Nye disk = optimal opsætning.

Diverse d.  15. december. 2005, skrevet af o27
Vist: 248 gange.

o27

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 22:17:56
Svar/Indlæg:
937/191
Får nye diske her i weekenden:; 2x WD 160gb 8mb Sata & 1 stk 7200.7 ide disk til lager.

Spørgsmålet er så hvordan jeg sætter dem bedst op - skal bruges i en HTPC.

Skal jeg køre dem i Raid 0 eller install xp på den ene disk og smide pagefil på den yderste partition på den anden disk?

Hvad vil føles hurtigst?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 22:43:22
Svar/Indlæg:
2870/65
Som altid vil svaret være: It depends...Hvad ønsker du at opnå...og hvilke redskaber har du til rådighed. Hvor meget ram har du den maskine?

Ingen grund til at lave et raid 0, hvis din maskine ikke skal arbejde med meget I/O intensive programmer/opgaver. Her kan rigeligt med ram hjælpe dig et godt stykke vej.

Rigeligt med ram kan også gøre, at pagefilen i visse tilfælde vil være en flaskehals, istedet for en hjælp.

Hvis du vil køre med pagefile, skal du sikre dig at den kører på den disk config som giver den hurtigste I/O (både læse og skrive hastighed). Det er ikke altid en fordel at lægge pagefilen ud på en anden disk end systemdisken(e).

Page filen er væsentligt langsommere end rammene. Hvis du kan bruge ram som buffer for streams, vil din pagefil kunne undværes (Disable Page Executive registry háck eller bare som alm. tweak).

Hvis din HTPC kun skal bruges til at streame filer (film, TV el. lyd), skal du vælge at lægge de filer som skal streames på den type disk config som giver den højeste læse-hastighed (oftest raid 0).
Skal den derimod også bruges til at rendere/encode filer, vil du omvendt få brug for høj skrive hastighed.

Giver det mening?

o27

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 23:00:46
Svar/Indlæg:
937/191
hehe jah sådan da. Den skal primært bruges til at afspille film og HD 720p og 1080p materiale.

Maskinen bliver s.754 3200+ mobile og 1gb ram

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2005 00:31:05
Svar/Indlæg:
2870/65
Ved alm. mpeg2 streams skulle en enkelt disk gerne kunne afspille ca. 4-6 streams samtidigt...men så hakker de sidste sikkert en smule.

Hvis du vælger at bruge raid 0 som lager disk, vil du ikke få meget mere ud af det...forudsættes at man kun kan se en stream ad gangen.

Så, logikken må være at bruge et raid til system disken...og her vil jeg da anbefale raid 1 (datasikkerhed).

Selv bruger jeg en s754 Qbiq 3801 som HTPC. Til den bruger jeg 1 GB Geil Value ram, samt en WD 400 SE16 disk. Disken kan levere op til 62 MB/s.

Til sammenligning med diskens hastighed, vil en mpeg4 med en rimelig høj encoding (nær DVD kvalitet) kræve mellem 700-900 kbps.

Selv om 1080p/i vil kræve en højere hastighed af din disk (op til 7-8 Mbps), vil den sagtens kunne levere til mere end en enkelt stream simultant.

Mpeg2 kan afspilles på en p3 700 Mhz cpu. Kan forestille mig at 1080 vil kræve ca. 1,5 Ghz for flydende afvikling...så der kan jeg ikke se at der skulle være nogen problemer.

Konklusion: Dit system er fuldt ud kapabelt til 1080 standarden, uanset hvilken disk config du vælger at bruge.

o27

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2005 10:10:42
Svar/Indlæg:
937/191
Jamen super forklaring Steen ;) Det sgu noget jeg kan bruge til noget :e

Har lige fået fingre i et antec aria micro-atx kabi, så går udfra det bliver samlet i løbet af weekenden.

Takker for forklaringen ;)