Installere winxp via anden computer.

Diverse d.  12. december. 2005, skrevet af Illgor
Vist: 381 gange.

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2005 15:02:09
Svar/Indlæg:
512/68
Hej
Jeg står i et lidt meget irreterende problem!
Jeg sidder med en fujitsu siemens lifebook - de små af slagsen uden nogle drev.
Desværre er windows gået kaput:(
Windows\System32\Config\System er kaput.
Ja tænker I så...fyr et usb drev til og installer win igen...
Ja, men problemet ligger så bare i at den ikke vil genkende usbdrevet, men KUN usb diskette drev. (sidder med bege dele)
Nå, men nu har jeg så fået fat i en adapter og sat hd i en alm stationær og fået kopieret det vigtige...
Jeg har prøvet at installere en hel ny windows installation via den stationære, men som jeg havde regnet med virkede det ikke.
Jeg har prøvet at erstatte system filen med en ny installation system fil, virkede heller ikke.
Så tænker jeg - er der en smart måde man kan installere windows på så man kan flytte hd over til den bærbare så det virker? Eller andre ideer? Har prøvet usbdrivere via diskettedrevet, men uden held (prøvede dog kun et par stykker)
Gode ideer er MEGET velkomne...

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2005 15:07:07
Svar/Indlæg:
10398/435
lig XP ned på disketter.. du skal ha fat i ca 300 disketter :e der må da være en måde at få usb drevet til at virke... har du rodet i bios? fulgte usb drevet med eller hvordan?

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2005 15:11:59
Svar/Indlæg:
3943/44
kan du ikke lave en netværks installation? - det burde være muligt! - spørg Bill hvordan

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2005 15:12:54
Svar/Indlæg:
6052/189
fandt der her i min txt-fil med blandede tips og trickz.

Installer XP over netværk:

Laver en bootdisk, og loader dine LAN-drivere
Så sharer du en mappe på en maskine, f.eks. xp på server1
og skriver net use x: \\server1\xp
"The command completed succesfully" skulle den gerne skrive
Så loader du smartdrv.exe
Går ind i x:\i386 og starter winnt.exe
Så vælger du source som x:\i386 og installerer

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2005 15:23:01
Svar/Indlæg:
512/68
Kan man evt. ikke bare smide winxp ind på en anden partition?
Hvis ja, hvordan starter man så installation?
Kan jeg evt. formattere det ene drev som fat32 og så smide winxp derind og så starte en bootdisk og køre winnt.exe fra i386?
#3 - hvordan loader jeg mine lan drivere?

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 13:50:31
Svar/Indlæg:
512/68
Hej
Nu har jeg prøvet følgende-
Har formateret hd vha stationær comp, lavet en ntfs drev og et fat32 drev. Smed winxp installationsmappen ind på fat32 drevet og smed hd i den bærbare.
Jeg booter med en bootdisk hvor jeg har smidt smartdrive ned på. Kører smartdrive og så kører jeg x:\winxp\i386\winnt.exe
Dette starter da os fint og den går over i blå skærm og begynder at kopiere filer til hd (ved så ikke lige hvorfor da de jo allerede ligger på hd). Nå, men når den er færdig så skriver den at jeg ska fjerne disketten og trykke ENTER hvorefter comp til restarte og gå videre med inst.
Det gør jeg så, men den kommer så bare til "operating system not found"
Nogen med en ide?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 13:57:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0/#5

Jeg har to forslag.

1: Få fat i en ekstern harddisk. Læg alle filerne fra mappen "i386" på CD'en derover. Og kør installationen sådan.

2: Få fat i en converter til harddisken. Med andre ord, pil den ud af din bærbare, og sæt den i en stationær computer f.eks.. Når så filerne er lagt over, vil installationen bede om en genstart. Du slukker derefter computeren, sætter harddisken tilbage i den bærbare, og fortsætter installationen således.

Garanterer ikke det virker for dig, men det har hjulpet mig et par gange.

Hele møllen går ud på, at du skal have en form for bootdiskette. Om så det er en floppydisk, en CD eller filerne på harddisken.

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 14:01:04
Svar/Indlæg:
512/68
#6 - mulighed kan jeg desværre ikke: ( - der er nemlig kun usb support for floppydisk i dos.
Mulighed 2 skal jeg da lige prøve!
Men forstår ikke hvorfor den ikke vil køre videre på installationen? Har jeg lagt alle installationsfilerne over på harddisken og kører den direkte derfra...
Men prøver lige 2.

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 14:13:34
Svar/Indlæg:
512/68
hmm...
Ser ud til den bare står og blinker med en markør.
Nogen ide?

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 14:16:37
Svar/Indlæg:
688/32
Brug #6's anden forslag. Og husk at der ikke må sidde andre harddiske i din stationære når du starte installationen. Så pil dem fra eller deaktivér dem i biossen.

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 14:17:54
Svar/Indlæg:
512/68
#9 - det er #6's forslag jeg har brugt - og har pillet de andre hd fra...(kun cdrom der og den bærbare hd der sidder til)
Er lige igang med at formattere i fat32 i stedet for ntfs...

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 14:22:13
Svar/Indlæg:
512/68
Hmm...
Hjalp ikke at formatere med fat32!
Nu ved jeg sku ikke hva jeg skal gøre?? HUH ...lortecomputere...

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 14:53:15
Svar/Indlæg:
512/68
hmm...ingen med nogle andre superideer!!

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2005 15:39:02
Svar/Indlæg:
274/19
Har computeren ikke en eller anden form for gemt partition hvorpå der ligger en slags ghost fil der kan bringe computeren tilbage til original stand? Noget med at man skal gøre noget bestemt under startup der aktiverer det. Prøv evt. at kigge i din manual, eller spørg fabrikanten.

Ellers kan du prøve at få fat i en linux distro på et par disketter og starte derfra..

Kristian_Wraae

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2005 15:41:57
Svar/Indlæg:
61/4
#12 har du prøvet at installere hele styresystemet på den stationære computer først og så flytte harddisken tilbage i den bærbar og så installere alle driverne?

Jeg ved ikke om det virker, men jeg kunne sagtens boote min installation fra min Abit NF7-S på min dual Xeon.

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 15:47:02
Svar/Indlæg:
512/68
#13 - nej, desværre ikke (det er ikke ibm!!)
Der står o manualen at man skal bruge en pcmcia cdrom drev, men det har jeg ikke:(
#14 - har jeg prøvet - den ville ikk boote:(

steen

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 16:35:29
Svar/Indlæg:
2870/65
Når jeg står med sådan et problem, laver jeg en netværks boot diskette (Du kan bruges Barts Boot disk...den er heeelt kanon).
Du skal også bruge en win98 Startdiskette med Smartdrv.exe.

1. Start med win98 Startdisketten i dyret. Fjern alle partitioner med Fdisk. Genstart og opret nye partitioner (2 minimum i FAT32 - 1 til system og 1 til Installation-filer). Husk at formatere. Husk at sætte den primære DOS partition activ i Fdisk.

2. Start med Barts boot disk og før alle filerne over på installations-partitionen. Det vil hjælpe hvis du finder 3 filer (xcopy.exe, xcopy32.exe og xcopy32.mod) og lægger dem på installationsdrevet først. Så bruger du en xcopy kommando til at kopiere med FRA ET "mapped" drev på en anden maskine(f.eks: xcopy j:\xp cd /s e:\xp cd, hvor j er dit mapped drev og e er dit installations-drev. Når alle filer er kopieret over, genstarter du på win98 startdisketten.

3. Start på win98 startdisketten. Hvis du har lagt Smartdrv.exe i xp cd-mappen skriver du i DOS-prompt: smartdrv 8192 8192 og tryller enter. Så finder du winnt.exe og kører den. Accepterer den sti som den blå skærm foreslår.....og så skulle tingen gerne kører af sig selv...HUSK: maskinen kopierer filerne til installationen ind 2 gange...ikke noget med at afbryde efter den første kopiering...så finder den ikke noget bagefter.

Note: smartdrv 8192 8192 allokerer 8 MB istedet for kun 2 MB ram som er default med smartdrv....du vil tydeligt kunne mærke forskel.

Hvis den stadig ikke kan finde installationen efter denne tur, skal du undersøge din disk for fejl...eventuelt kigge i BIOS efter korrekt start-rækkefølge.

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 11:53:44
Svar/Indlæg:
512/68
Så virkede det sku:D
Brugte sådan ca steens metode, dog med et drev i stedet for netværksdrev. Og så fik jeg installeret win2k!
Takker mange gange for alle de gode svar.
Tror jeg laver et drev kun med win installationsfiler på, så man altid lige kan geninstallere.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 17:07:34
Svar/Indlæg:
2958/84

steen

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 20:16:18
Svar/Indlæg:
2870/65
#18....ja, Nlite er bare for cool. Bruger det selv og har indtil nu sparet migselv for en masse fumleri med drivere og Servicepacks.

Næste trin vil være at ind cooperere Officepakken...det er bare for skægt at lege med. :e