Der er en meget simpel aarsag til, at en L30 vil levere flere L/T end en DDC, naar der er minimalt modtryk (som der jo er i et parallel system) kontra et serielt system.
Denne ene aarsag er: Slangestudserne. L30 har 1/2" gevind, mod DDC's 1/4" gevind. Saa en DDc kan MAX levere igennem en 8-9mm ID slange, mod en L30 kan levere igennem en 16-17mm slange, hvilket igen fjerner modstand i systemet.
Tryk og flow haenger ALDRIG liniert sammen paaa/med en centrifugal pumpe.
Der er forskel paa om pumpen er designet til at levere tryk, eller flow, hvorfor du ikke kan generelliserer som du goer der.
Jeg skal til eksamen i pumpeteknik her paa Tirsdag, saa jeg ved ganske udemaerket hvad jeg snakker om, isaer med Centrifugal pumper, da det er dem vi har fokuseret mest paa.
Der er kun en maade at se paa, om det er f.eks. en DDC eller L30 der kan yde mest, i det givne system, og det er ved at saette de to pumpekurver ind i samme diagram, som koelesystemets arbejdskurve, og se hvilken pumpe der skaerer system kurven laengst ude.
Da det ikke er til at lave en system/arbejdskurve for menig mand, saa er dette altsaa en udelukket metode, og vi maa her saa gaa over til skoen, hvor mit skoen er, at der skal bruges en DDC i et Serielt system med mere end 3 "ting" (koelehoveder eller radi) i serie, og en L30 hvis der koerers i parallel med "flow" koelehoveder. Med "tryk" koelehoveder i parallel, saa ved jeg ikke, men tror det er en fed, hvilken af de to pumper der saa vaelges.