.eks århus........ Som systemet er nu er der jo mulighed for begge dele..... x(

Baz

Superbruger
Tilføjet:
05-12-2005 23:58:35
Svar/Indlæg:
170/24
Ja. Desværre er det jo allerede vedtaget, men er sku nedtur... Er det bedste ved AAU... Altid noget at det kun er eksamenen der er afskaffet.

Til dem der mener det er svært at bedømme, så mener jeg nu at folk plejer at få hvad de fortjener, så helt tosset kan det jo ikke være...

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 01:05:01
Svar/Indlæg:
10398/435
Egon Olsen kunne sige så mange fine ord hvad det angår den underskriftindsamling... Gruppe-eksamen er ikke til for at bedømme samarbejde, den har så ufatteligt lidt med samarbejde at gøre at to 3 årige børn ville kunne korrigere det. Den er til for at den enkelte elev ikke skal "lide" last, for det må jo endeligt ikke være hårdt at tage sin uddannelse!

Roedkjaer, jeg har uendeligt ofte spurgt én person fra en gruppe hvad han/hun fik i karakter.. Og det har sjældent været svært at gætte hvad de andre så har fået.. Differentiering er der ikke meget af på det område for ellers bliver eleverne jo mopset. Hvis man knokler røven ud af bukserne og så ender gruppen med 9-9-9, er det så fedt for den ene person at ville yde en ekstra indsats?

Siden hvornår er konkurrence blandt eleverne en dårlig ting? Der skal desuden nok være nok til alle i et gruppe-projekt og de trivielle ting skal nok blive lavet når der er konkurrence om at få en god karakter (uden det trivielle får alle bare en dårlig karakter....).

En lille historie om karakter-differentiering - År 2003. Gruppe-projekt med tilhørende eksamen. Projektet blev færdigt og afleveret. Mine to studiekammerater forberedte sig i 3 dage på eksamen. Jeg tog på roskilde-festivallen mandag og kom tilbage tilbage onsdag, samme dag som eksamen. Jeg brugte 20 min på at læse projektet igennem. Karakterene blev 8 for projektet og 10-10-10 for fremstillingen. Noget galt ikke?

Omvendt, i 9. klasse (1997). Jeg lavede det hele. Jeg mener virkeligt ALT. 10-10-9 hvis jeg ikke husker galt.. Der er også noget galt ikke?

Elminster.

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2005 07:13:53
Svar/Indlæg:
1476/44
12#

...

Gartneren

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2005 07:52:07
Svar/Indlæg:
112/35
#9 Deler din holdning 100% og kunne ikke have have udlagt problematikken bedre end det du skriver i dit indlæg.

#10 Enig. Syntes nu også at det er nogle ultra tynde argumenter der bliver brugt som belæg.

#11 Det kunne jo også tænkes at du faktisk havde styr på dit stof, men det ved jo kun du. ;)

Gartneren

Superbruger
Tilføjet:
06-12-2005 07:56:03
Svar/Indlæg:
112/35
#11 Jeg ville personligt ikke have noget imod at gå til eksamen solo, det er blot problematikken omkring den enkelte studerende skal skrive under på hvad pågældende har stået for i projektet.
Så kunne man i mine øjne lige så godt lave et solo projekt.

Det er da positivt at se at så mange har en holdning til dette - såvel positiv som negativ.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 09:28:15
Svar/Indlæg:
1888/560
#4 nå ok, så der findes ikke rigtig nogen udviklingsgrupper i erhvervslivet? Jeg tror du skulle prøve og komme udenfor døren :)

#9 har fat i noget af det rigtige.

#11 gruppebedømmelse i folkeskolen og gym er ganske vist ikke ret individuelle. Nu ved jeg ikke hvad du laver, men på AAU bliver den enkelte elev spurgt ind til de færdigheder, som skulle være i orden i løbet af semestret og den individuelle bedømmelse er der skam. Godt nok differentieres der ud fra en overordnet karakter for rapporten, men kan man ikke sit stof, så får man en lav karakter.

Den med konkurrence lyder måske godt - men konkurrence imellem de studerende, som arbejder i samme gruppe? Nej vel? Så kan man ligeså godt afskaffe gruppearbejdet, som er grundstenen i uddannelsesformen på AAU. Problemet ligger jo primært i, at den enkelte skal bedømmes PRÆCIS på det han har skrevet. Det er for det første pissebesværligt, for de enkelte retter tit/tilføjer i de andres afsnit. For det andet ved jeg, at jeg ikke ville være sen til at skrive nogle af de afsnit, som der er godt med stof i, frem for de lidt mere trivielle afsnit (som #9 snakker om). De er nødvendige, men ingen gider skrive dem, for der er intet "pointgivende" indholde i dem.

Hvis karaktergivningen har været så ringe i dine eksempler, så er det examinator, der ikke har spurgt ordentlig ind. Det ER en større opgave for examinatoren, men den er nødvendig hvis gruppeeksamen ikke skal ende i 0-diffentiering.

Som du siger, så er der selvfølgelig problematikken med, at én person kan have lave en stor del af rapporten og ikke bliver bedømt på det, fordi examinator ikke kan se hvem der har skrevet hvad. Dette er et typisk eksempel på dårligt gruppesamarbejde og det kan ses i store projekter på f.eks. AAU, for tingene når simpelthen ikke at blive lavet. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, hvordan enkeltpersoner skal kunne lave hele projektet og stadig have et liv ved siden af. I folkeskolen og gymnasiet kan det (som tidligere skrevet) være et problem, for der er projekternes omfang sjældent så store, at én person ikke kan klare det, mens resten af gruppen laver ingenting.

I øvrigt er de fleste "idiot-gruppemedlemmer" blevet sorteret fra på uni, fordi de enten ikke klarer adgangskravene, gider (det er jo ikke obligatorisk ;)) eller bare er droppet ud og så er det problem stort set ikke-eksisterende, fordi alle gider yde en indsats.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 10:18:02
Svar/Indlæg:
3746/627
Gruppe eksamen ?:(
Så lær dog at klare jeg selv ;)

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 11:59:17
Svar/Indlæg:
4222/223
Nu er det så ikke alle der kan klare en eksamen alene, jeg har været til gruppe eksamner altid, indtil jeg kom på efterskole, så skole jeg pludselig være alene om et emne som min lærer ikke havde forklaret mig ordenligt.

I skal lige tænke på at det er ikke alle der kan klare at stå alene og snakke i timevis, og er man sammen med nogen der ved meget om det man er oppe, så KAN man forhåbenlig få hjælp fra sin makker.

Bare fordi du ikke har det svært i skolen skal det jo ikke gå ud over os der har, og det lyder som om du ikke kan tåle andre folk i samfundet end dig selv, og dine typer. Du lyder Utrolig fordomsfuld overfor andre, har du det godt med det.
Du skulle tage og lærer at der er andet end fodbold i tv, der er andet end den gay mode. Tør du overhovedet være anderledes, eller er du bange for at folk snakker bag din ryg, og griner tilmed.

gruppe eksamen skal blive, for man kan få en chance for at være behjælpsom overfor andre mennesker, nogen som ikke lynene intellektuelle inden for det emne, og så hjælpe dem til at få et bedre selvværd bl.a

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 12:29:39
Svar/Indlæg:
1888/560
#17 nu har jeg bemærket din smiley ;) og godt nok er det soapbox, men stadig; kommentarer ala "Gruppeeksamen er for svagpissere" vil jeg gerne se undladt i den her tråd. Kom i stedet med nogle begrundelser for jeres mening.

Anyway. Kan nogen forklare mig fordelen i at have individuel eksamen frem for gruppeeksamen?

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 12:54:06
Svar/Indlæg:
3746/627
#18 #19

En eksamen går vel ud på at få et billede af den enkelte elevs evner, og ikke at den svage elev kan gemme sig i en gruppe.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 13:24:40
Svar/Indlæg:
4222/223
Hvorfor lbiver i ved med at kalde os de svage, hvad er jeres begrundelse, har i haft nogen i jeres gruppe som ikke vil, eller som ikke havde interesse for det. Så kan jeg godt forstå det, ellers ikke. Man skal ikke være så egoistisk, det kommer man ingen vejne med, så ender man bare med at være et dumt svin. Er det virklig så slemt at hjælpe andre til at få det bedre. Eller er det fordi i ikke kan se forbi jeres egen næse tip og se at der findes andre folk i samfundet, som der altid har gjort. som ikke er som jer. De/vi skal sq også ha lov til at være her, og har i et problem med det, så må det være jer der er noget galt med, for der er flere af os. Og samfundet kan ikke fungere uden os, for vi tager de jobs som ikke ikke ville røre med en ildtang, so stfu to you

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 14:00:02
Svar/Indlæg:
3746/627
Jamen skal du så også have din gruppe med til jobsamtale 8)
Det handler vel også om noget selvstændighed.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 15:30:15
Svar/Indlæg:
4222/223
Man er jo alene når man søger arbejde, og når am så er kommet indenfor, SÅ er man fælles om det man laver

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 17:38:38
Svar/Indlæg:
10398/435
#23, ja men det man er fælles om er "gruppe-arbejde"... ikke eksamen. Man lærer ikke samarbejde ved at gå til eksamen sammen med folk..

Smash

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 18:11:15
Svar/Indlæg:
194/13
#20 - Det er tydeligt du ikke har prøvet en sådan eksamen. Der er ingen mulighed for at gemme sig. Der bliver spurgt til en og svarer man ikke, falder karakteren ganske drastisk. Forsøger man at gemme sig, bliver der blot spurgt endnu mere til en.

Eksaminator samt Censor holder styr på hvor mange gange man har svaret, svaret rigtigt, svaret forkert, samt markeret at man gerne ville svare.

Generelt kan jeg kun opfordre folk til at overvære en sådan en eksamen, så ville de vide lidt mere hvad de egentlig snakkede om.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 21:12:40
Svar/Indlæg:
1888/560
#20 hvis gruppeeksamen foregår rigtigt vil den svage ikke kunne gemme sig.

Det er her regeringen går galt i byen, for de har tydeligvis ingen indsigt i hvordan gruppeeksamen foregår (i hvert fald på AAU). Ganske som Smash skriver, så spørges der ind til alle - til at starte med kan alle svare, men censor/examinator spørger gerne den enkelte, for at være helt sikre på om vedkommende nu også KAN svare.

Når det bliver gjort på den måde ser jeg ingen grund til at ændre eksamen. Ja - selvfølgelig vil man gerne have den individuelle bedømmelse, men det får man også, men eksamen skal også afspejle arbejdsformen, som ER gruppearbejde.

Der blev holdt en lille forsamling på AAU i dag, hvor der blev sagt, at man ville opfordre til, at politikere som Bertel Haarder rent faktisk overværer en eksamen og det synes jeg personligt er en god idé (der blev i øvrigt tilføjet, at dem der nu stod for opfordring beklagede, at nogen ville komme til at se på Bertel Haard under hele eksamen :e).

#24 du lærer da i HVERT fald at samarbejde til eksamen. Det hele skal koordineres ellers ender man med en usammenhængende fremstilling af projektet - kun gennem gruppearbejdet kan man få koordineret en ordentlig gruppeeksamen.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
06-12-2005 21:52:48
Svar/Indlæg:
4230/89
jeg skal op til eksamen på onsdag næste uge, og jeg har ikke noget imod det...
det er jo den eneste måde lære og censor kan se på hvad man selv evner...!

brut@lis

Overclocker
Tilføjet:
07-12-2005 19:40:03
Svar/Indlæg:
349/17
0# det har jeg gjordt nu

Elminster.

Superbruger
Tilføjet:
07-12-2005 19:59:54
Svar/Indlæg:
1476/44
28#

Det er allerede vedtaget ^^

dzeroe

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 08:22:57
Svar/Indlæg:
84/5
#12 -> du har fat i noget, marcimanbrød NEJ TAK - brintbombe YES SIR! :)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 12:46:20
Svar/Indlæg:
10398/435
Jeg kan virkelig ikke se hvad der er galt i at alle i en gruppe skal fremlægge det samlede produkt hver for sig.. Hvad er der så galt i det? Alle får jo præcis samme mulighed for "udfoldelse". Det bliver lidt kedeligt for lærerne, men det er ligesom deres job..

#26, læs lige linie 3 i #11.. Ellers her kommer opskriften. Lav en fremstilling, ganske almindelig fremstilling som kan klares af en mand (og faktisk også laves af en mand).. Del det op i X antal dele, helst hvor der er et punktum og gerne også afsnit inddeling. ;)

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 19:08:54
Svar/Indlæg:
1888/560
#31 må man have lov til at spørge hvad du laver lige pt. ?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 23:34:19
Svar/Indlæg:
10398/435
#32, hmm hvad har det med noget at gøre? jeg arbejder som IT-Drift... Men jeg har læst på IHK (KBHs Teknikum) og i Frankrig til D.E.L.F eksamerne.. har skam været til rigeligt med eksamener, så jeg synes da godt jeg kan tillade mig at udtrykke min holdning..

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2005 09:20:38
Svar/Indlæg:
1888/560
#33 det siger jeg skam heller ikke, men du kan ikke sige noget om eksamen på AAU.

Jeg mener at helt klart, at man ikke bare smider et eksamensoplæg sammen på en lille time - det kræver lidt samarbejde for at få en sammenhængende eksamen og så skal folk i øvrigt også vide noget om det de snakker om. Oplæsning eller indlært viden står i hvert fald ikke øverst på karakterlisten hos eksaminator og censor.

Derudover er gruppearbejdet så en integreret del af uddannelsesmåden på AAU, at det ikke giver nogen mening, at man skulle til en individuel eksamen.

RIA

Overclocker
Tilføjet:
14-12-2005 21:23:18
Svar/Indlæg:
5/0
#9, 16, 34 helt enig. Planlægning til eksamen tager en del tid. Gruppe/projektarbejdet kommer til at dø med det nuværende oplæg. RUC og AAU kommer begge til at ligne KU, og jeg kan ikke se ideen i nogen skulle tage til RUC frem for KU når størstedelen kommer fra KBH. og udannelserne så kommer til at ligne hinanden.

Det er en misforstået opfattelse at de dårlige studerende kan "gemme" sig under eksamen. Der bliver spurt ind til ALLE og noteret ned af censor og vejleder under hele forløbet. Dem der ikke kan svare eller undlader at komme med kommentarer får ALTID lavere karaktere.
"Desværre" er det ikke en eksamenform der fører de svage elever gennem uddannelsessystemet, og det ville jo også ødelægge den ekspertise et universitet gerne skulle generere - så dem der har den opfattelse må jeg skuffe, den slags foranstaltninger findes ikke i Danmark og ville jo hurtigt undergrave uddannelsessystemet, da dem der gemte sig igennem, eller blev hjulpet igennem af "makkeren", ikke ville have tilegnet sig de evner man forsøger at tilegne sig på et universitet. Det ville betyde at alle arbejdsgivere skulle teste ansøgere med en egnet uddannelse hver gang inden ansættelse - for at adskille de fagligtsvage kandidater fra de stærke.

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 22:51:33
Svar/Indlæg:
4263/107
Der var lige ramaskrig i klassen i dag. Det gik op for os, at med afskaffelsen af gruppeeksamen, fjerner man hele grundlaget for faget teknologi på HTX uddannelsen (det er en slags udvidet projektopgave, som i kender fra folkeskolen)

Og teknologi-faget fylder på 3. år ca. 1/3 af al undervisning :00

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-12-2005 16:19:34
Svar/Indlæg:
15982/637
Hvis man ikke kan lave en individuel bedømmelse af elever/studenter under en gruppe eksamen er der noget galt med vejleder/underviser/lærer.
Jeg har været til en del gruppe eksamener og man kan IKKE gemme sig bag andre, det er skarpe spørgsmål der bliver delt ud og enten har man viden til at svare eller også har man ikke.
Afskaffelse at gruppe eksamenen i visse områder dyrker flere individualister der er opsat på egen succes end egenligt at arbejde mod et fælles mål med andre.
Der er knagme mange situationer i livet det kræver teamwork, og hvis man er pure individualist og ikke kan teamworke har man et seriøst problem.
Jeg siger bare at man burde bevare gruppe eksamen for visse områder og aspekter i uddannelsen. Fx i de indledende år er individuel eksamen en fin ting da det også ruster hvert enkel, men når man er rustet burde man bevæge sig trinet op og vise hvad man kan opnå sammen af resultater...

Et individ vinder ikke en krig, men en hel hær gør !