Problem med CPU hastighed på asus A7N8X-XE

Bundkort / CPU d.  08. december. 2005, skrevet af deamonized
Vist: 737 gange.

deamonized

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2005 16:49:37
Svar/Indlæg:
7/3
Hej.

Min processor er: Athlon XP 3200+
Ram: 2x 512 Corsair Value PC3200
Grafik kort (også nyt) Asus X850XT PE

Ja. jubii så fik jeg mit nye bundkort da mit andet er stået af. - eller ikke helt jubii -

Jeg kan slet ikke få den til at vise den rigtige hastighed på min CPU. Den siger den er 1100mhz. Jeg har Hentet den nyeste BIOS opdatering fra deres hjemmeside og flashet den med AsusUpdate uden problemer. Stadig siger den 1100mhz.

Jeg fik lidt hjælp over tlf'en af en som ved noget mere end mig. Jeg prøvede så at forklare ham menuerne osv. Først sagde han jeg skulle prøve at sætte Memory Clock til 200mhz (DDR400) under: chipset, northbridge og system performance settings.
Der skete så heller ikke noget med cpu hastigheden. Derefter skulle jeg prøve at tage AI overclock tuner fra og sætte den til 200mhz - under advanced, jumperfree configuration.

Hvis jeg gør dette og genstarteter sker der ikke meget. får sort skærm. jeg slukker på computeren og tænder igen og den siger overclocking failed, og at jeg skal resette bios.

En her som kan hjælpe mig engang?

På denne side kan du se den bios opdatering jeg har brugt. samt evt. manuallen kan dl's:

http://support.asus.com/downlo...

(øverste opdatering)

brut@lis

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2005 17:05:00
Svar/Indlæg:
349/17
kan du ikke få den til at rende 3200?

men her er svaret da sæt multipilieren op på 11,0 og fsb`en på 275 så får du lidt extra mhz udover de 2200 den plejer at rende

deamonized

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2005 17:07:17
Svar/Indlæg:
7/3
Hej.

Hvor sætter jeg multiplieren? syntes ikke jeg har set ligne i BIOS'en.

brut@lis

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2005 17:37:38
Svar/Indlæg:
349/17
det gør du sådan her gå ind i bios. og der går du så ind i chipset settings eller hvad det nu hedder i din bios og der skulle der meget gerne komme dette billede http://peecee.dk/?id=22091&nor...

så skal du så trykke på + tasten så du kan komme til at stille på multipilieren og det er der hvor at jeg har markeret at du skal stille på den se link
http://peecee.dk/index.php?id=...

og jeg håber på at du får det til at virke ellersv så må du jo råbe op herinde.

mvh den afskylige snemand

deamonized

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2005 18:50:16
Svar/Indlæg:
7/3
Hey.

Den findes absolut ikke i denne bios :/
ellers er jeg meget blind hehe.

Hvis du prøver at tjekke manuallen på det link jeg skrev kan du se hvordan bios ser ud. er ret sikker på

deamonized

Overclocker
Tilføjet:
08-12-2005 18:51:05
Svar/Indlæg:
7/3
erm fortsættelse :P

er ret sikker på den ikke er der

Cook

Elitebruger
Tilføjet:
08-12-2005 21:36:18
Svar/Indlæg:
563/64
#1 nu vil jeg prøve og moderere mig, men hvad fanden snakker du om...? 11*275 giver 3025 mhz og det ville være ny rekord for en socket A cpu :x.. Men det er garanteret multiplieren den er gal med..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2005 01:54:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det er AMD's Cool 'n' Quiet (kan ikke huske hvad den hedder på Athlon XP'erne) der sætter ind. Du kan installere/køre et program som "RM Clock 18", og lade din computer ignorere det.

Hvis du kører CPU-z i baggrunden, og f.eks. kører et program, starter Word op ie., vil du se, at clockfrekvensen kortvarigt stiger. Du kan få RM Clock 18 til at sætte CPU'en til at køre max.

www.google.com -> "RM Clock 18", hent, kør og konfigurér. Programmet er rimelig intuitivt opbygget, og selv hvis evnerne ikke skulle være til det, er der en udemærket readme/help del, som kan guide dig igennem det. Du behøver ikke at forstå alle koderne, bare fjerne fluebenene ud for "CPU Low Power Enable" osv.

Bare klø på mester. Jeg blev sgu også lidt mærkelig da jeg stødte på det første gang ;)

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2005 07:14:35
Svar/Indlæg:
1881/217
I siger at det er multiplieren - er der så også taget højde for, at det er en XP 3200+, hvor den højstsansynlig er låst (med mindre, den selvfølgelig er låst op, eller en god stepping) ?.

Hvis man siger FSB´en er 100 MHz., og multi er *11, skulle det meget gerne give 1100 MHz., som #0 skriver.

Derimod, hvis FSB´en er 200MHz (El. DDR 400) og multi er *11, så giver det 2200MHz., som passer fint med det antal MHz. hans CPU burde køre.

I må også godt prøve at divider 1100MHz. med 200MHz., for at komme frem til hvor meget multiplieren så giver, for at komme frem til den her konkluion, at den enten skal være låst op, eller af en god stepping.

Din supporter er inde på det rigtige.
Det er din FSB, der skal op på 200MHz. men tilsyneladene ikke vil gemme oplysningerne.

Det kan skyles flere ting. Enten at du skal opdater din BIOS, eller at dine RAM ikke kan/vil køre de timings som dit bundkort gerne vil for at køre stabil med de RAM hastigheder, og derfor kun vil boote med en FSB på 100*11 i multiplieren.

deamonized

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2005 08:35:28
Svar/Indlæg:
7/3

Jeg har fået hentet: RightMark CPU Clock Utility version 1.8. Det er vel det du snakker om ikke? ;O
Hentet fra http://cpu.rightmark.org/downl...

Der er ingen read-me der medfølger. måske jeg bare skal læse deres forum igennem. :/

Syntes fandme det er uacceptabelt at det bundkort groft udnytter min cpu :/

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2005 10:33:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Altså. Med mindre du har bøffet lidt i det, og sat FSB'en til 100 MHz i stedet for 200 MHz, er der ikke så meget at gøre.

Readme-filen er et IE-dokument der hedder: "RMClock"

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2005 10:40:40
Svar/Indlæg:
3214/18
NoNig -> Hvad dælen er det for noget "Cool 'n' Quiet" du snakket om på en alm. Barton CPU? For du mener vel, at den sætter clockfrekvensen ned når den ikke arbejder? Jeg har da aldrig hørt om det eller oplevet det. :l

Har dog set det virke i en tidligere bærbar jeg selv havde. Men den var jo udstyret med en XP mobile!

deamonized

Overclocker
Tilføjet:
09-12-2005 22:47:54
Svar/Indlæg:
7/3
Hej.
Jeg takker for svarende. jeg fik løst problemet. det var nogle jumpere på selve bundkortet som skulle sættes anderledes.

Ford

Overclocker
Tilføjet:
01-02-2006 10:41:45
Svar/Indlæg:
75/18
Det er garanteret jumpere der sætter FSB´en.. Har selv haft samme problem med et asus bundkort... Og nej, der stod heller ikke noget i min manual om, hvorledes jeg skulle indstille de jumpere, der skulle jeg ind på asus hjemmeside... Lidt dårligt...!