Dét var da en positiv nyhed!
På den anden side havde jeg også svært ved, at forestille mig at AMD ikke ville fortsætte i den dur - nu hvor deres navn er positivt omtalt af stort set alle.
Det skyldes, som alle ved, at deres teknologi er et godt stykke foran Intels. AMD's processorer virker som mere gennemtænkte hele vejen igennem, sammenlignet med deres rivaler.
Tag nu f.eks. Intels HTT (Hyper Threading Technology) som i grunden ikke er andet end en kunstig simulering af din processor hvor den gennem optimeret/manipuleret software snyder én til, at tro at den har effekt som en dual-processor.
Som mere seriøse landvindinger har AMD til gengæld opnået at udvikle deres Hyper Transport Technology (kan sjovt nok også forkortes til HTT). Men her har vi at gøre mere en mere håndfast forbedring - særlig hvis man også tager AMD's indbyggede memorycontroller i betragtning sammenholdt med deres lavere strømforbrug.
Men det ligger da helt fast, at folk nu higer efter AMD - logisk nok. Denne sag har også gjort det godt som en slags PR-kampagne. Hver gang AMD optræder i søgelyset med positiv omtale giver det et stort boost for deres renommé. Intel derimod har masser recourser til PR-kampagner o.lign. Det er i hvert fald ikke kapital de mangler. Så man kan da sige, at denne sag nu har gjort folk bevidste om, at AMD's CPU'er rigtig attraktive og højtydende.
Nu venter vi så bare på, at Opteron-hungrende folk kan få stillet deres lyst for derefter, at rette deres blik mod AMD's næste lancering: M-Sockets - rart er det i hvert fald, at man ved at disse Opterons S939 ikke på nogen måde var rosinen i enden men derimod at man nu kan vide sig sikker på en kæmpe performancemæssig scoring ved næste køb af CPU.
Det går virkeligt stærkt for AMD - så stærkt at vi brugere tilsyneladende slet ikke kan følge med. Se bare hvor mange variationer der findes Athlon/Opteron-platformen. De findes med forskellige størrelser på deres L2-cache, forskellige Sockets (S754, S939, S940) osv osv...
Personligt tænker jeg på, at opgradere når en CPU, som yder svarende til 1xOpteron dualcore omkring de 2.5-3Ghz kan erhverves for omkring et par tusinde. Men et setup med 2x265 Opterons S940 er helt sikkert min drømme-konfiguration - altså 2xdualcores med ialt 4x1.8Ghz med hver 1MB L2cache.
Mvh
Ali