Opsætning af WLAN.

Diverse d.  26. december. 2005, skrevet af MadOnion
Vist: 274 gange.

MadOnion

Superbruger
Tilføjet:
26-12-2005 22:10:05
Svar/Indlæg:
58/11
Jeg skal sætte trådløst netværk op og er meget i tvivl om en ting.

Det udstyr jeg har til rådighed er:

Cybercity Router som er min forbindelse ud af huset.
Switch
ZyXEL G-1000 Access-point.

Stationær PC
Bærbar PC

Mit problem er primært access-pointet, da dette ikke har indbygget switch. Det er kun udstyret med 1 LAN port, hvor det altså skal have sin internetforbindelse forbundet til.

Jeg vil gerne bibeholde den stationære på kablet netværk, men skal have den bærbare koblet til trådløst.
Kan jeg forbinde det således:

CC Router-> Switch -> Kabel til PC
-> Kabel til Access-point -> trådløst til bærbar

Jeg er i tvivl om dette kan lade sig gøre da jeg så har 2 DHCP servere kørende? CC routeren leverer jo IP-adresser til switchen, og Access pointet leverer jo IP-adresser til de trådløse enheder.

Vil dette skabe konflikter eller hvordan vil det fungere?

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2005 22:18:24
Svar/Indlæg:
626/31
Det kan sagtens lade sig gøre. Du kan næsten konfigurere dig ud af alle de problemer du vil rende ind, og IP-addressen på Routeren og access pointen er tit den samme, altså skal en af dem laves om, jeg vil foreslå accesspointet hvis det er tilfældet!

Så ville jeg nok også sørge for at de kørte i samme undernet, og at IP addresserne ikke lå så langt fra hinanden...

Husk nu at få sat noget kryptering på det trådløse netværk, gerne fjerne SSID'et, så er du da nogenlunde sikret, hvis du vil lave det endnu mere sikkert, sætter du MAC filtrering på også.

Mvh Anders

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2005 22:20:34
Svar/Indlæg:
4156/111
kan man sagtens... ingen problemer idet... har selv gjordt nøjagtig det samme! forøvrigt deler et accespoint ikke IP adresser ud??

Men prøv det... der sker vel ikke andet end at enten virker det... eller også gør det ikke... skulle undre mig hvis noget futter af, af den grund ?:(

MadOnion

Superbruger
Tilføjet:
26-12-2005 22:41:52
Svar/Indlæg:
58/11
Tak for hurtige svar.

Jeg har ikke haft tingene koblet sammen endnu, men gik lidt ud fra at access-pointet havde indbygget DHCP server? Hvis nu der skal flere bærbare på det trådløse må de da få tildelt hver sin IP fra access-pointet og ikke gennem switchen som access-pointet er tilsluttet.

Mht. krypteringen så er det ikke et problem, det har jeg sat op mange andre steder, og har styr på SSID mm.

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2005 00:28:04
Svar/Indlæg:
90/19
På mit Access point (dlink dwl-2000ap+) har jeg bare disabled dhcp. min router deler fint nok ip'er ud gennem den!

ps. giv dit ap en fast ip!!! gør administration 1000x lettere ;)

MadOnion

Superbruger
Tilføjet:
27-12-2005 01:31:40
Svar/Indlæg:
58/11
4#:
Smart, så access pointet er nærmest bare en forlænget arm for routeren.

Det skal nok komme til at virke :e