RAID?

Diverse d.  30. december. 2005, skrevet af Warez-man
Vist: 208 gange.

Warez-man

Overclocker
Tilføjet:
30-12-2005 03:14:03
Svar/Indlæg:
266/12
Hey gutter.

Jeg har sgu aldrig helt fattet det der raid.

Kunne i ikke fortælle mig det :i så ville jeg blive glad :p

MVH.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2005 03:22:09
Svar/Indlæg:
1581/5

Warez-man

Overclocker
Tilføjet:
30-12-2005 03:29:46
Svar/Indlæg:
266/12
Det har jeg prøvet, men synes ikke jeg fik noget ud af det

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2005 03:33:53
Svar/Indlæg:
6899/119
Stop nu det google fis og forklar manden hvad det specifikt går ud på.

Du får det til at se ud som latterlig post hunting med det svar.

Kan jo være han har googlet, men ikke føler han fik det ud af det han håbede. Så går man til OC.dk for der er de rare og vil fortælle ham det.

Skal siges at jeg ikke selv ved meget om raid, andet end det basale, så jeg kigger bare stille og roligt med.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2005 03:58:36
Svar/Indlæg:
10398/435
Der er forskellige slags RAID..
Generelt er der at sige..
Man bruger en controller (sidder på motherboard eller købes som indstikskort). Harddiske sættes så til controlleren. Denne controller fordeler så dataen som skal skrives til harddiskene. Man bruger som minimum 2 harddiske. Hvis controlleren sidder på motherboardet så skal skal man ind i bios og vælge at man vil køre Raid på x og x harddiske. Derefter rebooter man og trykker en F-tast for at komme til controlleren bios. Her kan man så opsætte sit Raid. I Windows vil man så oftest stå med 1 harddisk som repræsenterer det Raid man har lavet. Den ene harddisk i windows symboliserer dog stadig to eller flere diske.

Her stopper det generalle vist..

Ved Raid0: Når man arbejder (gemmer, læser) fra disken, går alt data gennem controlleren og bliver delt op i lige store datablokke. Halvdelen bliver gemt på en harddisk og den anden på den anden.. Datablokkene kan variere i størrelse men oftest deles de op i 16kb blokke. Ved "læsningen" så støber controlleren så dataen sammen som så bliver den eller behandlet almindeligt.
Controlleren sørger for at Windows ser de 2 fysiske harddiske som 1 stor harddisk. Denne harddisk vil altså have en samlet størrelse af de to diske. 2x250gb = en disk på 500gb.

Raid1: Alt data bliver gemt identisk på begge harddiske. Altså gemmer man 1 fil, bliver denne fil gemt på begge harddiske. Skulle man miste en harddisk så har man alt data på den anden. Harddiskene vil fremstå som 1 harddisk i windows. Har man 2x250gb bliver det til 1x250gb.

Performance ved Raid0 er i teorien dobbelt ved "skrivning" og "læsning", da man har to harddiske som fodrer med data og hver harddisk supplerer hver sin halvdel.

Performance ved Raid1 er i teorien dobbelt ved "læsning", da begge harddiske har identisk data og således også kan levere halvdelen hver. Ved "skrivning" svarer det til at have 1 enkelt harddisk da begge diske jo skriver den samme data ned.

NB. Efter opsætning af Raid skal huske at smide nogle drivere ind. Derefter skal harddisken "aktiveres" i windows. Det hele står dog i manualen.

NB2. I Raid0, hvis 1 harddisk dør så står man med en hulens masse halve data. Man kan ikke redde dem.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2005 04:37:51
Svar/Indlæg:
1581/5
jamen så udfylder jeg den da for #0

http://www.google.dk/search?hl...

Det kan ganske enkelt ikke forklares bedre end der gøres i de første artikler google finder.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2005 11:40:22
Svar/Indlæg:
6899/119

:)

mange tak:) Så fik jeg gosåp lidt mere styr på det.

Warez-man

Overclocker
Tilføjet:
30-12-2005 14:43:29
Svar/Indlæg:
266/12

Jeg takker for den gode forklaring! Så fik jeg det på plads! :i

;)

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2005 15:33:09