"Raid 0 recover"

Diverse d.  29. december. 2005, skrevet af SPAGETTICHARLY
Vist: 317 gange.

SPAGETTICHARLY

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2005 04:29:54
Svar/Indlæg:
34/8
Som en start, tak for interessen!

Mit raid 0 array er gået ned, hvilket er risikoen man må leve med, og jeg er som sådan ligeglad med dataen på diskene.
Der er dog 4gb ikke brændte billeder som har en ret stor værdi for mig, som jeg derfor gerne vil have ekstraheret ud af de 500gb.
Jeg ved dette er muligt, og har også det nødvendige program hertil, men forinden ligger min problematik.

Jeg kan ikke starte windows op med arrayet aktiveret, da den kommer med dens bluescreen, indeholdene den klassiske "your computer has been 'halted', and will be shut down to prevent further damage to your computer". Jeg køre pt. windows fra en ide-disk, og dette er helt uden fejl på nogen måde.
Så snart jeg aktivere/tilslutter raid-arrayet "halter" windows.

Er der en måde hvortil man kan omgå dette "check", så jeg kan få startet op, og forhåbentligt få genoplivet nogen af de billeder der gerne skulle være tilbage.

Igen, tak for din læsning. Håber på en løsning snarest.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2005 04:39:29
Svar/Indlæg:
10398/435
Safemode F8 måske?

SPAGETTICHARLY

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2005 04:42:20
Svar/Indlæg:
34/8
Tilhørende info angående sata-controlleren: Silicon image
3114 med driverversion 1.0.0.7

Safe-mode/debuggin-mode, og hvad de andre hedder er alle prøvet af med samme resultat.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2005 07:05:45
Svar/Indlæg:
2870/65
Et tool fra www.winternals.com burde kunne hjælpe dig, men det koster nogle gryn.

ERD Commander hedder det. Man laver en bootable cd, booter op på cd-en og loader driveren fra floppy under opstart ved at trykke F6...lige som en installation.

Alternativt findes der et tool (Spinrite) på www.grc.com som kan hjælpe. Ved det koster ca. 70 $. Så kan du afgøre med dig selv om det er det værd.

Good luck

Silent

Skribent
Tilføjet:
29-12-2005 08:19:03
Svar/Indlæg:
3222/205
Nu er jeg ikke så meget inden i hvordan RAID fungerer, men måske RAID Reconstructor V3.31 kan hjælpe dig, koster dog penge.

http://www.runtime.org/product...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2005 08:45:22
Svar/Indlæg:
4120/115
Tror godt du kan vinke farvel til dine data...
Du har taget en risiko ved at køre "non" Raid 0, med striping, hvor dataene bliver fordelt på begge disken. Hvilket vil sige at sådan teroretisk, så ligger halvdelen af dine fil fragmenter på hver sin disk.
Så selvom du kunne genskabe data bare fra den ene disk, så ville du kun stå med fragmenterede halve filer...

comment

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2005 13:25:06
Svar/Indlæg:
1230/171
#0: Grandjean herindefra havde et lignende problem med at redde data på et raid 0 setup.

Han løste det ved at installere Windows på en IDE (PATA) disk og derfra hente dataene på raid arrayet.

Du har jo gjort lidt af det samme, hvilket får mig til at tænke på om du har husket, at fjerne raid arrayet som first boot priority i BIOS, når raid diskene er tilsluttet sammen med IDE disken?

greves

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2005 13:34:05
Svar/Indlæg:
879/122
#6 er inde på noget der..

Kunne godt tyde på at, så snart du sætter raid disken til, vil den boote på den gamle installation af win. der på..

Altså ind og sæt den til at boote på IDE disken, og fjeren alle former for boot på SCSI/RAID.

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2005 13:41:37
Svar/Indlæg:
624/55
En anden mulighed kunne være at smide raid diskene over i en kammi's computer hvis han vel og mærke har samme raid controller ? Jeg tænker dette er en mulighed fordi jeg engang havde det problem at skulle flytte 2 raid diske i raid 0 til en anden computer hvor raid controlleren i den nye comp sagtens kunne finde ud af at det var et raid 0 der kørte på diskene.

ZykoPeTTer

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2005 17:30:48
Svar/Indlæg:
215/39
Hvilken Raid controller er det, hvis den er onboard på et ASUS kort, så tror jeg måske godt at jeg kan rede den.... skriv evt. en PM

SPAGETTICHARLY

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2005 18:50:19
Svar/Indlæg:
34/8
Mere info om min problemstilling.

Jeg er pt. kørende fra en PATA harddisk, og det er herfra ganske fint. Jeg har styr på boot af o.s., og jeg har fjernet raid-arrayet fra boot prioriteterne.

Raid-arrayet er pt. ikke fjernet fra computeren, og jeg er ganske sikker på jeg kan ekstrahere dele af det gamle indhold, hvis jeg bare kunne få windows til at starte op uden at tjekke for "damage to your computer" - thingy.

Så som #6 siger, så er det denne metode jeg har i mine tanker, og kan Grandjean få sine data tilbage, så vil jeg mene min chance for at få bare et enkelt billede genskabt. Bare windows godtog diskene :(

Raid-controlleren er som sagt en Silicon image
3114 med driverversion 1.0.0.7 kørende fra et Chaintech ZNF3-250.

Til alle der foreslår diverse programmer, så er det ikke 100% her mit problem ligger. Jeg skal først have windows til at køre med mit raid-array igen.
Men alligevel skal der lyde en tak til alle de gode forslag. Håber inderligt der kommer flere.

Silent

Skribent
Tilføjet:
29-12-2005 19:13:45
Svar/Indlæg:
3222/205
-> #10 Såvidt jeg ved er f.eks getdataback ret ligeglad med om windows kan se diksen eller ej, vil gætte på det samme gælder deres RAID utils.

SPAGETTICHARLY

Superbruger
Tilføjet:
30-12-2005 02:00:26
Svar/Indlæg:
34/8
Det er ikke mit problem om windows kan se dem, for windows kan ikke starte op hvis diskene er tilsluttet :(

Håbet lever endnu, så længe tråden er kørende, tjekker jeg tilbage regelmæssigt for flere hjælpene idéer.