Hjemmebygget vandkøling.

Vandkøling d.  28. december. 2005, skrevet af Duzty
Vist: 549 gange.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2005 11:18:21
Svar/Indlæg:
216/94
JA, jeg kunne godt tænke mig nogle råd om hvilke ting man skal have fat i, hvis jeg selv vil til at lave noget vandkøling! Jeg tænker på en gammel springvandspumpe og et varmelgeme fra en bil, og hvordan jeg får lavet et kølehoved selv!

Altså i bund og grund noget MEGET BILLIGT noget, som der er en chance for man kan finde i garagen eller på loftet?!

Så håber der er nogle folk som har nogle rigtige gode bud på hva jeg kan bruge til det lille eksperiment!

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2005 11:27:29
Svar/Indlæg:
4112/53
Springvands pumpen er ganske almindeligt brugt, så længe det er muligt at montere den som "in line". Eheim 1046 og 1048 er ofte brugt, lige som Hydor L20 eller L30.

Kølehovederen, der er det nok nødvendigt at du har adgang til en fræser, og gerne en CNC styret en.

En Kobber hammer kan godt være "forsyning" af noget af materialet til kølehovedet, men den må ikke være i alt for ringe tilstand.

Reservoir, der er MANGE muligheder. Alt fra en ½ liters flaste, til en 400 liters olietønde.

Radiatoren, der er det ikke ualmindeligt, at folk benytter sig af gamle stue radiatorer, køleren eller varme "radiatoren" fra person eller last biler.

Så var der lidt inspiration her.
Hvis du begiver dig igang med at fremstille dine kølehoveder selv, så prøv at søg lidt her på siden, da der er flere der ahr gjort det før. Kan ikke huske om Sila er her på siden også, men hun lavede selv kølehoveder til både CPU og GFX. Ellers søg inde på EDBpriser, der har hun linket til billeder m.m. om hendes hjemmelavede kølehoveder.

pizzabager

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2005 11:34:52
Svar/Indlæg:
531/120
hmm kobber/alu, en fræser, pakning og studser.. så har man et kølehoved..

men hvor godt det er er ikke til at sige.. :)

det koster vel ikke det vilde hvis det kun er et kølehoved du skal købe, jeg tror ikke det er besværet værd, hvis du regner ud hvor mange timer der tager.. :)

men hvis du virkelig vil lave det selv, skal du bruge 2 stykker fladt kobber eller alu, ca i str med din cpu sokkel, den ene skal være 100%plan på den ene side og helt glat. så laver du en udfræsning inden i midten som vandet skal løbe i, formen på udfræsningen kan du selv finde på.. men gange som vandet kan løbe i.. med en indgang og en udgang, så skal der laves 2 huller i den anden kobber/alu blok med gevind til studser(8, 10, 12mm efter eget valg og plads).. hullerne skal passe til udfræsningen i underblokken. så der er en indgang og en udgang til vandet.

også sættes de 2 blokke sammen, med f.eks 4 skruer og en god pakning..(evt både pap og flydene pakning)

hvis der er en kant på cpu sokkel skal der fræses en kant tilsvarende på undersiden af blokken..

så skal du lave nogen holdere du kan spænde den fast til MB med.. det er nok nemmest at bruge de 4 huller i MB.

og til sidst tester du om det er 100% tæt før du sætter det på.. også har du et kølehoved..

Men det tager nok sin tid.. der findes uden tvivl guides rundt omkring på nettet kan desværre ikke lige huske nogen jeg kan skrive her.. :/

men held og lykke.. :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2005 11:37:38
Svar/Indlæg:
6624/113
Du skal ihvertfald starte med en pumpe som ikke larmer for meget, og som kan tåle at køre 24/7. Hvis du alligevel skal ud og købe den, findes der masser af gode billige pumper som allerede passer ret godt ind i et vandkølesetup.
Der er mange før dig som har tænkt "sprinklerpumpe fra en bil" - men de larmer for det første af lort - og kan IKKE tåle 24/7 drift.
Du vil spare penge på projektet - og der er jeg med dig hele vejen. Se f.eks her : http://www.hardware-test.dk/oc... ;)

Ideen med varmelegemet fra en bil er meget fin. Du bør finde en i kobber, da finnestrukturen normalt er mere åben - dvs den er nemmere at presse luft igennem med de blæsere vi normalt bruger til PC'er. Er den lavet af kobber, er det desuden MEGET nemmere at skifte studser på til noget der passer sammen med resten. :D

Med hensyn til hoveder, har jeg rodet en del med den slags. Uddrag af billeder er her :

http://sajmon.dk/filer2/Vand_F...

http://sajmon.dk/filer2/Vand_F...

FiTzE

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2005 11:43:09
Svar/Indlæg:
120/42
Hmm den mest simple måde at lave et kølehoved på og som du kan gøre derhjemme uden de vilde maskiner, er hvis du finder dig endten en klump Alu eller en klump Kobber, også tager du boremaskinen og bore gangene inde i kølehovedet, dog skal man jo huske at vandet skal løbe rundt og ikke bare indimellem hinanden så nogle gange skal der ikke bores hele vejen igennem, derefter lukker du enderne af hullerne med en form for skruer og tætner det også knalder du nogle studser ned endten for enden af hovedet hvor du muligvis allerede har boret hul, eller rammer 2 af dine borede baner ovenfra og sætter studser i :) det kan lade sig gøre og kræver klart mindre værktøjer, men til gengæld kan du ikke få det samme sneglemønster som du ville kunne få med en fræser!

Mht. pumpe ville jeg gå ind i en akvarieforretning eller finde en på nettet du kan få en Eheim 1000 pumpe som klarer jobbet helt fint ( dog skal der leges lidt med den hvis det skal blive til en inline pumpe, men der er guides til det her på siden, men ellers kan man fikse en beholder til den uden problemer ) Pumpen koster 75kr på nettet!