Problemer med raid array + backup

Diverse d.  19. december. 2005, skrevet af Grandjean
Vist: 258 gange.

Grandjean

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2005 16:26:33
Svar/Indlæg:
31/15
Da jeg her forleden dag skulle tænde min computer opdager jeg til min skræk at windows ikke kan starte op. Den kommer med en fejlmeddelse om at den mangler en fil og foreslår så at jeg skal prøve at reparer windows. Jeg prøver at boot op på min xp cd og kommer ud i dos ved at vælge reparer funktionen. Men da jeg vil prøve at kopier den orginale fil fra xp cden over på mit c-drev, siger den at den ikke kan finde disken.
Så prøver jeg at state xp installationen og vil prøve at installere oveni den gamle, men så siger den at disken indeholder en ukendt patention og at jeg derfor skal formatere, hvilken jeg meget gerne vil undgå da jeg har en masse dokumenter og billeder som skal gemmes. (Desuden kommer xp installationen ikke med den side hvor den søger efter tidligere installerede windows, hvilket også undre mig)
Mine diske er sat op i raid 0 på et Abit NF2-S. Når jeg går ind i "raid bios'en" står der at diskene og arrayet er i orden. Men windows kan åbentbart ikke finde mine diske.
Nogen som har en ide til hvad jeg kan gøre for at redde min data?
Er det muligt at formatere som windows foreslår også prøve at genskabe dataen og evt. med hvilket program?
Er det muligt at smide diske over på et andet bundkort med SATA controller også stadigvæk beholde array'et og sin data?

comment

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2005 18:37:09
Svar/Indlæg:
1230/171
Er raid arrayet sat til boot inde i raid setup'et?

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
19-12-2005 18:50:01
Svar/Indlæg:
2309/846
uhada...

tjek at dit raid array er sat op som primær bootmedie, som #1 siger.

Indlæser du sata driveren når du prøver med Win XP CD'en. Hvis ikke så kan windows ikke se din raid disk.

Grandjean

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2005 22:23:58
Svar/Indlæg:
31/15
Ja, så vidt jeg ved er arrayet sat op til at boot, men da computeren har virket uden problemer indtil for et par dage siden, tror jeg ikke det er det.
#2 Ja jeg indlæser sata driven fra disketten når jeg boot op på xp

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 00:27:03
Svar/Indlæg:
3972/242
er comp. oc ,hvis det er ,prøve at set fsb lidt ned og boot igen. hvad raid kørt du med? 0 eller 1 . hvis det er 1 kan du måske tage en af hdisks i en anden comp og backup det billeder og dukumenter du har. har du prøvt at start i safemode? eller kommer du slet ikke så langt?

Grandjean

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2005 07:50:58
Svar/Indlæg:
31/15
#4 Det er raid 0, så der er desværre ingen sikkerhed :/
Kan godt komme dertil hvor man kan vælge hvilken slags safemode man skal vælge, men uanset hvilken en jeg vælger så genstarter den lige med det samme

thygepower

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2005 08:36:44
Svar/Indlæg:
37/9
det har jo virket, så går ud fra at du har sat den til at boote op på dine raiddiske....i sata bios. hvis du inde i raid bios ikke kan re-synch. så er alle data tabt og du må starte forfra.......

det du nævner at der mangler en fil burde kunne gøre med en repair via xp disk.

For at redde data kunne di evt. prøve at sætte diske i 2. pc som slave diske, men tvilver på det virker, da det jo er raid formateret diske.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 12:31:32
Svar/Indlæg:
1230/171
#3: Når jeg skriver om at sætte raid arrayet op til boot, mener jeg ikke inde i den almindelige bios opsætning (det, der hedder boot priority 1, 2,3... og som selvfølgelig også skal være sat op korrekt). Det er inde i raid opsætningen at arrayet skal sættes til boot. I raid opsætningen på mit nF4 mobo skal jeg trykke [B], for at arrayet sættes til boot.

Jeg havde et lignende problem med mit raid setup. Jeg kunne ikke sætte arrayet til boot (menupunktet [B] var tonet ud). Den måde jeg løste det på, var, ved at fjerne alle andre diske i maskinen end dem der sidder i raid arrayet. Derefter kunne jeg igen sætte raid arrayet til boot ([B] ikke længere tonet ud).

Hvorfor jeg pludseligt ikke kunne sætte arrayet til boot aner jeg ikke. Underligt stads, sådan noget hardware…

Grandjean

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2005 13:43:32
Svar/Indlæg:
31/15
Hvis jeg flytter diskene til en anden computer, vil jeg så stadig have samme array eller skal jeg lave et nyt? Altså, er det muligt at flytte arrayet til en anden pc/sata raid controller?
Det vil jeg lige prøve når jeg engang kommer hjem. Har selv en anden pc med at DFI NF4-D bundkort så jeg kender godt til problemet med at sætte sine diske til at boote op, men så vidt jeg husker er det ikke muligt at gøre på NF7-S kortet...

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 16:12:07
Svar/Indlæg:
262/26
#8: Det tror jeg ikke umiddelbart - RAID-opsætningen er gemt i controllerens bios, og kan derfor ikke umiddelbart flyttes, men det er da et forsøg værd - bare lad være med at ændre noget, mens de sidder i den anden computer...

comment

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 18:42:30
Svar/Indlæg:
1230/171
#0: Kommer lige til at tænke på om du har testet diskene med WD's Data Lifeguard Diagnostic Tool for DOS (floppy)?

Hvis ikke, kan det hentes her: http://support.wdc.com/downloa...

Scroll lidt ned ad siden, for at downloade.

Grandjean

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2005 19:55:31
Svar/Indlæg:
31/15
#9 ja det er da et forsøg værd
#10 Lyde som en god idé, men det er 2 maxtor diamondmax 10 jeg har siddende i. Er det ligemeget?

comment

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 20:49:06
Svar/Indlæg:
1230/171
#11: Jeg troede, at det var de to raptor diske, man kan se i din profil, du kører med nu, så du skal sikkert tjekke ovre hos maxtor efter et lignende tool - skulle undre mig meget, om ikke de også har et.

thygepower

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2005 21:11:46
Svar/Indlæg:
37/9
jo du kan sagtens afprøve dit array i en anden sata controler da raid array også gemt på dine diske.....bare vigtigt at den rigtige driver er installere under 1. opstart, men ellers vil jeg anbefalde at købe en controller som understøtter raid 5, (min. 3 diske kræves).

Jeg kører selv med 6 x200 gigas diske som i raid 5 giver mig 950 giga. går en disk kold kan jeg udskifte den og re-build mit array uden at tabe data.

Grandjean

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2005 12:18:24
Svar/Indlæg:
31/15
Tak for de gode råd alle sammen. Jeg har fået fat i min data :)
Jeg gjorde det at jeg satte en ekstra PATA disk til og installerede xp på den også kunne jeg heldigvis få windows på PATA disken til at finde mit raid array...men tror jeg satser på raid 1 eller raid 5 (som #13 foreslår) fra nu af

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2005 19:36:54
Svar/Indlæg:
1155/43
Dette beviser bare at rigtige hardwareraidcontrolere er at fortrække !
Kører selv med 2 raid5 arrays og det spiller. Husk dog at "software-raid5" er fjenden, så når du køber en ordentlig controler, så skal du være sikker på at specsne er iorden.