Microsoft trues igen af EU

Litteratur d.  23. december. 2005, skrevet af red_martians
Vist: 770 gange.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-12-2005 09:59:19
Svar/Indlæg:
7881/1165
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 10:11:49
Svar/Indlæg:
830/15
EU er godt nok latterlige...tsk tsk.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 10:22:28
Svar/Indlæg:
2175/186
Synes fandme snart software verdenen er korrupt... latterligt med alle de g*y retsager ;)

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 10:32:36
Svar/Indlæg:
6531/410
det er der jo ikke noget nyt i.

hvorfor fjerner de ikke bare helt patent lovgivningen
så det ikke kan betale sig for nogle at opfinde nye ting.

Bamsedyret

Overclocker
Tilføjet:
23-12-2005 10:33:26
Svar/Indlæg:
44/4
Så ka M$ da bar lære det... Utroligt at de virkelig er så pernittengrynede mht deres kildekode. Det skyldes sikkert at de li ska ha lukket hullerne :00

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-12-2005 10:36:42
Svar/Indlæg:
7881/1165
#4: :e ej ej, det lyder for egoistisk, det er da for at beskytte brugerne :00

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 10:41:44
Svar/Indlæg:
250/59
Hmm virker det ikke lidt forkert at de tvinges til at udgive hele deres kildekode til windows ?? Det har de sgu da ret til at hemmeligholde... eller.. åbenbart ikke..

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 10:46:44
Svar/Indlæg:
2732/41
Syntes nu det er fint nok, Men hvad skal de bruge sourcekoden til?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-12-2005 10:49:51
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6: Er det ikke underligt at microsoft siger det er for at beskytte brugerne (lukke huller) Hvis det ville være langt mere effektivt at antivirus, og Firewall-udviklere vil kunne gå dybere ind og lave mere stabile programmer hvis de fik det i hænderne.

Det er dobbelt-moralsk at sige det er for at hjælpe, når det er for at kapre kunder, og undgå konkurenterne at udvikle bedre antivirus, Firewalls, anti-spyware, media-programmer, browsere osv.
Mircrosoft udvikler jo på disse produkter på livet løs i øjeblikket. chancen for at de får et bedre produkt er li' 100%, da microsoft selv kender begrunden. Enten skal kildekoden frigives, eller også skal de fratages muligheden for at udvikle software rettet specifikt mod windows-bruger-fladen. Begge ting er meget konkurenceforvridende, og en meget aggresiv måde at spule alle konkurenter af banen.

Don-s

Overclocker
Tilføjet:
23-12-2005 11:01:07
Svar/Indlæg:
62/1
Hvsi de frigiver kildekoden vil hackere da i højere grad have mulighed for at finde eller lave huller i ms programmer... :/

Hvis jeg var microsoft ville jeg bare sige at der ikke blev solgt flere microsoft programmer i EU, hvis de skal komme med så latterlige krav!

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-12-2005 11:08:34
Svar/Indlæg:
7881/1165
#9: Det frie markede giver lige vilkår til alle. Mircrosoft giver fordele til sig selv, hvilket er ulovligt.
Så din løsning vil faktisk være den optimale og bedst gavnligt for alle.

Hvis kildekoden bliver frigivet får antivirus/spyware/firewall-programmører, bedre mulgiheder for at udvikle noget nyt og mere effektivt. Det fri markede vil være til stede, og konkurencen vil give os lavere priser, bedre produkter mere beskttelse og at bredere sortiment.

Mircrosoft er et land i cyperspace der fungerer som et diktatur :e

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 11:19:31
Svar/Indlæg:
6531/410

ja og alle mulige idioter får meget bedre mulighed for at lave virusser og hack programmer det er rigtig fedt JUBIIIIII

kan folk ikke lide ms kan de jo bare køre linux

Ne0nfarven

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 11:21:02
Svar/Indlæg:
286/51
Hvorfor er det lige, at EU vil have MS til at frigive deres kildekode? Og hvordan kan EU bestemme det?

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 11:51:44
Svar/Indlæg:
2732/41
11#

10# har jo ret, det vil sikkert ikke gøre den store forskel, der er masserer af virus og lign til Windows i forvejen

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 11:59:58
Svar/Indlæg:
830/15
Det næste bliver vel at bagerne i EU skal frigive deres opskrifter fordi den enes jødekager smager bedre end den andens.
Hvis folk ikke vil benytte sig af windows må de jo gå på unix/BSD markedet, folk har et valg.
Man kan jo selv undersøge hvor latterligt lidt der er solgt af de mediaplayer frie windows udgaver, som også er komplet latterligt - for folk kan bare vælge at installere noget andet.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 12:38:05
Svar/Indlæg:
2175/186
red_matians-> Tvivler nu meget på, at man vil kunne udvikle bedre apps. Alle programmer er self. skrevet på windåse api´et som inkludere en dokumentation på 23432432 sider, og er frit tilgængelig for alle.

Dane

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 12:44:46
Svar/Indlæg:
270/104
Microsoft har i forvejen alt for stort monopol, og det er aldrig godt. Specielt ikke for os forbrugere. Så lad os endelig få Bill Gates og hans slæng pillet lidt fra hinanden.
(Så godt er Windows sgu heller ikke!)
- Og husk lige at alt nyt Microsoft kommer med er bare videreudvikling af software andre har "opfundet"
8)

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 12:48:16
Svar/Indlæg:
1881/217
Og når nu de er allerede er igang, kan Microsoft ligeså godt udlevere deres konti nummere + pin, åbne deres firewall´s for alle, Bill Gates kan også ligeså godt fortælle hans adresse samt hans CPR nummer osv.

Det kan alle her på OC.dk forresten også godt.

Alle andre firmaer skal også huske at gøre det - hit med deres kildekoder til deres HTML (evt. også kildekoderne til deres software - hvis de selv udvikler det)

EU, får intet godt ud af det. Der bliver flere virus´, flere der kan begynde at hacke, nye uregisteret udgaver af Windows, og meget meget mere.

Kan det godt nok passe, at bare fordi, at man er super genial til markedsføring, så skal man halshugges for det?!

Kildekoderne til alle programmer er det allerhelligste der findes.

I kunne måske også se det geniale i, at HT / OC lagde sine kildekoder til frit for alle?!

Jeg synes at det er den største gang lort Microsoft skal affinde sig med fra EU.

Man kan uden problemer lave og levere programmer til Windows baseret systemer den dag i dag UDEN kildekoderne. Så der er ingen problemer i, at kildekoderne holdes hemmeligt.

Det var mine 50 cent.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 12:50:36
Svar/Indlæg:
10398/435
EU er penge grisk og skal ha nogen at nasse på.. hvem bedre end MS..?

#15 enig.. #14 enig.. det er ikke monopol når man har et valg.. hvem forhindrer "dig" i at installere linux/bsd?

Hvorfor skal Valve så ikke frigive deres sourcecode til Source:Engine? De omprogrammede det jo i sin tid da den blev stjålet.. tja de kan ikke tåle dagsbøder som er store nok til at det vil gavne EU's griskhed...?

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 13:06:13
Svar/Indlæg:
830/15
#17 - Kunne ikke være mere enig.

IronFist

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 13:25:59
Svar/Indlæg:
409/12
Det er jo ikke kun i EU, at Microsoft er dømt ! Så vidt jeg husker er Microsoft også dømt i USA. De er endda blevet dømt til at splitte firmaet op i tre uafhængige selskaber, pga deres monster monopol og ufine forretningsmetoder, for at bevare det.
De har naturligvis anket sagen og fået tilbudt, af det amerikanske retssystem, at tage sagen direkte til højesteret. For at undgå, at sagen skal igennem yderligere to instanser, inden der kan fælles en endelig dom. Det har MS naturligvis afslået. Så det kommer til at tage pænt langt tid. 5-10-15 år vel !

Hvordan kan I ( Jer der taler for MS ) seriøst sidde og forsvare Microsofts monopol og deres ufine metoder for at bevare det ?

Men måske er den generelle opfattelse af, at monopol er noget skidt, en kæmpe misforståelse !

Så væk med ATI og lad Nvidia få 100% dominans !
Og væk med AMD og lad Intel få 100% dominans !

Det skal nok blive godt for alle OC´erne !

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 13:34:36
Svar/Indlæg:
830/15
Jeg kan på ingen måde se at MS har monopol på noget som helst, software markedet er frit og folk kan frit vælge hvad software de vil benytte. Man kan ikke klandre MS for de software udviklere der vælger kun at udvikle til windows - det kan på ingen måde være deres skyld.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-12-2005 13:48:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det har jo ikke noget med windows at gøre, det har noget at gøre med de programmer der laves til windows.
At markedet ikke er retfædigt hvis alle producenter ikke har lige retigheder.
det var ok, hvis Microsoft selv bestemte at alle programmer til microsoft skulle laves af microsoft. Så ville markedet være lige med f.eks. mac og linux. Sådan er det bare ikke.

Microsoft er ikke genial til markedsføring, de udnytter bare det monopol de har, til at ruinere endnu flere og skabe endnu mindre konkurence. og dermed tjene endnu flere penge.
Hvis det ikke stopper sidder microsoft på alt software og muligvis hardware inden for en kort årrække. Jeg bryder mig om en verdensopspændende økonomisk selskab. Microsoft er fint nok, har intet imod dem, de skal bare ikke overfylde deres windows med alle deres produkter for at undergrave andre.

Først fik de monopol på styresystemer, dernæst browsere, så media-afspillere og office. Deres næste mål er Firewalls, antivirus og antispyware. Jeg er ret sikker på at spybot, spysweeper, adaware osv er væk om 3år. AVG og Norton får store problemer.
Kan godt være i ikke tror på mig. Men det er tidligere sket og det sker igen.

IronFist

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 13:55:15
Svar/Indlæg:
409/12

Det er der så mange andre lovkyndige personer i USA og EU der har set og vi kan vel kun konkludere at de har ret, siden MS er blevet dømt, her, der og alle vegne !

I fantasiens verden, kan softwareudviklerne udvikle til hvad de har lyst til, men i The Real World er der jo kun Windows at udvikle til. Ellers eksisterede denne her diskussion jo ikke.

Det eneste der er tilbage for MS, er ren og skær tidsudtrækning ! Så til alle MS fans, forlad dog skuden inden den synker, selvom der nok går noget tid endnu ! :e

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-12-2005 14:11:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
#23: til e sted uden spil, office og høj ydelse og mængder af programmer.
Prøv lige at virke lidt mere overbevisende.

Men jeg må vist indrømme at jeg er henfaldet til de evige M$-marker men er ikke særligt begejstret for det, og prøver at benytte så mange 3.parts-programmer som muligt, men det gør bare min maskine mere ustabil... hulke hulke hulke.

Kan ikke finde ud af at bruge andet..

Og det er desværre den skidbarelige sandhed :x :x :x

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 14:21:14
Svar/Indlæg:
830/15
Jeg bruger det der virker til det jeg har brug for, det er ikke en religion for mig som det tydeligvis er for visse andre i denne her tråd - Jeg bruger både Windows XP, Diverse Linux dists og BSD'er - og jo, softwareudviklerne har et valg om hvad de vil udvikle til, de tør bare ikke tage det....og igen, det skal MS ikke klandres for.

IronFist

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 14:26:39
Svar/Indlæg:
409/12
# 24

Rolig nu ! Det kan jo være, at hvis MS bliver tilstrækkelig stækket, at andre firmaer og deres software kan blomstre op og tilbyde gode alternativer. Hvis det går helt vildt for sig, kan de måske tilbyde noget, der er endnu bedre, end det vi kender idag !

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 14:54:33
Svar/Indlæg:
2029/63
probæemet er jo at Windows er det eneste der findes. Alt andet er jo banet af banen.

Derfor opstår der særlige regler for MS.

I og med de er de eneste spillere på markedet kan de bestemme alt, og det er vi vel allesammen enige om ikke er godt???

MEN hvis man smed konkurence styrelserne på gaden så uddør Sony og Nintendos spille consoller.

Googlen ryger på røven.

Der er en grund til at det hedder KONKURENCE styrelsen gutter ;)

De skal sikre der er mulighed for konkurence.

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 15:10:31
Svar/Indlæg:
830/15

"probæemet er jo at Windows er det eneste der findes. Alt andet er jo banet af banen. "

- På ingen måde, folk gider bare ikke lære noget nyt. Det er folks mentalitet, ikke microsofts der skal behandles. Hvis folk er lud dovne, så må de jo også tage følgerne.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 15:48:15
Svar/Indlæg:
1888/560
Uanset hvor meget monopol Microsoft end har, så ville jeg godt nok blive træt af hvis de skulle frigive deres kildekode. Det er lige netop DET som tusinder og atter tusinder af hackere sidder og venter på og så går der ikke mange dage før, at vi har 100 nye "I love you" og "MS Blaster" vira...

#26 IronFist, jeg håber ikke du selv tror på det du skriver. Tror du selv store firmaer med vigtige data eller bare universiteter, for den sags skyld, benytter sig af Windows? Windows er pænt og rart og brugervenlit - men det kan i bund og grund INTET, som en administrator i et større system kan bruge til noget.

Personligt bruger jeg da også selv Windows og det er skam fordi det er så pænt og rart (og til tider for brugervenligheden, men den måtte de godt fjerne for min skyld :e ). Linux gider jeg bare ikke sætte mig ind i, for Windows er fint nok til mig - men det er langt fra fuldent - og derfor skal kildekoden ikke frigives.

I øvrigt kan jeg ikke se hvorfor, at NOGEN firmaer i hele verden skulle frigive deres forretningshemmeligheder, bare fordi EU sidder og whiner.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 15:50:24
Svar/Indlæg:
10398/435
#27, konkurencestyrelsen skal sørge for at der ikke bliver brugt ufine metoder.. ufine metoder kan være karteldannelse eller aftaler af anden art som lemper konkurrence.

"De skal sikre der er mulighed for fair konkurence". Og på software markedet er der fair konkurrence.. alle har en chance og alle har et valg..

#nogle af jer, måske skal i undersøge hvad monopol betyder.. Monopol er ikke variabel i betydning. Monopol betyder at andre ikke har en chance for at træde ind på markedet. Det betyder ikke noget med at det er svært at træde ind på markedet...

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 15:52:13
Svar/Indlæg:
751/42
Problemet er at MS holder Linux ude med ufine metoder. Der er mange tilfælde hvor større distributører af samlede computere fik at vide af MS, at hvis de valgte at installere Linux som en mulighed til deres brugere, ville de ikke kunne købe licenser af MS længere. Dermed var distibutøren tvunget til at skrotte Linux, fordi der bare er flere penge i at køre med MS systemer end Linux systemer til folket :)

Den slags er ulovligt at gøre - men intel har jo også gjort det imod taiwanesiske bundkort producenter tilbage i '99 da Athlon'en kom på banen, og der skulle laves bundkort :)

Det ses overalt, og det skal stoppes med det samme, for det ødelægger den frie konkurrence, og det er netop det MS prøver på. Deres monopol-lignende tilstand er så hård, at det er ulovligt for dem at bruge deres oprindelige monopol til at opnå nye monopoler (fx på internet browsere, media afspillere, osv) - og derfor skal de betale dagbøder, fordi de ikke overholder reglerne.

Mvh. uffe

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 16:06:49
Svar/Indlæg:
10398/435
"Der er mange tilfælde hvor større distributører af samlede computere fik at vide af MS, at hvis de valgte at installere Linux som en mulighed til deres brugere, ville de ikke kunne købe licenser af MS længere"

Fint så giv dem en bøde for det.. Men hvad har det med at de skal release deres sourcekode at gøre? Man tager jo heller ikke en fartbilists fjernsyn fra ham, man giver en bøde..

Kristian

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 16:18:23
Svar/Indlæg:
605/29
Linux er dejligt, og ja mine games kan godt kore paa linux.
office og diverse værktojer mangler der heller ikke pAA linux.
men synes nu EU er langt ude.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 16:33:11
Svar/Indlæg:
2353/24
Til dem som siger at ms ikke har en monopol lignende tilstand:
MS har praksis talt monopol, for hvis i spurgte jeres forældre om de nogensinde har hørt ordene "linux", "Lindows/Linspire" eller "opensource", så vil de i over 90% af tilfældene siger nej, medmindre i har fortalt dem noget om det.

I skal huske at vi nørder kun udgør en meget lille %del af verdens samlede computerbrugere.... de fleste computerbrugere er faktisk ligesom vores forældre (dvs 40-60årig), og de bruger den kun til at skrive mail eller tekst i word (igen et MS produkt)..

Hvis MS f.eks. lægger en browser, mediaplayer, teksteditor osv. ind i deres styresystemmer (hvilket de gør/har gjort), så vil folk sige "hvad skal vi med en anden teksteditor, for der fulgte jo en med windows", ergo vil mange helt glemme at der findes andre og måske endda langt bedre programmer.

tilbage til topic:

Jeg syntes ikke at MS skal frigive deres kildekode, da det bare vil lokke hackere og den slags til, for ms kan altså ikke nå at lukke 1xxx antal såbarheder som ellers aldrig var belvet fundet = sikkert (hvad man (hackerne) ikke ved, kan man (hackerne) ikke have ondt af (hullerne) på 2 dage

Tilgengæld burde ms tvinges til at være mere samarbejdsvillige overfor 3. parts software, og så skal det forbydes at præinstallere wmp, winzip, officepakken etc. ind på nyindkøbte computere fra fona/merlin. Det skal ikke forbydes at sælge officepakken sammen med en ny computer, men det skal gøres lettere at undlade det, til fordel for de små programmer.
Det kunne løses ved at man f.eks. have 2 priser på en computer, 1 som kun indeholdte den "rene" version af windows og 1 hvor computeren indeholdte wmp, winzip og office (som self skulle være tilsvarende dyrere).

Hundested

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 16:35:31
Svar/Indlæg:
144/30
#33 hvordan får du feks. Battlefield 2, Calla Of Duty 2 og ligende spil til at køre på Linux. ?:(

er helt klar på at skrotte MS, hvis det kan lade sig gøre, kører i forvejen med Openoffice.

JB:-)

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 18:04:50
Svar/Indlæg:
207/50
Lad os droppe alt som hedder patent på alt medicin, software osv. Jeg er da helt sikker på medicinal virksomheder vil bruge milliarder på forskning, hvis et andet selskab kunne kopiere opskriften på et produkt samme dag det ramte hylderne, uden at skulle betale dem omkostning som er for forskningen. Hvilket produkt tror du vil være billigst??
Dette ville stoppe alt udvikling og forskning, men hvad så når et selskab bliver for stort, skal de så straffes for det?

Det vil da være rart med en verden, hvor alle er lige, kommunisterne har prøvet det. Det virker bare ikke, da vi mennesker ikke er skruet sammen på den måden.
Man kunne jo samle alle de penge folk tjener rundt på jorden sammen i en skål, og dele dem ligeligt ud på alle. Det skal nok komme til at virke, når man ikke engang kan lade være med, at være misundelig på kollega som får en krone mere i løn.

Hvis folk ikke er tilfreds med de produkter Microsoft sender med, står det dem jo frit for at erhverve sig et andet og installere. De produkter som så følger med kan man jo så fjerne, og hvis det ikke sådan er lige til kan man nok finde en vejledning på nettet, hvordan man gør.
Jeg er overbevist om at Hr. og Fru. Jensen nyder godt af, at det hele findes et sted når de anskaffer sig en computer. Selv arbejder jeg som IT-konsulent og har ikke oplevet andet end problem siden Microsoft tabte en retssag over Sun angående Java; hvilket betyder at brugerne selv skal hente komponenten, hvilket ikke altid er lige let at forklare folk.

Microsoft bliv også svinet til fordi de ikke informerede om sikkerhed godt nok, hvad sker det så når de laver SP2? Jo de bliver svinet til igen, fordi folk ikke kan læse verdens mest enklest forklaring når en af funktionerne bliver brugt. Min egen holdning til SP2 er ikke særlig positiv, men der findes nok en stor gruppe mennesker som har brug for at blive holdt i hånden.

Hvis man så ikke ønsker at bruge Microsoft produkter kan man jo bare bruge Linux eller andre styresystemer. Så kan det jo være nogle programmer ikke virker på Linux, men det kan vel aldrig være Microsoft skyld.
Så løsningen er enkelt - afinstallere dit Windows og klag til andre producenter, hvis deres produkter ikke virker på dit nye styresystem. Når alle har gjort dette mister Microsoft sit monopol, og jeg som IT-konsulent bliver en mangelvare i forhold til den almindelige brugere. Så kan jeg forlange mere i løn. lyder som en plan jeg kan leve med 🙂

Pejsen

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 18:47:36
Svar/Indlæg:
415/19
EU er da for fucked up.. det svarer jo til at en tryllekunstner skal afsløre hans bedste trick... x(

Kristian

Superbruger
Tilføjet:
23-12-2005 18:54:04
Svar/Indlæg:
605/29
nu gamer jeg ikke lige bf2 og cod2, men: http://www.transgaming.com/pro...
cedega køre da de games jeg gamer.
her er en liste af spil der er bevist at køre med cedega: http://transgaming.org/gamesdb...

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 19:37:31
Svar/Indlæg:
2175/21
spørgsmålet er ikke hvorvidt MS skal gøre det eller ej...blot hvor længe de kan tillade sig at trække tiden, da de ER dømt....eller er det iorden vi andre også selv bestemmer hvornår vi skal afsone en evt fængselsstraf?

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2005 21:30:04
Svar/Indlæg:
839/19
Hvor er jeres kilde kritik blevet at?
Comon er bare ikke særlig præcise når der skal refferes nyheder. Og lige netop den her vil jeg da lige frem kalde vil ledende!
Der er ikke tale om at Microsoft skal frigive [I]kildekoden[/I], men frigive specifikationer. Nyheden her fra BBC er nu noget mere sigende:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/bus...

"[I]Microsoft was also ordered "to disclose complete and accurate interface documentation which would allow non-Microsoft work group servers to achieve full interoperability with Windows PCs and servers"[/I]."

Det krav EF-domstolen har stillet er altså at der bliver frigivet informationer, sådan at 3. parts udviklere kan lave lige så godt integrerede programmer som Microsoft's egne programmører har mulighed for.
Ja, Microsoft har godt nok givet magen "dokumentation" som #15 hentyder til, men det er ikke nok.

Lad nu være med at sammenligne software patenter med virklige patenter på noget så omkostningsrigt som medicin. Det kan så absolut ikke sammenlignes.
Hvor vil du drage en parrallel til eksempelvis patent på dobbeltklik? Er det kodymagnyl, eller insulin produceret ved hjælp af grise?
Nej software patenter hører ikke hjemme på sådan et område.
Fedt eksempelvis at forhindre folk i at se en CSS krypteret DVD film på en Linux/*nix/BSD boks fordi en eller anden havde et patent på det! For det er ligenetop realiteten.

NetWiz

Superbruger
Tilføjet:
26-12-2005 22:16:39
Svar/Indlæg:
2/0
Comon har da hvist fået noget galt i halsen. MS er ikke blevet om at åbne klidekoden til noget som helst. Det EU har bedt dem om er at gøre bedre dokumentation tilgængelig, så tredjeparts udviklere kan gøre fuldt ud brug af deres systemer, og i særdeles hed deres servere.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2005 01:17:12
Svar/Indlæg:
3943/44
Microsoft skal ikke af med der kildekode - så må jeg vel heller ikke lukke mine kildekoder når jeg bliver færdig som software-ingenør! - men vi kan godt blive enige om at microsoft er for store (hvis nogen keder sig kunne de kikke lidt på microsoft's historie - ganske interesandt, hvor nemt bill er blevet så rig!) - er træt af windows det crasher for meget og er bare generalt træls! - men kan godt lige windows desktoppen (kører xp i 2k stil!) hurtig og behagelig!

Til dem der snakker om linux:
Jeg nægter at emulere mine spil under linux! - (har massere af lovligt windows, så jeg kører dual boot!), syntes det er noget hat! og selv om cedega har haft fingerene i den så er der jo næsten altid fejl oftes små, men gider det ikke - jagter stadigt en ordenlig linux, sig hvad i vil men syntes det virker som et ufærdigt styresystem, skal når jeg kommer hjem efter nytår have installeret suse og se om det er noget, har hørt at det skulle være dem mest færdige værsion af linux! (håber jeg for Novell!)
Og desktops: gnome er lidt tung og træls, de prøver at gøre det hele så nemt at det bliver svært! (windows gør ca. det samme, syntes bare den slipper lidt heldigere fra det - kan self være fordi jeg kender den!) og KDE tja den har jeg så aldrig mødt hvor den var stabil og det har været på 3 forskellige computere bare hos mig! - kunne være man skal til at lege med blackbox, fluxbox eller noget helt andet!

Regner med at min næste bærbar bliver en mac (køber måske en mac-mini til foråret, hvis rygterne om en HTPC version er sande!) - bruger alligevel ikke nogen programmer til mit skole arbejde som er platform specifikt!

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2005 01:16:33
Svar/Indlæg:
839/19
Fair holdning må jeg sige.
Gnome er simpelt, hvilket Torvalds selv har skabt lidt turmult om på det sidste. Spørgsmålet er i virkligheden nok nærmere at kende Gnome, og bruge gconf2 - hvilket er sårn ca. lige så kryptisk som registringsdatabasen i Windows. Er man med der, så er der mange konfigurations muligheder, de er der bare ikke for dem som ikke ville forstå dem.
KDE minder nok en hel del mere om Windows brugerfalden, men det finder du jo nok ud af. Derud over finder jeg det yderst konfigurerbart, sådan set til en sådan grad at det er for meget. Men det er en smags sag.
Jeg bruger begge dele til dagligt, og hver har deres positive og negative sider. KDE virker for mig lige så tung som Gnome, men nu bruger jeg det også kun på en sløv gammel bærbar, og i en den forrige version (3.4).

Sidst jeg havde fat i en SuSE (en 10.1 udviklingsversion) var der godt nok en noget handikappet terminal. Møj træls, men så er der jo en masse grafisk hokuspokus..

Friborg

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2005 19:48:02
Svar/Indlæg:
3/1
Eu længe leve :00

MupP

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2005 11:58:36
Svar/Indlæg:
254/16
Nu har jeg ikke lige læst tråden igennem... Men det må sku da svare til at tvinge bager Jensen til at "frigive" hans hemmelige opskrift på franskbrød.... :00

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2005 01:02:23
Svar/Indlæg:
4230/89
#45 ikke hvis det franskbrød KUN smager godt med pålag fra Jensens eget slagteri...
(det Kan godt spises med andet, men det langt fra ligeså godt)

hvilket vil lukke de andre slagterier ude!!!

pointen er jo at firmaer som fks. Winamp ikke kan sælge nogle produkter fordi der allerede er Mediaplayer med i windows
:o...
og det ar jo hvad sagen handlede om sidste gang...! ;)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2005 19:41:41
Svar/Indlæg:
839/19
Microsoft skal ikke frigive kildekode som nyheden ellers angiver - men blot lave så god dokumentation sådan at 3. parts udviklere kan lave programmer som intergrer sig lige så godt som microsofts egne..