Data korruption / BSOD mm

Diverse d.  17. december. 2005, skrevet af Martinity
Vist: 331 gange.

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2005 01:35:03
Svar/Indlæg:
73/13
Er havnet i lidt af en kattepine. Her på det seneste er jeg begyndt at få bluescreens under stort set hver windows session. Jeg har ikke været i stand til udfra hvad de handler om at bestemme problemets natur.

Under hver opstart efter en bluescreen er der blevet kørt scandisk med en besked om at der skulle tjekkes for "Consistency", ofte med en ret omfattende liste af fejlrettelser. Problemet blev værre og værre, så slemt at mit d: drev til sidst slet ikke kunne åbnes mere. Umiddelbart skulle man tro at det var en af diskene den var gal med, men også med andre disks end mine 2 primære får jeg bluescreens og fejl. Selv efter geninstallation af windows. Antivirusprogrammer finder ingen virus. Har opdateret bios og prøvet andre ram uden held. Jeg har kørt diskværktøjer der ikke har fundet nogen fejl. Nu har jeg så lige kørt Hot CPU tester i en times tid uden fejl. På trods af det oplever jeg stadig bluescreens og tilsyneladende tilfældige fejl når jeg prøver at køre programmer.

Det skal nævnes at jeg også har forsøgt mig med et nyt IDE kabel til harddiskene.

Jeg kørte memtest på mine 2 crucial 1gb blokke med en del fejl til følge, da jeg byttede om på deres placering på motherboardet kørte de dog uden fejl.. betyder det virkelig så meget i hvilken rækkefølge de er ifht. hinanden? De kører pair.

Håber virkelig at der er nogen herinde der udfra ovenstående kan være med til at udpege synderen i mit setup.. det er virkelig frustrerende ikke at vide hvor fejlen ligger :(
Kristian

Superbruger
Tilføjet:
17-12-2005 01:38:40
Svar/Indlæg:
605/29
Lyder da til, at ramene var synderen? du må give lidt feedback på om du stadig får bluescreen efter du har byttet ram plads.

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2005 01:49:25
Svar/Indlæg:
73/13
De kører fint iflg memtest men jeg får stadig shutdowns og programmer der lukker af sig selv, så det lader ikke til at have hjulpet :x

Det er virkelig besynderligt og frustrerende at man ikke uden videre kan se hvad synderen i systemet er.

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 01:59:48
Svar/Indlæg:
3214/18
BSOD skyldes oftest RAM-fejl. Så jeg vil råde dig til at sætte memtest86 til at køre natten over, og se om det ikke er dem den er gal med.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 02:00:53
Svar/Indlæg:
2307/37
#2, får de ram nok at leve af? Crucial kan vist godt lide godt med strøm.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 02:03:02
Svar/Indlæg:
2307/37
BTW, så kan du trykke F8 under opstart og så vælge en indstilling, der gør, at maskinen ikke automatisk genstarter ved BSOD. Det giver dig mulighed for at skrive den præcise fejlmeddelse ned. Herefter vil et hurtigt opslag på google kunne spore dig ind på problemets arne...

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2005 09:51:49
Svar/Indlæg:
73/13
#3: Så har memtest kørt i 7 timer uden at finde fejl, den må næsten ligge et andet sted så.

#4: De er sat til 2.8v, det højeste mit mobo kan klare. Desuden har systemet kørt perfekt i et par måneder med dem, så tror fejlen må findes et andet sted.

Internet explorer lukker f.eks. ned hver gang http://www.techpowerup.com/ati... loader helt færdig.. besynderligt. Nu har jeg slået al anden hardware end c: drev og videokort fra og det er stadig samme problem med programmer der bare lukker.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 10:17:05
Svar/Indlæg:
2307/37
#6, har du læst #5? Det vil være en ikke uvæsentlig hjælp at få at vide, hvad der helt præcis står i fejlbeskeden... ;)

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2005 10:22:48
Svar/Indlæg:
73/13
Ja, har lige slået det til. So far har jeg fået en: IRQL_not_less_or_equal, en Bad_pool_caller og en windows has shut down to protect the system med en henvisning til filen dxg.sys og en anmodning om at skifte video adapter.

Kan det være grafikkortet der er skyld i alle mine problemer?

palle

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 13:31:13
Svar/Indlæg:
2307/37
#8, hvis den ligefrem nævner grafikkortet, så kan synderen jo sagtens være der. Men inden, du flår kortet ud og kyler det ud af vinduet, så kan du jo lige dobbelttjekke, at det sidder ordentligt i, og så afinstallere alle grafikkortdrivere og installere nogle nye. Hvem ved, måske det hjælper...

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2005 18:51:37
Svar/Indlæg:
73/13
Kan skyldes at det gennem lang tid har været for varmt. På et tidspunkt for lang tid siden var blæseren gået i stå mens jeg spillede World of Warcraft. Da var temperaturen oppe på 105c! Ellers ligger den omkring 80-85 ved belastning.

Men hvor sansynligt er det at grafikkortet kan gøre en harddisk ulæselig? Bliver der sendt megen data fra grafikort til harddisken?

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2005 19:43:55
Svar/Indlæg:
73/13
En anden lidt underlig ting er at der under opstart af computeren er en lille streg _ der blinker i måske 30 sekunder før windows startupskærmen kommer på :l

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2005 19:59:52
Svar/Indlæg:
73/13
Nu har jeg prøvet med en anden ramblok uden held, så rammene er fritaget. Er det muligt på nogen måde at se om strømforsyningen skylle være synderen?

The

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 20:44:48
Svar/Indlæg:
1406/100
Hey der..

Det lyder mere at din HD er på vej til at futte når dine ram ikke laver fejl i MEMtest 8) Hvad der osse er godt.. Dit gafikkort kan det ikke være... for vis det er blivet for varmt ville det bare vise nogle varme fejl.. Så check din hd fra DOSMOD på den gode glamme dags.. det viker hver gang vi det er ellers har de osse et program til det her på siden..

Lige med PSU er der kun en måde at finne ud af det på.. låne eller anskaffe sig en anden

:l :l

håber at du finder dig problem... selv om jeg er rart sikker på at det er din hd Held og lykker her fra

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 21:07:28
Svar/Indlæg:
2958/84
Bare en tanke, kunne det være 3.3v fra strømforsyningen, at det er strømforsyningen der er ved at ryge. eller 5v til hd'erne.

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
17-12-2005 23:24:46
Svar/Indlæg:
73/13
Iflg bios er de forskellige volt på: Vcore 1.552, 3.3v 3.392, 5v 5.160 og 12v 12.032.

Nu har jeg prøvet at køre lidt med en gammel reservedisk og har ikke fået nogen fejl der, så det lader til at det er mit c drev, en Western Digital caviar 120gb disk, der er problemet. Underligt da Western Digitals eget testprogram DataLifeGuard ikke fandt nogen fejl da jeg kørte deres grundige dianostisering. Kan det skyldes at jeg måske har installeret win på en disk der ikke var tjekket af scandisk først? Går ud fra at datalifeguard kun tjekker disken fysisk og ikke filerne på den.

Nogen der kan anbefale en god disktjekker?

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 23:31:54
Svar/Indlæg:
1906/25
Sæt rammen til at køre 166 Mhz, så virker det hele igen.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2005 00:20:18
Svar/Indlæg:
2958/84
tag backup af din disk hvis det kan lade sig gøre ( hvis der er vigtig data på).

lave en bootDisk smid programmet ned på den og boot så din pc. (for en sikkerheds skyld KUN MED DEN DEFEKTE DISK + a-drivet) sry for store bogstaver :l

a:\fdisk [enter]

gå fram efter menuen

1. Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
2. Angiv aktiv partition
3. Slet partition eller logisk DOS-drev
4. Vis partitionsoplysninger
5. Skift det nuværende harddiskdrev

1: tast [3] ( hvis NTFS) vælg slæt 3. parts partion [enter] [y] [Esc]
2: tast [1] [y] [y] den arbejder
((( 3: [3] men kun hvis det er/skal være en bootdisk= systemdisk)))

boot pc med bootdisk

a:\ format c: [enter]

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2005 00:26:57
Svar/Indlæg:
2958/84
# 17 Ps: ret mig hvis jeg tager fejl og dette er kun en siste nødløsning, før en rma sag :l

steen

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2005 02:01:15
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg kan da godt svare for #17:

Nej, dette er ikke sidste udvej....det findes flere løsninger endnu.
Da WD´s Datalife Guard ikke, ved fuldstændig, test viser fejl på disken, er der stadig en del ting der kan gøres:

1. Gør som foreslået af #17. Det kan godt tænkes at der ligger en "Skygge konfiguration" på din disk som driller. Når disken slettes/formateres, kan der ligge nogle "gamle ting" på disken som kan forstyrre. Normalt vil en sletning af partitionerne med efterfølgende fuld formatering kunne fjerne gamle skygge konfigureringer.

2. Hvis 1. ikke hjælper: Man kan "nulstille" sin disk fuldstændigt ved at "skrive nuller" på hele disken. Det som nogle kalder Lowlevel formatering, hvad det nu ikke er, men virker på samme måde. Dette er en total overskrivning af disken: alle bits og bytes.

Western Digitals "gamle" tool hedder DLG (Datalife Guard tool, også). Det kan det samme som de nyere, men kan samtidigt "nulstille" din disk. Dette tool vil, hvis der findes fejl på disken, give en melding om dette med en fejlkode. Denne fejlkode kan du så bruge til RMA.

Har med gamle WD diske brugt dette DLG tool. Ved fejl brugte jeg koden til en RMA sag...og WD åd den lige med det samme og sendte en erstatningsdisk. Havde den nye disk efter 8 dage.

Lige et råd med på vejen hvis du bruger Free Fdisk. Der er lavet en nyere Fdisk end den som ligger på en Win98 Startdiskette som uderstøtter op til 127 GB. Den gamle kan kun se 64 GB...men ligesom den gamle laver Fdisk det lille trick, at når den når grænsen for hvor langt den kan se, begynder den at tælle "forfra"..altså vil 160 GB blive til 33 GB. (127+23 GB).

Du kan finde Free Fdisk her: http://www.23cc.com/free-fdisk...
Bare overskriv den gamle Fdisk med den du henter på linket. Fdisk virker så kun med engelske tegn Y(es) istedet for J(a)...but who cares.

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
18-12-2005 15:09:08
Svar/Indlæg:
73/13
Nu har jeg prøvet både med en anden disk og andre ram, og der er stadig fejl. Nu prøver jeg med et andet grafikkort, ellers må der være noget galt med motherboardet :/

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
18-12-2005 21:39:55
Svar/Indlæg:
73/13
Kører med gamle ram og gammelt grafikkort nu og har ikke haft BSOD's længe. Til gengæld lukker internet explorer stadig uventet en gang imellem. Ku' tyde på noget datakorruption i nogle systemfiler.

Mine Crucial ram fejler i memtest ved standard bios settings men kører fejlfrit når jeg sætter dem til 2.8v ved 3.3.3.8.. er det normalt?

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2005 23:00:26
Svar/Indlæg:
2958/84
nå er det sådan landet ligger, jeg TROR du bliver nød til at leje lidt med dine ram timmings, jeg får selv datafejl når minne køre for stramt så prøv det, hvilke times køre de som standart ?

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2005 23:04:29
Svar/Indlæg:
2958/84
PS: jeg har et par gange efter blå skerm måtte fjerne alle mine swap-filer for at slette alt indhold i dem gemstarte og slå dem til igen før sys. kørte ordenligt.

(kun en side bemærkning)
nogle kunne måske have glæde af :D

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
18-12-2005 23:16:13
Svar/Indlæg:
73/13
Der står noget mere om rammene her: http://www.insanetek.com/revie...

Iflg den side kører de som standard 3-4-4-8 ved 2.8v og 250mhz.

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
19-12-2005 00:49:56
Svar/Indlæg:
73/13
Lader til at det er mine Crucial ram der er synderen alligevel. De har nummeret BL2KIT12864Z503 som der er rigtig mange der åbentbart har problemer med. http://www.dfi-street.com/foru...

Fanme skod.. så har de været skyld i at jeg måtte formatere min 120gb disk og har mistet en masse filer. Og nu skal de så byttes til forhåbentlig en anden model. Vil helst være fri for at få et nyt sæt af samme type med samme problemer :(

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
19-12-2005 01:51:12
Svar/Indlæg:
73/13
Er der nogen der evt. kan anbefale nogle tilsvarende ram af et andet og mere stabilt mærke? :)

Martinity

Overclocker
Tilføjet:
19-12-2005 02:24:24
Svar/Indlæg:
73/13
Nogen af dem her der er gode alternativer? Eller sku' jeg ta' chancen og satse på et par nye crucial evt http://www.edbpriser.dk/Listpr...

OCZ Enhanced Latency 2 x 1 GB
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

OCZ Enhanced Latency 2 x 1 GB

Corsair XMS 2 x 1 GB

Kingston value.. superbilligt. Måske 4 af dem istedet? Hvad syntes i? :)