splitte slangesystem

Vandkøling d.  10. december. 2005, skrevet af Spio
Vist: 356 gange.

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 20:34:49
Svar/Indlæg:
1114/293
hejsa oc'ere

jeg sad og tænkte på om det ikke ville være godt at splitte mit slangesystem sådan at der kommer kølet vand direkte til cpu. gfx og NB og så samle det igen inden det smutter tilbage i min vandkasse.

hvad siger i ???

regards Spio

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 20:45:51
Svar/Indlæg:
1137/24
Smid dine specs, saa er det moeg' nemmere at hjaelpe dig :)
/Thomas

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 21:09:07
Svar/Indlæg:
1114/293
lille vandkasse med 3 radi med 120mm blæser
ehiem 1048
cape coolplex reservoir

xp 1700+
pow 6600gt
epox 8rda3+

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
10-12-2005 21:17:28
Svar/Indlæg:
274/19
Og hvilke blokke?

Helt generelt vil svaret være nej, du vil få tryktab når du splitter=lavere flow (plus at flowet skal fordeles over to eller tre slanger). Herudover skal det være balanceret da du ellers risikerer at en blok snupper alt flowet.
Desuden varmes meget lidt når det kører igennem en blok (prøv selv at regn på det).

Kun hvis man har en pumpe der giver masser af flow men ikke noget reelt tryk kan der være en lille fordel i det.

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 21:56:02
Svar/Indlæg:
1114/293
blokke

cpu: dangerden maze3

NB: asetek chipsætcooler

gfx: regner med en heatkiller til 6600gt agp rev 2.1

men hvilken reækkefølge skal jeg så tage det i hvis de skal serie forbindes

regards Spio

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 22:25:18
Svar/Indlæg:
1137/24
#3 Spis nu lige broed til... Ingen blok vil sluge alt flowet, det er en stor stor misforstaaelse!
Det er rigtig at L/T forholdet i de 3 blokke ikke vil vaere det samme, men der skal noget til foer det er skadeligt...
http://h2okoeling.dk/default.a...

Du maa have nogle ringe blokke, hvis de ikk overfoerer varmen ret godt... CPU normal 80W + 60W paa GFX + 15W paa chipset = 155W er ret meget at putte i vandet...

Hvordan kan en pumpe uden noget reelt tryk levere flere L/T end en som giver meget tryk IRL?
/Thomas

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 22:28:57
Svar/Indlæg:
1114/293
#5 Du maa have nogle ringe blokke, hvis de ikk overfoerer varmen ret godt... CPU normal 80W + 60W paa GFX + 15W paa chipset = 155W er ret meget at putte i vandet...

var det til mig

jeg er ikke nogen haj til vandkøling "endnu ;) " jeg er ved at lave mit vand køling så derfor mit spørgsmål om hvordan det er bedst at forbinde de forskellige blokke så det kommer til at køle bedst muligt til en gang OC

mvh. Spio

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 22:44:55
Svar/Indlæg:
4112/53
Du faar et bedre resultat med dine blokke, ved at saette dem i parallel, men det kraever at de alle er "flow" blokke, som f.eks. Mae 3 og Asetek hovedet, men Heatkiller hovederne er "tryk" blokke, og derfor vil denne ikke faa naer saa meget flow, som de to andre blokke vil.
Dermed ikke sagt, at det ikke er tilstraekkeligt, men det vil goere, at du ikke kan clocke dit gfx naer saa meget.

En 1048 er det snart lige meget hvad du vaelger at koere med (parallel eller serie), hvorimod en pumpe som f.eks Liang DDC (pro) er bedre til serielle systemer, end parallelle sys. og omvendt for en Hydor L30.

Som doit system ser ud, ville jeg saette CPU foerst, og saa ellers som du vil.

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 22:48:58
Svar/Indlæg:
1114/293
hvis jeg så skulle sætte dem i parallel forbindelse hvilket køehoved ville så være godt til mit gfx??

mvh. Spio

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 22:59:55
Svar/Indlæg:
1137/24
#6 Niks det hele var til Nugit...

#7 En DDC er meget velegnet til parallelt, hvor en svag pumpe kan give problemer...

#8 Maze4 fra DangerDen er rigtig godt! Har et selv og er yderst tilfreds!
http://www.coolerkit.dk/produc...
/Thomas

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 23:13:08
Svar/Indlæg:
4112/53
#9 DDC kan fint klarer tryk (naesten 4m vandsoejle), men kan ikke levere ret meget flow (ikke til maze 3/4 IMO, og slet ikke naar de kommer i et arallel system).

#8 Kan jeg kun give #9 ret, til et parallel system, der er Maze 4 GPU et af de gode, naar resten af hovederne ogsaa er til flow.
Hvilken radi er det du har?

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2005 23:23:35
Svar/Indlæg:
1114/293
jeg kan faktisk ikke huske hvad de hedder det er en radi til en 120mm blæser og den er osse 120mm tyk dem har jeg 3 af der sidder i serie i min lille vandkasse jeg biksede sammen på arbejde

det kunne jo måske være bedre med EN stor triple radi men det var jo lige hvad jeg sådan kunne finde i gemmerne

mvh. Spio

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2005 00:00:42
Svar/Indlæg:
4112/53
#11 tre smaa er faktisk en fordel nogle gange, da man saa kan splitte afkoelingen af vandet op i flere trin, saadan at du f.eks. koerer reservoir --> pumpe --> GFX --> NB --> radi 1 --> radi 2 --> CPU --> radi 3 --> reservoir, hvis du forbliver ved serielt setup.

Skifter du over til parallelt, saa vil jeg sige, at det giver bedste resultat ogsaa at splitte radi'erne op i 2-3 parallelle linier (for bedre flow), samler dem i 1-2 linier igen, og saa splitter dem op i X antal linier, som du nu har koelehoveder.

Nu har du "kun"3 radi'er, og 3 koelehoveder, saa ville jeg proeve at afbalancerer antal W til antal radi'er, som f.eks. ved at saette NB og CPU paa samme linie, og saa GFX paa sin egen, hvor du saa har 2 radi'er til CPU og NB, og en radi til GPU, og saa koerer med en mindrer diameter slange til GPU linien, og paa denne maade proeve at faa et stoerre flow over til CPU og NB, da det er her der er stoerst varme afsaetning.
Koet evt. de to radi'er i CPU linien i parallel ogsaa, hvilket ogsaa reducerer modstanden i CPU linien, og dermed ogsaa bidrager til, at CPU kan blive koelet bedre.

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2005 00:25:33
Svar/Indlæg:
1114/293
nu er problemet at mit vand sidder i en kasse for sig selv og jeg vil da helst ungå en masse slanger frem og tilbage

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
11-12-2005 00:27:59
Svar/Indlæg:
1114/293
kan jeg ikke bare splitte systemet sådan at der går en slange til cpu - chipset og en slange til gfx og så mødes de igen til radi

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2005 05:05:08
Svar/Indlæg:
4112/53
Du kan godt koerer med et parallel, og saa "noejes" med at have 4 slanger gaaende imellem kabi og "vandkasse", og ellers koerer som jeg beskrev "parallel systemet" i #12 nederst.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
12-12-2005 08:58:26
Svar/Indlæg:
274/19
#5:
"Du maa have nogle ringe blokke, hvis de ikk overfoerer varmen ret godt... CPU normal 80W + 60W paa GFX + 15W paa chipset = 155W er ret meget at putte i vandet..."

Nu kunne jeg skrive en lang udredning om termodynamikkens love, men det korte af det lange er at ALLE vandkølingsblokke praktisk talt overfører lige meget energi til vandet. Varme kan jo ikke bare forsvinde.

Men hvis du nu havde lavet et lille regnestykke for at underbygge dine udtalelser så kunne du se følgende. Vi antager her din beregning af effekten på 155W, og et meget lavt flow på 2 lpm.
c(vand)=4,18kJ kg^-1 K^-1
P=0,155J s^-1
Q=2/60 kg s^-1
temp forhøjelse: 0,155/4,18/2*60K=1,11K

Hvis vi nu kigger på cpu'en og hvilken flownedsættelse koldere vand kunne retfærdiggøre på den (ud fra maze 4 da jeg ikke har tal for 3'eren). Her ser vi på udgangsflow omkring de 3 lpm

Temp forøgelse vga+chipset=0,360K.

Ved aflæsning på grafer hos procooling vil der kun kunne retfærdiggøres en flownedsættelse på 0,15 lpm. Lur mig om der ikke bliver en flownedsættelse på lidt mere end det (kommer jo an på koblingen, det kan jo også laves til en fordel for cpu på bekostning af vga+chipset). Generelt set vil et parallelsystem dog føre til højere temperaturer.

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2005 11:32:46
Svar/Indlæg:
1114/293
#16 wow det der var sku mere end min lille hjerne kunne fatte :r men forstod det sådan at du vil have det i serieforbindelse men hvilken rækkefølge??

spio

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
12-12-2005 16:57:17
Svar/Indlæg:
274/19
Rækkefølgen er pratisk set lige meget, bare sådan som det nu flasker sig bedst med slangerne. Vandet stiger jo kun omkring en grad i temperatur gennem hele kredsløbet, så det der er vigtigst er bare at det kan løbe en så lige vej så muligt.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
13-12-2005 10:13:57
Svar/Indlæg:
1137/24
Du skal ikk kigge paa en pumpes L/T... Det siger intet om hvad den kan levere L/T... Naar man taler vandkoeling saa er det trykket du skal kigge paa for i de fleste tilfaelde saa haenger tryk og L/T linaert sammen... Du kan ikk have noget flow hvis du ikk har noget tryk... En DDC Pro vil levere langt mere flow end en L30 som er rated til 1200 L/T imod ~450 L/T

Hvorfor er er der saa forskel paa tempen med et DD Maze4 hoved og et STORM ved samme tryk?
Den varme som ikk bliver overfoert til vandet bliver jo self. i CPU'en som resulterer i hoejere CPU temp...

Jeg ved ikk hvilken baggrund du har faar de udtalelser, men det er sgu ikk helt sandheden!
/Thomas

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 02:39:06
Svar/Indlæg:
4112/53

Der er en meget simpel aarsag til, at en L30 vil levere flere L/T end en DDC, naar der er minimalt modtryk (som der jo er i et parallel system) kontra et serielt system.
Denne ene aarsag er: Slangestudserne. L30 har 1/2" gevind, mod DDC's 1/4" gevind. Saa en DDc kan MAX levere igennem en 8-9mm ID slange, mod en L30 kan levere igennem en 16-17mm slange, hvilket igen fjerner modstand i systemet.

Tryk og flow haenger ALDRIG liniert sammen paaa/med en centrifugal pumpe.
Der er forskel paa om pumpen er designet til at levere tryk, eller flow, hvorfor du ikke kan generelliserer som du goer der.

Jeg skal til eksamen i pumpeteknik her paa Tirsdag, saa jeg ved ganske udemaerket hvad jeg snakker om, isaer med Centrifugal pumper, da det er dem vi har fokuseret mest paa.

Der er kun en maade at se paa, om det er f.eks. en DDC eller L30 der kan yde mest, i det givne system, og det er ved at saette de to pumpekurver ind i samme diagram, som koelesystemets arbejdskurve, og se hvilken pumpe der skaerer system kurven laengst ude.
Da det ikke er til at lave en system/arbejdskurve for menig mand, saa er dette altsaa en udelukket metode, og vi maa her saa gaa over til skoen, hvor mit skoen er, at der skal bruges en DDC i et Serielt system med mere end 3 "ting" (koelehoveder eller radi) i serie, og en L30 hvis der koerers i parallel med "flow" koelehoveder. Med "tryk" koelehoveder i parallel, saa ved jeg ikke, men tror det er en fed, hvilken af de to pumper der saa vaelges.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 13:02:31
Svar/Indlæg:
1137/24
Jeg er ikke den store fysiker eller har den store doktorgrad i pumper, men noget siger mig at du bygger meget af det du ved paa teori og ikke saa meget praksis erfaring med vandkoeling i oejemaal...

En DDC (Pro) kan man godt putte 16-17mm slange paa som en L30, men det er jo igen teori... Der er ingen der koerer med 16-17mm slanger i vankoelingssystemer, saa den sammen ligning er IMO irrellevant...

Ja, det er meget generaliseret at sige, at sige tryk/flow haenger linaert... Pointen at moderne vandkoelingssystemer er saa restriktive, at du skal have en tryk pumpe for at faa godt flow...
/Thomas

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2005 16:14:36
Svar/Indlæg:
274/19
#19 Du har misforstået noget rimeligt fundamentalt inden for køling. Så længe alt den energi en kilde udgiver i form af varme ikke fjernes vil temperaturen stige. Så hvis vi følger din logik vil en god køler kunne nå det absolutte nulpunkt, mens en dårlig ville smelte meget hurtigt. Dette er tolket bokstavelig, men er basalt set det du skriver.

Når det sættes op sådan er det jo klart at det ikke er tilfældet. Det skyldes at energioverførslen er afhængig af temperaturen i forholdet Q=m*c*Δt. Dvs. at jo varmere en køleblok er i forhold til vandet, des mere energi kan den overføre. Derfor som temperaturforskellen stiger vil den overførte varme stiger, hvilket føre til lavere temperaturforskel som igen fører til lavere varmeoverførsel... Der vil indtræffe ækvilibrium ved en temperatur når den afgivne varme er den samme som den optagne varme. Hvad der gør vandblokke forskellige er deres evne til at overføre denne varme. Her er mange principper der gør sig gældende og en god vandblok skal opnå et godt kompromis mellem forskellige af disse. En god vandblok vil som følge af dette opnå ækvilibrium ved en lavere temperatur.
Af principper kan der blandt andet nævnes at vameoverførslen er afhængih af overflade, at der over et stykke kobber vil være en varmeforskel afhængig af afstanden, samt at vand over en overflade vil danne et isolerende grænselag.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 18:45:16
Svar/Indlæg:
4112/53
#21 netop naar du ikke kender til fysikken, og teorien bag pumper og varmeoverfoersel, saa skal du passe paa med at kaste med sten imod os der har denne viden!!! :00

Jeg har selv arbejdet med pumper som broedvej, og ved derfor ganske udemaerket hvad en centrifugal pumpe kan, og ikke kan.

Fordi du kan monterer 16/17mm slanger paa et 1/4" BSPT (ca. 12mmOD) gevind, er det jo ikke ensbetydende med at der er de 16mm til raadighed, hvilket der er med et 1/2" BSPT gevind (ca. 21mm OD), og det er her at den store forskel er paa disse.
Det hjaelper jo ikke meget, at derer en 8 sporet motorvej fra kolding til Frederikshavn, hvis der bare paa de 100 af meterne, kun er 4 spor. Det er det samme der goer sig gaeldende her med slangestudsene paa pumperne. Fordi du kan montere 16mm slanger, er det jo ikke ensbetydende med, at din pumpe med 8mm ID i slangestudsen kan leverer vand nok til denne 16mm slange.

For mit vedkommende, der kommer der paa et tidspumkt til at blive lavet et parallel system i stedet, hvor jeg vil koerer med 16mm slanger til/fra pumperne (2 eller 3), og saa med de respektive slangediametre (8-12mm) til alle koelehovederne, fra manifoldene.
Dette kraever "bare", at man har parallelle radiatorer nok, til at kunne absorberer flowet, hvilket er min begraensning PT.