Pålodning af dims der er faldet af 6800

Grafikkort d.  10. december. 2005, skrevet af Lars_hjort
Vist: 575 gange.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 11:43:55
Svar/Indlæg:
1900/33
http://www.leadtek.co.jp/downl...

Billedet fylder 14,4 mb

Jeg opdagede her for nylig da mit gfx ikke virkede mere at der var en dims der var faldet af, det er den kvadraiske klods neders til højre hvor der står OR47 på!

Jeg har snakket med nosferatu og han sigger kortet måske er brændt af, derfor vil jeg selv prøve at lodde den på og se om gfx kommer til at virke!

Så ville jeg bare lige høre om jeg kan lodde 2 ledninger på gfx'et og så lodde dimsen på? Ledningerne skal self ikke være længere end 2-3 cm, bare så jeg kan se hvad jeg laver!

/Lars

Nipplehunter

Overclocker
Tilføjet:
10-12-2005 11:50:16
Svar/Indlæg:
96/10
Ja det er en god ide at lodde ledninger på så man kan se hvad man laver, så det sku der ikke være noget i vejen for ;)

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 11:51:35
Svar/Indlæg:
1762/50
Prøv at kontakte "Nosferatu" her fra siden..

Han kan sikkert hjælpe sig.. ;)

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 12:03:32
Svar/Indlæg:
1776/116
#2, jeg citerer fra #0

"Jeg har snakket med nosferatu og han sigger kortet måske er brændt af, derfor vil jeg selv prøve at lodde den på og se om gfx kommer til at virke!"

Kan ikke se hvad der skulle være i vejen med at lodde den på med lidt ledning, giver højst en smule ustabilitet.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 12:25:43
Svar/Indlæg:
2958/84
jeg har selv haft samme prob. med mit gf 5600, for at sige det rent ud de print er totalt umulige at lodde på, ved ikke om der er en eller anden slags lak / forsejling på men tinnen flyder bare rundt som små dråber og vil slet ikke binde, som sagt er det bare min erfaring, så fík jeg et 6600 GT til agp og det er sku da ok kort :00

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 12:53:21
Svar/Indlæg:
1900/33
#4 Det er 2 kvadratiske felter på printet hvor der skal loddes på på ca. 3*4 mm så der er rigeligt plads!

/Lars

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 13:24:05
Svar/Indlæg:
1762/50
->#3

haha! Jeg er vidst ikk helt vågen her til morgen..
Du må i sq undskylde! :r

Stefan_SN

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 13:40:22
Svar/Indlæg:
175/32
Jeg har selv oplevet samme problem med et GF4600
Kom ved en fejl til at ramme kortet med en harddisk, der slog en klods magen til din af.

Det var ikke muligt at lode den på igen.. Men nu er jeg ikke kongen i at lode med tin :00

Der er ikke andet for end at prøve sig frem...

Mvh. Stefan Pedersen

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
10-12-2005 15:08:56
Svar/Indlæg:
5039/109
Har den været så varm at den har loddet sig selv af?

Lod den på, og se om det virker.

kinajumjum

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2005 15:50:14
Svar/Indlæg:
22/1
Hvis du har problemer med tin'en ikke vil hæfte;

Se om du FORSIGTIGT kan skrabe hen over lodde-øerne med en hobbykniv - helst helt vandret. Det kan få lakken af, så du kan komme til at lodde.

Prøv at kommme til at lodde (varme) fra bagsiden af, direkte på benene fra dimsen, hvis de er tilgængelige. Og så tilfør loddetin.

Kan se din pointe med ledningerne, men jeg ville prøve at få loddet den ordentligt på.
(Vil lige nævne at jeg ikke har omtalte kort, så jeg udtaler mig i blinde). :r

GL.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 16:14:45
Svar/Indlæg:
1900/33
#9 Den genstartede mens jeg spillede så tror den har været for varm!

/Lars

Mentaly

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 16:26:26
Svar/Indlæg:
47/4
Hej

Brug noget loddefedt, så flyder lodninger sammen uden probs, det skal selvfølgelig ikke overdrives kun på de små lodninger.

Mvh Menty

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
10-12-2005 16:42:56
Svar/Indlæg:
5039/109
Det er rimelig meget der skal varmes op, før loddetinnet får fat. Man kan ikke bare smørre tinnet ud, så holder det ikke. Husk at vende den rigtigt.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 16:46:46
Svar/Indlæg:
1900/33
Er de revt en der har et billede af et leadtek 6800/6800LE Rev B1 der kan tage et billede af hvordan den skal vende? eller bekræfte at den vender ligesom den på Rev A1 på billedet?

/Lars

AlexKrycek

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2005 17:14:28
Svar/Indlæg:
199/4
Fjern lakken på komponent samt loddeø.. Hvis du ikke har grej til det kan en god skarp lommekniv godt gøre jobbet, men være forsigtig at du ikke får ødelagt "oddeøen. Så er det bare i gang med loddekolben - der er masser af plads, du kan jo køre på cykel mellem de nærliggende komponenter.

Whistler

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2005 17:20:34
Svar/Indlæg:
207/0
10:

man skal ikke skrabe på sådan print, det er bestemt ingen ide og der sidder ingen lak på lodde ø'er, det som du oplever er fordi din lodde kolbe simpelhen bare er for ring.

12: det hedder ikke loddefedt, men flus/flux det som hjedder loddefedt er KUN til at rense din loddespids med og det er bestemt ingen god ide at bruge sådan noget da det faktisk ødelægger din spids ("fedtet" er en kraftig syre)

hvis du siger højre hjørne, så er det nok en modstand til strømforsyningen på kortet (set udfra designet og det factum der sidder nogle power FET), så jeg vil forslå at du lodder den rigtig på (hvordan kommer jeg til).

du skal bruge følgende:

en loddekolbe (en med en transformator ville være godt og med PT100 føler men du har du nok sansynligvis ikke)

spidens på din loddekolbe skal være hel blank (det blanke skal være intakt også ellers er spiden slidt og brændt ud)

udover det skal du have fat i lidt Flus (væske ligne stads der klister, undgå at røre for meget ved det)

skaf lidt isopropyl alokohol (matas 15Kr) og nogle træ vatpinde.

og som rosinen i enden, så skal du have noget tyndt tin.

Nå til sagen :) :
såfremt du kan regulere din loddekolbe, så skal den stå på MAX 350grader, hvis du ikke kan det så undgå at tænke mere på det.

start lige med at dyppe en vatpind i spritten og rens lodde øerne, når du har gjort det så sætter du lodde kolben ned på øet og tilsætter lidt flus(eventuelt kunne du gørd det før du varmer) og varme forsigtet, vent 1-3sec og påfør så noget tin (det skulle gerne flyde pænt ud på dit Ø kom kun lige lidt på, men nok til at du kan hæfte modstanden)

nå så skulle den sag være færdig :) så skal du bare have sat modstanden på, smid lidt nyt flus på lodningen, og glid modstanden ind fra siden af imens du varmer, så skulle den gerne sidder fast og lodningen skulle være fin blank, samt flyde godt ud, så er det bare at lodde den anden side på samme måde :) og så skulle du være kørende, jeg vil fraråde at du lodder ledninger på, da du resikere at ødelægge en eventuelt regulering eller et data signal.

for en anden ordens skyld, så betyder 0R47 at det er en 0.47Ohms modstand :)

hvis der stod 1001 så er det en 1KOhm modstand etc. etc.
det sidste tal beskriver aldtid hvor mange nuller du skla smide på.

du skal være velkommen til at skrive til mig hvis du er i tvivel :) jeg har en del erfaring eftersom jeg arbejder med elektronik hver dag, også det som er noget mindre og mere avanceret end sådan en GFX kort.

Held og lykke

kinajumjum

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2005 19:05:01
Svar/Indlæg:
22/1

Det er korrekt at der ikke er lak på. De fleste alm. loddetin indeholder harpiks/rosin, og hvis han har prøvet at lodde på øen, kan der sidde rester af disse.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 23:06:01
Svar/Indlæg:
1776/116
Overvejet at smide det til RMA istedet for at begynde at lodde og gøre ved?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 23:41:13
Svar/Indlæg:
1900/33
Det er ingen kvitt:D:x

/Lars

Whistler

Superbruger
Tilføjet:
11-12-2005 01:05:34
Svar/Indlæg:
207/0
17#

der sidder ingen flus på printet, da det er blevet vaskede af efter lodde processen, flus har den kedelige tendens at det er en syre, så hvis man ikke vasker det af så ødelægger det printet eller giver træls kapaciteter på printet.

det du kalder "harpiks/rosin" er flus, som er i alt tin, men man lodder somregel med ekstra flus for at sørge for at loddningen flyder som den skal, dog kan det variere efter hvad type loddninger det kan være, kommer meget an på om det er blyfri eller gammeldags bly indholdig tin loddninger.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2005 16:21:52
Svar/Indlæg:
1900/33
Nå, jeg kedede mig her i formiddags så jeg prøvede at lodde dimsen på (jeg regnede med at kortet var defekt efter en samtale med Nosferatu) og til min store overraskelse virker kortet helt perfekt! Og sikken forskel der er fra et Voodoo Banshe:p

/Lars

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
29-12-2005 16:45:01
Svar/Indlæg:
5039/109
Smid en lille køleprofil på den, så falder den ikke af igen.