Jeg har egentlig postet en nyhed om samme, men da den ikke er kommet op, poster jeg her. Det er lidt af en "gammel nyhed", men efter min mening ser VIA´s nye udspil rigtig spændende ud :)
I korte træk kan jeg fortælle at den største model (so far) kører 1,5ghz, og yder efter min vurdering som en CPU med tilsvarende rating.
Den er bygget med IBM´s 90nm-teknologi, og har 70 millioner transistorer. Derudover bruger den kun 3.5w under full load! :e De snakker noget om at CPUen passer i s478/479, og virker i samme med en BIOS-update, men om dette er sandt er svært at afgøre..
Det jeg ser som det bedste ved testen er at man får ca 100 min mere batteri i forhold til Intel som er noget af det jeg ville gå efter frem for noget andet. En bærbar skal jo være i stand til at køre i over 5 timmer med fuld knald på.
Men det skulle vel være muligt at lave en virkelig strømsparende Subnote (Max 1.5 kg) efter som Via allerede har GFX kort der bruger under 5 watt. Så vis de udviklet et smart chipset med indbygget GFX kort osv og kommer så langt ned i forbruget uden at miste for meget af 3d kraften deres kort har. Så ville de være i stand til at få 50% mere strøm og 100% mere 3d power i forhold til Intel Extream 2 GFX kort.