10:
man skal ikke skrabe på sådan print, det er bestemt ingen ide og der sidder ingen lak på lodde ø'er, det som du oplever er fordi din lodde kolbe simpelhen bare er for ring.
12: det hedder ikke loddefedt, men flus/flux det som hjedder loddefedt er KUN til at rense din loddespids med og det er bestemt ingen god ide at bruge sådan noget da det faktisk ødelægger din spids ("fedtet" er en kraftig syre)
hvis du siger højre hjørne, så er det nok en modstand til strømforsyningen på kortet (set udfra designet og det factum der sidder nogle power FET), så jeg vil forslå at du lodder den rigtig på (hvordan kommer jeg til).
du skal bruge følgende:
en loddekolbe (en med en transformator ville være godt og med PT100 føler men du har du nok sansynligvis ikke)
spidens på din loddekolbe skal være hel blank (det blanke skal være intakt også ellers er spiden slidt og brændt ud)
udover det skal du have fat i lidt Flus (væske ligne stads der klister, undgå at røre for meget ved det)
skaf lidt isopropyl alokohol (matas 15Kr) og nogle træ vatpinde.
og som rosinen i enden, så skal du have noget tyndt tin.
Nå til sagen :) :
såfremt du kan regulere din loddekolbe, så skal den stå på MAX 350grader, hvis du ikke kan det så undgå at tænke mere på det.
start lige med at dyppe en vatpind i spritten og rens lodde øerne, når du har gjort det så sætter du lodde kolben ned på øet og tilsætter lidt flus(eventuelt kunne du gørd det før du varmer) og varme forsigtet, vent 1-3sec og påfør så noget tin (det skulle gerne flyde pænt ud på dit Ø kom kun lige lidt på, men nok til at du kan hæfte modstanden)
nå så skulle den sag være færdig :) så skal du bare have sat modstanden på, smid lidt nyt flus på lodningen, og glid modstanden ind fra siden af imens du varmer, så skulle den gerne sidder fast og lodningen skulle være fin blank, samt flyde godt ud, så er det bare at lodde den anden side på samme måde :) og så skulle du være kørende, jeg vil fraråde at du lodder ledninger på, da du resikere at ødelægge en eventuelt regulering eller et data signal.
for en anden ordens skyld, så betyder 0R47 at det er en 0.47Ohms modstand :)
hvis der stod 1001 så er det en 1KOhm modstand etc. etc.
det sidste tal beskriver aldtid hvor mange nuller du skla smide på.
du skal være velkommen til at skrive til mig hvis du er i tvivel :) jeg har en del erfaring eftersom jeg arbejder med elektronik hver dag, også det som er noget mindre og mere avanceret end sådan en GFX kort.
Held og lykke