PCI-X / PCI-64 kompabilitet

Diverse d.  24. december. 2005, skrevet af Hvidgaard
Vist: 194 gange.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2005 13:02:19
Svar/Indlæg:
1548/24
Hey

Jeg har efter at ha fået min server op at køre blevet lidt træt af den ringe performance man har ved at have 8 sata diske fordelt på 2 pci 32bit/33MHz controllere.

Da jeg har en ledig PCI 64bit/66Mhz port ville jeg så købe en 8 ports controller til denne, men har måtte sande at disse ikke fåes til mindre end 4000,- og droppede hurtigt den ide. Men for sjov kiggede jeg så lige hvad en PCI-X controller kostede og det var straks mere atraktivt :)

Jeg er så bare i tvivl om hvorvidt en sådan controller kan køre i en PCI 64bit/66Mhz port. Jeg har ikke rigtig kunne finde noget på google om de to er kompatible og heller ikke på diverse controlleres hjemmesider. Porten er for såvidt ens (ud fra hvad jeg kan se) og køre med samme volt, PCI-X controllere har bare "PCI-X extensions" til den normale PCI-64 standart (så vidt jeg kunne forstå)

Jeg har kigget på denne Promise SATAII150 SX8
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2005 13:12:51
Svar/Indlæg:
4112/53
PCI, PCI-64 og PCI-X er alle kompatible med hinanden, så du kan sagtens smide et PCI-X kort i din PCI-64 port.
Men vær OBS på, at det er det langsommeste kort, som du smider i en af PCI-x portene, som kommer til at bestemme hastigheden for alle kortene tilsluttet til den PCI-X controller.
F.eks. hvis du smider et alm. PCI kort i en af PCI-x portene, kommer alle kortene til at kører med 33MHz frekvenz.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2005 13:35:21
Svar/Indlæg:
1548/24
Så det kort jeg har linket til vil sagten kunne virke i en PCI 64bit/66Mhz port? og så køre ved den hastighed? (det giver så 508mb/s til deling mellem 8 sata diske (2stk 10k mirrored, 6stk 7k2 raid 5) og et 1gbit netkort :e

Kunne det tænkes at du har nogen erfaringer med software raid 5 i windows? Jeg havde egenlig tænkt mig at modde en WinXP til at kunne lave det (med nogle Win2K3 filer). Men nu har jeg så lige hørt en kammerat sige at raidet for nogle programmer vil være gennemsigtig og de så har adgang til at skrive direkte til diskene (and you do the math). Det er jeg jo selvsagt ikke interesseret i, men har svært ved at forstille mig at Microsoft ville implementere sådan en funktion hvis det kan fejle så fatalt.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2005 16:39:41
Svar/Indlæg:
4112/53
½GB/s burde være nok til et Gbit netkort og dine arreys.

Ang. sofware RAID, så ved jeg at det sluger en H. masse CPU kraft, især når der skal være så mange hdd i arrey'et.

Det controller kort du linker til der, det er kun et SATA controller kort, ikke et RAID kort!

Når du har så mange diske alligevel, som du kører RAID med, så kunne du jo lige så godt ofre de finanser det koster, og så købe en SATA RAID controller, selvom de koster i omegnen af 3-4k.
Hvis du skal kører med software RAID med alle 7 hdd, så får du nok CPU problemer tror jeg, med mindrer du har et dual xeon/opteron system udelukkende til filserver! ;)

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2005 16:44:37
Svar/Indlæg:
1643/172
Du kan også få PCI-E Controller nu om dage. Så vis du ikke har PCI-X port på dit bunkort kan du købe sådan en controller.

Man kan nok også regne med at i fremtiden vil der være support for PCI-E og i fremtiden bliver PCI nok fassede ud til fordel for PCI-E.

Promise SuperTrak EX8350:
Pris: 3.109 kr

Specs til Controlleren:
http://www.promise.com/product...

Godt nok er controlleren dyr men den har 128 MB ram dedikkeret på selve controlleren og så er den også SATA 2 compatibel.

PCI er jo også kun begrænset til 133 MB/s PCI-X 133 køre med 1066 mb/s begrænsning og PCI-E 4x køre med 1000 mb/s begrænsning. PCI-X 533 er begrænset til 4453 mb/s Så PCI-X 133 og PCI-E 4x er stort set lige hurtige, men fordellen ved PCI-E i forhold til PCI-X er at vis man har flere PCI-X enheder så deller de båndbretten det vil sige de 1066 mb/s bliver delt op i 2 lige store delle hvor man med PCI-E har den fart man får tildelt dedikeret lige meget hvad op og ned har man 1000 mb/s. Så i fremtiden vil PCI-E havde en stor fordel i forhold til PCI-X da man kan buge mange PCI-E enheder uden at gøre de andre PCI-E enheder langsommer. Dette er ikke tilfællet med PCI-X hvor båndbretten ville blive delt mellem de evt enheder man har der køre PCI-X. Men vis det bare er en PCI-X enhed man har så er en PCI-X controller helt fin, men vis man f.eks. har 2 PCI-X controller og 2 PCI-X Dual Gigabit netkort bliver båndbretten delt mellem disse 4 enheder. Her ville PCI-E havde en stor fordel da man ville havde den fart man får tildelt lige meget hvad. Så hvad angår fremtids porte er PCI-E noget der kommer til at være meget smart på server market.

Men her er linket til den samme Controller bare med PCI-X interface vis det skal være PCI-X.

SATA Controller PCI-X:
Promise FastTrak SX8300:
Pris: 3.115 kr

Specs til Controlleren:
http://www.promise.com/product...

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2005 17:01:49
Svar/Indlæg:
1548/24
#3 det er en dual P3 1.4Ghz godt nok. Den skal bl.a fungere som filserver, men det er begrænset hvor mange write operations der kommer til at være, og read (afaik) kræver ikke så meget.

Grunden til at jeg gerne vil holde det til software raid er ikke fordi jeg ikke vil ofre de 3-4000 sådan en koster, det er bare at jeg netop laver raid for at sikre min data, og for at sikre min data ved hardware raid bliver jeg nødt til at have endnu en controller i tilfælde af controller svigt :l

#4 den havde jeg også kigget på hvis det skulle være hardware raid, men da hastigheden ikke er afgørende for mig har jeg valgt at holde mig til software raid for at holde sikkerheden oppe :)

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2005 02:10:21
Svar/Indlæg:
1643/172
#5 Du kan også få Promise FastTrak SX8300 i en udgave hvor der kun er 4 porte denne udgave skulle meget geren koste det halv af 8 ports udgaven. Tror ikke at du har nogen planner om at smide 8 diske på den alligvel.

Promise FastTrak SX4300
http://www.promise.com/product... #

Men kan ikke finde den på Edpriser, men du kunne evt skrive til en af dem der har Promise FastTrak SX8300 udgaven på lagger og høre om de evt kunne skaffe Promise FastTrak SX4300 og evt høre hvad den ville koste. Regner med at den ligger i den prisklasse du har råd til, men du får jo kun 4 SATA porte, men vis du har planner om at smide flere end 4 diske på den så skal du nok holde dig til din egen plan.

Men ser altså ingen grund til at bruge PCI-X controller med mindre du har planner om at smide et flere netkort i maskiennen og køre med Link AggregationControl Protocol og derved opnå langt højre netværks hastigheder. De fleste PCI SATA controller kan godt lever de antal MB som er max grænsen for Gbit Lan som er på 125 MB/s med mindre du linker 2x Gbit lan samme i Link AggregationControl Protocol og derved opnår 250 mb/s som alligvel er over den kapacite som dit eget netkort kan klare. Så en bilig PCI controller med Hardware raid fra Promise kan godt overføre mere data end dit Lan kort kan klare. Det er kun når man virkelig skal overføre monster meget data at man går over til PCI-X for at komme fordi PCI Flaskehalsen på 133 mb/s, som ligger lidt over max kapaciteten for et enkelt Gbit lan kort.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2005 02:59:24
Svar/Indlæg:
1548/24
#6 som skrevet tidligere så er der allerede 8 diske på ;) 2stk 10.000rpm diske i et mirrored raid og 6 7200rpm diske i raid 5.

Jeg har allerede 2 alm pci sata controllere i en 32bit/33Mhz port og et 1gbit netkort i en 64bit/66Mhz port og jeg er ikke helt tilfreds med den performance der er (mest når jeg laver internt read på serveren). Så derfor ville jeg gerne ha en PCI-64 controller så er det ikke det der sløver mig.

Og så er jeg ikke interesseret i et raid kort da jeg i kraft af at jeg køre raid 5, er nødt til at have endnu en controller for at sikrer mig imod hvis den skulle fejle (derfor software raid, da de umiddelbart kan flyttes)

Det ville også nok være lidt problematisk for en PCI controller at levere 128mb/s hvis der også skal køre system diske, usb, 100mbit netkort til internet (100mbit internet vel og mærke :e) og grafik på samme bus (ikke fordi det vil betyde så meget, men kan godt lide at have lidt ekstra "plads" hvis du forstår) :) Så jeg tror jeg køber den controller jeg linkede til i #0 og siger mange tak for hjælpen :)