Raptor disk ift. Hitatchi Deskstar

Diverse d.  25. december. 2005, skrevet af jacobsen
Vist: 374 gange.

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2005 13:13:10
Svar/Indlæg:
199/62
Jeg har i øjeblikket 2 160 GB Sata diske, den ene er en Maxtor og den anden er en hitatchi. På Hitatchien har jeg lavet en partition på 20 GB til systemet. Det jeg så tænkte på var at købe en 36 GB raptor disk til at køre systemet på istedet. Hvor meget ydelse vil jeg kunne hente ved det? og hvor meget larm vil sådan en lave? Syns at have læst at den vibrere helt vildt. Har også læst at 74 Gb udgaven er hurtigere, men er det en mærkbar forskel? for har jo ikke brug for den ekstra plads.

Det er kun en opgradering jeg vil lave hvis man kan mærke en forskel.. :)

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2005 13:19:30
Svar/Indlæg:
4089/252
Det er minimalt hvad du får ud af det... Raptor rykker først når den er i raid vil jeg tro... Har selv en raptor 74gb, og synes sq ikke der er den store forskel fra min gamle seagate, andet end de tal man får ved at benche:) Men en ting er sikkert, hvis du har en raptor som systemdisk, er det i hvertfald ikke en flaskehals.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2005 13:31:05
Svar/Indlæg:
1581/5
bullshi** ;) - ja du får nok ikke meget højere båndbredde i megabyte/sec ved single read eller write - men hvad du får er en meget meget meget mere responsiv disk, der kan håndtere at multitaske 2x så godt som en 7200rpm disk - og man vil derfor ikke opleve et sløvt/hængende system selv om der er hæftig disk ativitet - det er det man i endnu højere grad oplever ved at kople diske i raid0, mere responsivt system ved myltitasking, hvor man vil opleve 2-3sekunder forsinkelse på at åbne internet explorer pga. et andet program har gang i disken, vil raid0 kunne håndtere 2 tråde af gangen uden markant at forsinke det, og man vil måske kun få 0.5sec's forsinkelse isteddet, og det er her lav søgetid og raid kommer på banen, det er stort set ligegyldigt om disken kan levere 60 eller 100mb/sec i en read, da det oftest ikke kun er det en disk skal ;).

men en anden ting, så er hitachi 7k250 og nyere ikke langsomme eller dårlige diske, og man skal være lidt fartnørd for at gå op i 10.000rpm raid osv. - men hva faen, det er jo også det vi oc'ere går op i ;)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
25-12-2005 13:33:53
Svar/Indlæg:
7881/1165

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2005 13:48:52
Svar/Indlæg:
6624/113
#1 - Hvis ikke du kan mærke forskel fra en Seagate til en Raptor, så er enten førstnævnte en super_duper udgave som ingen kender til, eller også er sidstnævnte defekt.

Jeg skiftede fra en DiamondMax 9 til en enkelt Raptor - der var en verden til forskel. Det blev endnu bedre da jeg lavede en frisk formatering på Raptoren, og lille juleaften smed jeg nummer 2 Raptor i og kører RAID på dem - som dog ikke gav et lige så stort boost som tidligere.

:D

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2005 15:28:55
Svar/Indlæg:
199/62
Okay. Det er der jo lidt en blandet holdning til. Men får jeg en langsommere disk ved at købe den å¨36 GB istedet for den på 74 ??

Larmer din raptor meget ift. din maxtor? Det er nemlig også den jeg har. Min Hitatchi er en 7k250, så jeg ved ikke hvor meget ydelse der er at hente. Det betyder vel også noget at hitatchien er delt op i partitioner, så systemet bare er installeret på en partition. Det svækker vel også disken?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2005 15:36:16
Svar/Indlæg:
6624/113
Jo færre partitioner du har per disk, jo mindre chance er der jo for at du kommer til at tvinge den i knæ ved både at læse og skrive fra / på den samtidigt.

Mine Raptorer skratter en smule når de arbejder - og fordi MINE er af lidt ældre dato, piver de når de ligger ned fladt.
Traxtoren larmede meget mere.

36'eren skulle være 1-2% langsommere end 74'eren på grund af mindre datatæthed - men om det er mærkbart, tvivler jeg på. ;)

jrl

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2005 17:06:40
Svar/Indlæg:
212/61
Er også skiftet fra en maxtor diamondmax9 til 74gb raptor. OG der er en verden til forskel i hastighed.
mht støj syntes ikke den siger nævneværdigt mere end maxtor'en

netsat

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2005 21:40:17
Svar/Indlæg:
190/24

Som Sajmon skriver - er der en verden til forskel.. Tingene sker bare lynhurtig med en Raptor (især i raid 0) ;) - primært pga. den ekstreme lave søgetid. Check min profil, der er en screenshot af mine Raptors 36 Gb. Testet med HDTach. Ca. 90 Mb./sek. vedvarende, 200 Mb./sek. burst 8.8 ms. søgetid.
Har haft 2x250 Gb. samsung (SATA2) i raid 0 - og kan KLART mærke forskel fra Samsung til Raptor'erne. Samsung yder helt godt - hvis du kun ser på overførelses hastigheden, men in real live betyder søgetiden (næsten) alt. Søgetiden på Samsung'erne var over 50% højere!!

Boomer

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2005 11:02:12
Svar/Indlæg:
906/100
Nu har jeg været så heldig at få en 36,7 Gb Raptor i julegave. Og jeg kan berrette om ydelses forbedringer alle steder især når man laver flere ting på disken samtidig. Burst ligger på 130-135 mb/s og avg. read på 68 mb/s og 7,2 m/s RAT. Den er dobbelt så hurtig som min gamle Seagate med 8 mb chache og 7,2 k rpm. Synes dog den larmer lidt mere men "no pain no gain".