Hvilken router skal jeg vælge

Diverse d.  14. december. 2005, skrevet af Giraffen
Vist: 279 gange.

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 16:29:34
Svar/Indlæg:
561/52
Hej
Jeg skal have købt mig en router da jeg ikke kan bruge min swiths til min nye internet udbyder"Cybercity".

Så jeg vil gerne have nogle råd til hvilken en jeg skal købe.

Den skal kunne tage 6 pcér.
Ved ikk om det kan lade sig gøre, men Det ville være rart hvis jeg kunne justere båndbredden til hver pc

Mvh Jesper

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 17:10:26
Svar/Indlæg:
3943/44
Cybercity sender da en router med - hvor man bare skal sætte switchen bagefter - det plejer da at virke!

Tja - ellers skal du nok ikke købe den billigeste (jeg har en af de billigeste) ikke at de ikke er fine til normalt brug - men når man henter linux iso'er over torrent på en 100mbit forbindelse genstarter router engang i mellem pga. flood! - de lidt bedre routere kan klare det! (eller den bare begrænser forbindelser)

speedii69

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2005 21:03:48
Svar/Indlæg:
130/21
dog skal det lige siges at hvis du skal bruge en som er god til at lukke og åbne porte til de forskellige computerer. Skal du IKKE bruge cybercity's router.! De kan slet ikke finde ud af det. :)

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 05:33:02
Svar/Indlæg:
561/52

Som netværket kører nu er der tildelt en Ip Adr. til hver Pc. Og som jeg har forstået det kan det ikke lade sig gøre fordi man kun får en Ip Adr. ved cybercity. Den bliver tildelt routeren og den deler så ud til Pcérne. Det har jeg fået at vide jeg ikke kan gøre med en swiths. Også er der jo også lige det jeg godt kunne tænke mig at kunne styre båndbredden til hver pc.

Jeg har ikke fået udstyret endnu, kan jeg ringe til cybercity og selv bestemme hvilken model jeg vil have.

Mvh Jesper

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 09:09:36
Svar/Indlæg:
3943/44
#4 det eneste en switch gør er at dele signalet ud på flere porte (lidt smartere end en hub dog) - det er rigtigt at du hos CC kun får en ip, men det er kun den eksterne ip - CC's router giver dig ip'er på indersiden

Det system som TDC bruger med at alle computere får en IP på nettet er lidt noget hat, lidt nemmere med server funktioner, men man kan kun få en statisk ip så kan man sige det er pænt lige meget! - mener også at de er begyndt at smide router med men er ikke sikker (sidste tilbud jeg fik var medarbejder bredbånd, der var router med)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 09:17:06
Svar/Indlæg:
3943/44
så lige at du ville lege med båndbreden til hver computer, mener nogen af de dyrer routere kan dette - men tror det vil være billigere for dig at sætte en (free/net)BSD server op disse kan bruges til at sætte båndbredde for hver com - kan ikke huske hvilken version af bsd (måske kan de begge)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 09:23:57
Svar/Indlæg:
2870/65
Havde tidligere CC i 5 år (skiftede da jeg fik medarbejder betalt TDC).

Der har aldrig været noget med at man ikke kunne sætte en Switch på CC´s netværk.

Havde selv en Cisco 677...og den fungerede fint. Man kan lave en terminal session til routeren og åbne og lukke porte næsten som man lyster. Den har dog den begrænsning, at man kun kan forwarde 16 porte (med mindre man forwarder porte i blokke).
Men 16 entries til port-forwarding burde være nok for de fleste.

Hvis du vil kontrollere båndbredden for hver enkelt pc, har du flere muligheder:

1. Find et program som kan det lille trick (muligvis Netlimiter)
2. Lav en Linux router. På sådan en fætter skulle det være muligt at lave begrænsninger i tafikken.
3. Køb en router (som koster en bondegård) som kan det stads.

De routere som du får hos CC eller andre udbydere, er ikke beregnet til at du skal kunne manipulere med båndbredden. Det er nogle små enkelt.mands routere (næsten). De er som sagt ikke beregnete til avancerede funktioner som du der spørger efter.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
15-12-2005 14:35:43
Svar/Indlæg:
14079/622
Tag Linksys WD54G (eller hvad den nu hedder :P)

Det er den populæreste inde på edbpriser.dk.. jeg har lige købe den. Nem at sætte op, og så kan du køre med moddet firmwire :)

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 18:53:32
Svar/Indlæg:
561/52
Beatmore
Hvad er en BSD server?.

Har du evt et link ?.

Forløbig tak for svarne.

Mvh Jesper

FnaX