Installation af Sata 1 og sata 2 disk

Bundkort / CPU d.  19. december. 2005, skrevet af castrol
Vist: 445 gange.

castrol

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2005 21:45:42
Svar/Indlæg:
437/64
Jeg står og skal til at installere en 36gb rator sata disk samt en 160gb samsung spinpoint sata II disk på et asrock sata II mobo.

Da det er første gang jeg rigtig skal lege med sata kunne jeg godt bruge et par råd.

1:Skal jeg nu installer sata II driver eller bare de almindelig sata drivere?

2: Kan jeg køre raid 0 med de to diske, for så at dele dem op i 6 partioner? fordele og ulemper ved det?

3: Gode råd er som sagt velkommen :)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 00:37:29
Svar/Indlæg:
2870/65
1. Start du bare med de alm. sata drivere (som du skal bruge til raptor disken). Den skal jo nok være systemdisk, så det ville være naturligt at starte med den.

2. Det kan du godt, men det er ikke en god ide. Hvis du kører raid 0 med de 2 diske, vil du ende op med 72 GB i alt. Størrelsen ar raidet sættes af den mindste disk. Den største bliver så begrænset til at du kun kan se samme størrelse som på den mindste disk. Altså 2*36 GB.

3. Brug raptoren som system disk og din Samsung som lager disk. Samsungen kan du så dele op så meget som du lyster...dog kan windows sikkert kun klare 4 primære partitioner på een disk. Alternativt (hvis du ønsker flere partitioner) skal du lave 3 primære partitioner og 1 Udvidet partition. Den Udvidede partition kan du så dele op i en række Logiske drev. Grænsen for antal logiske partitioner i xp er antal bogstaver i alfabetet.

For at køre raid, skal dine diske altså være lige store, have lige stor hastighed (antal omdrejninger) og helst lige meget cache....de skal helst være ens.

Du kan læse mere om partitioner her: http://www.redhat.com/docs/man...

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2005 08:16:47
Svar/Indlæg:
743/13
1.
Du skal bruge de drivere der følger med til bundkortet (Hvilket så er SATA II drivere ? ), så afgør harddiskene selv om de kører SATA eller SATA II.

2. Fin forklaring af #1. Og som han skriver, er diskene langt fra ens, hvilket vil give en del problemer.

3. Og så lige et godt råd. Start med kun at have din 36.7 GB Raptor sat til når du skal installere Windows, det gør det meget mere overskueligt. Du kan når Windows er installeret (Regner med det er XP ? ) Bare sætte den anden disk til, så finder Windows den selv. Herefter skal du ind i Kontrolpanel -> Administration -> Computer Management -> Disk Management, hvor du vil finde din 160 GB, dele den op, og formatere den. Brug NTFS, det er bedre og hurtigere end FAT32.

castrol

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2005 20:19:47
Svar/Indlæg:
437/64
Tak for de gode råd, de har bestemt været til gavn ;)

Nå men nu har jeg fået installeret Win xp på raptor disken og idag modtog jeg min Samsung 160gb sata 2 hardisk og da jeg samtidig havde bestilt nyt kabinet, passede det jo meget godt med at jeg kun hele svineriet til at køre idag.

Men nu sidder jeg så her og ligner et spørgsmålstegn ?:(
Jeg har som sagt installeret win xp pro på raptoren, herefter har jeg tilsluttet min samsung 160gb sata2 hdd. Derudover har jeg koblet 2x80 gb seagate IDE til. Nu sidder jeg så inde win xp og ikke kan finde min 160gb samsung disk. Når jeg går i bios kan jeg se at den er detektet og den hele skulle være sat ordentlig op.

Mit sys:
Asrock Sata 2 dual mobo(socket 939)
3000+ Venice 939
nec 3540 dvd brænder
2x512 ram
1x36raptor Sata
1x160gb Samsung 160 Gb sata 2
2x80Gb seagate Ide

Nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2005 20:29:10
Svar/Indlæg:
3214/18
Du har oprettet en partition på disken i diskhåndtering f.eks.?

castrol

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2005 21:55:31
Svar/Indlæg:
437/64
#4 Nope

castrol

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2005 22:27:45
Svar/Indlæg:
437/64
Så fandt jeg endelig disken i windows. Nu vil jeg så have lavet et par ekstra drev ud af de 160gb, men skal de oprettes som logical eller primary?( partition magic 8.0)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2005 22:34:22
Svar/Indlæg:
4112/53
#6 Kommer an på, hvor mange partitioner du vil have i alt.
XP kan have 4 primære partitioner pr hdd, eller 3 primære, og 1 udvidet. Den udvidet kan du så lave alle de logiske partitioner på som du vil.

Så igen, det kommer an på, hvor mange partitioner du vil have på din 160GB hdd, men de første 3 partitioner kan du godt lave som primære, og så skal du bare beslutte dig for, om du skal have mere end 4 partitioner, hvor du så skal vælge udvidet til den 4'de, og så lave de sidste partitioner som logiske drev.